پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۰۲۹
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

فکرشهر: کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت بسیار بزرگی است که می‌توانند با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی نوجوان و جوانان را به سوی مساجد جذب کنند و در ادامه راه در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب قدم بردارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، مساجد در صدر اسلام پایگاهی برای تمام امور مسلمانان بوده است و  پیامبر اسلام  از این سنگرهای معنوی در راستای رتق و فتق کارهای مسلمانان بهره می‌برد.

روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران نیز از مساجد بود و روحانیون در مساجد علیه رژیم شاه روشنگری می‌کردند و مردم را به مقابله فرا می‌خواندند؛ در دوران دفاع مقدس نیز این مهم همچنان تداوم یافت و اعزام رزمندگان  به جبهه‌ها از مساجد انجام می‌گرفت.

سال گذشته در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کردند و در این بین نقش کلیدی را جوانان برای تحقق این امر برعهده دارند.

در روزهای گذشته نیز معظم‌له از جوانان خواستند تا زمینه را برای تشکیل یک دولت جوان و حزب‌اللهی  فراهم کنند که پیگیری این امر قطعا از مساجد باید دنبال شود و در این بین نقش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، پایگاه‌های مقاومت و ائمه جماعات و تعاملی که بین آنها باید ایجاد شود بسیار تأثیرگذار است.

کانون‌های فرهنگی هنری ظرفیت بسیار بزرگی است که می‌توانند با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی نوجوان و جوانان را به سوی مساجد جذب کنند و در ادامه راه  در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب قدم بردارند؛ اما قطعا برای تحقق این مهم  علاوه بر بها دادند و به رسمیت شناخته شدن  باید مسائل و مشکلات این کانون‌ها مرتفع شده و در زمینه تجهیز آنها تدبیری اندیشیده شود.

 

مسؤولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را به رسمیت بشناسند

دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در گردهمایی کانون‌های فرهنگی هنری  مساجد شهرستان دیر با بیان اینکه به رسمت نشناختن کانون‌ها از سوی مسؤولین از عمده مشکلات ماست، اظهار داشت: انتظار می‌رود مسؤولان توجه بیشتری به این مراکز فرهنگی هنری داشته باشند.

علیرضا پولاد افزود: خوشبختانه از ابتدای امسال ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به صورت یک ساختار دولتی راه‌اندازی شده است و دارای ردیف بودجه در بحث اوقات فراغت و مقابله با آسیب‌های اجتماعی شده‌اند که انتظار می‌رود فرمانداران به این موضوع توجه داشته باشند.

ظرفیت‌های عظیم مردمی در کانون‌های مساجد

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیم مردمی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد، ادامه داد: در زمینه تجهیزات مورد نیاز کانون‌ها در مرکز استان پیگیری‌هایی داشته‌ایم و استاندار دستوراتی داده‌اند، منتها در بخش بودجه‌ای فرمانداران باید کمک کنند.

دبیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر یادآور شد: برخی از کانون‌ها تجهیزاتی داشته‌اند که اکنون مستهلک شده و نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.

 قشر ضعیف جامعه، 95 درصد استفاده‌کنندگان خدمات کانون‌ها

وی با اشاره به اینکه 95 درصد استفاده‌کنندگان از خدمات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قشر ضعیف جامعه هستند، گفت: یکی از مطالبات فعالین کانون‌ها استفاده از تجهیزات و اماکن ورزشی به صورت سانس ویژه است.

پولاد افزود: از آنجایی کانون‌های فرهنگی و هنری در خود مساجد مستقر هستند  انتظار می‌رود برق تأسیسات کانون‌ها مانند مساجد محاسبه شود.

 

استفاده از ظرفیت نفت و گاز

وی خواستار استفاده از ظرفیت صنایع نفت و گاز برای کمک به کانون‌های مساجد شد  و عنوان کرد: کانون‌ها این آمادگی را دارند تا با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌ها و ادارات و نهادها برنامه‌های فرهنگی آنها را انجام دهند.

پولاد با اشاره به ظرفیت بالای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: این کانون‌ها فراتر از برنامه‌های قرآنی ، در بحث فرهنگی هنری و برنامه‌های تواشیح . سرود و آسیب‌های اجتماعی نیز فعالیت می‌کنند که نقطه قوتی برای آنهاست.

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دیر با بیان اینکه  کانون‌ها توجه به مفاهم قرآن و جذاب بودن برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهند، گفت: نحوه قرائت قرآن در برنامه‌های ماه رمضان باید صحیح و به صورت ترتیل  و با صوت و لحن زیبا  قرائت شود تا جوانان جذب شوند.

استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها

غلامرضا ناطقی‌پور با اشاره به اینکه با کمک شهرداری ‌ها بخشی از مشکلات کانون‌های مساجد را مرتفع کرده ایم، افزود: در سال‌های اخیر علاوه بر دو میلیارد و 250 میلیون ریال  اعتباری که به کانون‌های فرهنگی و هنری تزریق شده است، کمک‌های موردی دیگری به ویژه در بحث مراسمات انجام گرفته است.

وی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را ظرفیت خوبی برای ساماندهی نوجوانان و جوانان به ویژه در بحث اوقات فراغت دانست و یادآور شد: کانون‌ها بخشی از مساجد هستند و خوشبختانه در شهرستان دیر عملکرد مثبتی داشته‌اند.

امام جمعه دیر با بیان اینکه دشمن باورهای ما را مورد هدف قرار داده است،گفت: اگر کانون‌های مساجد فعال شوند، می‌توانیم در مقابله با جنگ نرم و ناتوی فرهنگی دشمن ایستادگی و کارهای بزرگی انجام دهیم و با این سیل بنیان‌برافکن مقابله کنیم .

نقش‌آفرینی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تبیین گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی با تأکید بر لزوم بها دادن به کانون‌های مساجد  افزود: بیانیه گام دوم انقلاب باید در بین جوانان در مساجد تبیین شود و کانون‌های مساجد در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

فرماندار شهرستان دیر با اعلام اینکه مساجد شهرستان دیر فعال هستند، اظهار کرد: با وجود فضای مجازی و مشغله‌های زیادی که در دنیای امروز وجود دارد، جذب  نوجوانان به مساجد کار راحتی نیست و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری که در این زمینه کار می‌کنند اجر بالایی دارند.

در حد توان کمک می‌کنیم

کریم علی‌حسنی افزود: در بحث تعمیر و تجهیز خانه‌های عالم و تجهیزات کانون‌های مساجد اعتبارات لازم  در حد توان تخصیص داده می‌شود که البته از ظرفیت‌های دیگر هم باید استفاده شود.

وی کانون‌های فرهنگی هنری بهترین مکان برای ساماندهی اوقات فراغت نوجوان است، عنوان کرد: در رابطه با اوقات فراغت با استفاده از ظرفیت سمن‌ها و کمک نهادهای دولتی برنامه‌های جذابی برگزار شود و بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود را جذب کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر