جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۹۸۳
پنجشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: در چند سال اخیر، مجموعه مدیریتی استانداری بوشهر با دخالت‌های خود در امورات شهرداری‌های استان، بیشترین نقش آفرینی در انتخاب شهرداران و همچنین امورات مختلف شوراها و شهرداری‌ها را داشته است .
به گزارش فکرشهر از فارس، تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی که با تشکیل آن موجب افزایش مشارکت عمومی مردم در سرنوشت مدیریت شهری شده است. اما در برخی موارد اقدماتی از برخی شورای شهر می‌بینیم که نشان دهنده آن است، اعضای شورای شهر هنوز به وظایف خود آشنا نبوده و علیرغم چند دوره حضور در شورای شهر، حتی از خواندن قوانین شهرداری و شورای اسلامی شهر و هرگونه دستورالعمل نیز عاجزند.

هر چند می‌بایست با شوراهای شهر با سعه صدر و حوصله برخورد نمود اما شوراها نیز از بُعد علمی و تجربی و کمک گرفتن از مشاوره‌های قوی در حوزه قوانین شهرداری و شوراها به این نهاد نوپا کمک کرده تا شوراها به ابزاری قوی مبدل گشته و به تدریج این موضوع در میان مردم و نهادینه شود که مجموعه مدیریت شهری با قدرت شوراها در حال برنامه‌ریزی و اجرای تصمیمات آنان است و بتواند آثار و برکات حاکمیت مردم بر مدیریت شهری  آشکار گردد.

در چند سال اخیر، مجموعه مدیریتی استانداری بوشهر با دخالت‌های خود در امورات شهرداری‌های استان، بیشترین نقش آفرینی در انتخاب شهرداران و همچنین امورات مختلف شوراها و شهرداری‌ها را داشته است که آخرین نمونه آن انحلال شوراهای اسلامی شهرهای برازجان و آبپخش از جمله این اقدامات می‌باشد.

 اما در این میان عدم خواندن  بخشنامه‌های وزارت کشور از سوی برخی شوراها و عدم اجرای آن جای بسی تاسف دارد؛ به طور مثال در چند وقت اخیر شاهد هستیم شورای شهر گناوه با انتخاب فردی که نمی‌تواند طبق بخشنامه‌های وزارت کشور سمت شهردار گناوه را احراز کند، بدون بررسی سوابق کاری ایشان اقدام به انتخاب وی نموده است .

این سوال پیش می‌آید که وی دارای سوابق لازم جهت تصدی این پست را دارد یا خیر؟ که در این مورد زهرا عرب زاده رئیس شورای شهر گناوه در پاسخ به خبرنگاران اعلام نموده  که این موضوع باید به تایید استاندار برسد؛ این گفته رئیس شورا نشان دهنده ادعای بالاست که شوراها از خواندن قوانین و بخشنامه‌ها نیز عاجز بوده و  وابستگی شدیدی به دولت و مجموعه استانداری پیدا کرده‌اند  و بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی شهر و بدون خواندن بخشنامه‌ها، آیین‌نامه ها و قوانین شهری، صرفاً شخصی را معرفی کرده تا در صورت تایید استانداری، سکان شهرداری یکی از شهرهای بزرگ استان را در دست گیرد.

هرچند بلافاصله پس از انتخاب شهردار جدید گناوه توسط شورای شهر، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری بوشهر طی مصاحبه ای گفت  "انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر باید در چارچوب آیین‌نامه‌های جدید باشد و شهردار به عنوان مدیر اجرایی شهر است لذا شورا  باید در انتخاب خود همه جوانب را در نظر گیرد نشان دهنده آن است که استانداری در انتخاب شهرداران دقت نظر داشته و حرکات شوراها را کامل رصد می کند."

اما قوانین و آیین‌نامه جدید، نحوه انتخاب شهرداران  پیرامون شهردار گناوه که جمعیتی بالای 50 هزار نفر دارد، این‌چنین می‌گوید که شهردار منتخب باید دارای پنج سال سابقه مدیریت میدانی، دارای حداقل مدرک کارشناسی مرتبط باشد.

هرچند انتظار می‌رود شورای شهر این موضوع را مدنظر داشته و فردی کم تجربه را برای اداره این شهر معرفی نکند تا  از  آسیب‌ها جلوگیری کرده و یکی از مهمترین شهرهای جذب توریسم و مهمترین بندر اقتصادی استان بوشهر دچار حاشیه نشود و مورد سوء استفاده قرار نگیرد .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر