چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۹۷۳
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵

فکرشهر- مصطفی منفرد: المان‌های شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، چرا که اگر المان‌های شهری، بومی همان شهر باشد، خواهد توانست با مخاطبین و به ویژه مسافرانی که به آنجا می‌آیند، ارتباط برقرار نموده و بخشی از تاریخ و فرهنگ آن خطه را در حافظه‌ی بصری رهگذران ثبت نماید.

به گزارش فکرشهر، امر زیباسازی شهری و به خصوص المان‌های شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشند، چرا که اگر المان‌های شهری، بومی همان شهر باشد، خواهد توانست با مخاطبین و به ویژه مسافرانی که به آنجا می‌آیند، ارتباط برقرار نموده و بخشی از تاریخ و فرهنگ آن خطه را در حافظه‌ی بصری رهگذران ثبت نماید.

سازمان زیباسازی شهرداری جزیره خارگ در رابطه با بحث المان‌های شهری برای مثال؛ آثار تاریخی و فرهنگی، جلوه‌های زیبای طبیعت، دفاع مقدس و شهدا و… در دوره پنجم بخوبی عمل نکرده است.

ساخت و نصب المانهای شهری علاوه بر آنکه باعث معرفی فرهنگ و تاریخ یک شهر می شود می تواند سبب تلطیف روحیه شهروندان و ایجاد نشاط عمومی، شاداب سازی و سرزندگی در درون جامعه شهری شود.
در هر شهری بنا به شرح وظایف مدیریت شهری تهیه و ساخت المان‌ها و تندیس ها برای فضاهای عمومی، مکان‌یابی آن‌ها و تصویب طرح‌های پیشنهادی از وظایف شورای شهر و شهرداری ها است که متاسفانه این مهم تا اکنون در شهر خارگ به صورت جدی از سوی این نهاد مورد توجه قرار نگرفته است.

در دوره سوم و چهارم شورای شهر خارک المان هایی کاملا بومی در سطح شهر خارک ساخته و نصب گردید که هم اکنون به فراموشی سپرده شده اند و در حال تخریب می باشند از جمله این المان ها می توان به :
گل دریایی اشاره کرد که کلا تخریب شد ، المان صدف و گوش ماهی در پارک ساحلی که نیاز به رنگ آمیزی و نوسازی داشته و از این قبیل المان ها....
 پیشنهاد می‌شود تا مسئولین مربوطه به نصب و جانمایی المان های بومی توجه بیشتری داشته باشند ؛ بعنوان مثال در خیابان های پررفت و امد و همچنین ورودی های شهر یک المان بومی نصب گردد تا چشم هر تازه‌ واردی را به خود جلب نماید متاسفانه علی الرغم وجود پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی جزیره خارک جای خالی المان های بومی و محلی در دکوراسیون بندی و طراحی این شهر بسیار محسوس است تا جای که می توان این شهر را شهر بدون المان های بومی نامید.


حال امید است مسئولان شهری بویژه شورا و شهرداری خارگ با محوریت قراردادن اصل "زیبایی منظر شهری" که از مسائل مهمی در شهرسازی است علاوه بر ایجاد محیط سالم و با نشاط زندگی برای شهروندان، باعث کاهش بسیاری از ناهنجاری ها و بی نظمی های مختلف شهری شوند و به نوعی شاهرگ حیاتی ایران را برای مردم و مسافرین و گردشگران خوانا کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر