سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۰۶۷
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

فکرشهر- مصطفی منفرد: بعد از عید نوروز امسال تا امروز بیش از ۲ ماه از آخرین گل کاری در گلدان های سطح شهر بلاخص میدان اصلی می گذرد تا جایی که از گلدان ها بیشتر به عنوان سطل زباله استفاده می شود. 

به گزارش فکرشهر، از آنجایی که زیبایی سطح شهر و مبلمان شهری یکی از پایه های اصلی شادابی و نشاط در جامعه و برای مردم بسیار مهم و حائز اهمیت است. یکی از روش های آراسته کردن شهر گل و گل کاری می باشد که این مهم از طریق گل کاری در فضای های سبز شهری و گلدان های تعبیه شده در سطح شهر انجام می شود.

کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود. در این راستا گل های فراوانی وجود دارند که به سرمای فصل زمستان مقاوم هستند و حتی در این فصل نیز با گلهای رنگارنگ خود، انرژی و طراوات را به دوستداران گل و گیاه و هر بیننده‌ای هدیه می کنند. این گل های زیبا هم قابل کشت در طبیعت و فضای باز بوده و هم می توان آنها را در گلدان و محیط آپارتمان کشت و نگهداری کرد.

از اخرین کاشت گل توسط فضای سبز شهرداری خارگ در گلدان های میدان اصلی شهر چندین ماه گذشته و از ان پس به حال خود رها شده اند که این مهم مورد انتقاداتی از طرف شهروندان قرار گرفته است.

با این حجم از گلدان در نقاط مختلف شهر انتظار می رود گل های فصلی با شاخ و برگ های پهن و انبوه کاشته شود تا زیبایی بیشتری داشته باشند که این امر در گلدان های سطح شهر رعایت نشده تا جایی که گلدان ها بیشتر به چشم سطل زباله دیده می‌شوند.

شورا هم در خصوص پیگیری مسائل و مشکلات فضای سبز تا حدودی ضعیف عمل کرده است. علی‌رغم پیگیری شهروندان و درخواست مبنی بر توسعه و گسترش فضاهای سبز شهر خارگ، زیرساخت‌های اصلی و مورد نیاز برای حفظ و گسترش فضای سبز تا به امروز روند خوبی را نداشته است و متأسفانه ارائه طرح‌ها با کندی پیش می‌رود.

با مطالعه نقاط قوت و ضعف فضای سبز شهر می توان گفت اگر چه در زمینه مدیریت فضای سبز شهری اقدامات موثری توسط شهرداری و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری صورت گرفته ولی اکثر این اقدامات جنبه فیزیکی داشته و خصوصاً اینکه در طراحی فضای سبز به ارتقاء و بهره وری اکولوژیک این فضاها توجه چندانی نشده است.

بنابراین چنانچه در مدیریت فضای سبز شهری به ارتقاء نقش مردم در اداره فضای سبز و همچنین افزایش بهره وری اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی آنها توجه داشته باشیم، با مشارکت شهروندان و دخیل شدن آنها در احداث، ایجاد و نگهداری از فضای سبز شهری می توانیم به توسعه پایدار شهر خارگ، نائل شویم.

 تشویق شهروندان به درختکاری هرچند در محوطه های کوچک فضاهای خانگی، کاشتن نهال در کنار خیابان ها، استفاده از فضاهای آزاد موجود برای توسعه پارکهای کوچک از جمله اقدامات موثر در توسعه فضای سبز است.

 پیاده روهایی فاقد مبلمان شهری

 مسیرهای پیاده یکی از اصلی ترین فضای شهری هستند و در آن حق تقدم و حرکت با عابرین پیاده بوده، که این حرکت بصورت رقابتی در تمام کشورها غربی رو به افزایش است. در حالی که این مهم در کشور ما، علی الخصوص در جزیره خارگ، در سال های اخیر به آن بی توجهی زیادی شده است.

شاید حرکت پیاده را نمی توان مهم ترین نوع جابجایی در فضای شهری نامید اما بدون شک باعث ارتقا و سلامت، آرامش روحی و روانی انسان ها می شود و در نتیجه باید به آن توجه خاصی داشت.

با روی کار آمدن دوره مدیریت جدید شورای شهر- دوره پنجم- امید داشتیم مشکلات دوره های گذشته کمتر رخ دهد و مشکلاتی مثل پیاده رو فوق که رفع آن از مبتدی ترین وظایف شهرداری است اما پس از گذشت ۲ سال همچنان چشم انتظار مبلمانی زیبا است.

بعضا پیاده رو های شهر خارگ( خط ساحلی منتهی به شهدای گمنام ) فاقد یک مبلمان زیبا و منسجم در کل طول مسیر بوده و همین چند نیمکت که در سال های  قبل در برخی پیاده رو ها گذاشته شده، فاقد هم خوانی لازم با فرهنگ و سنن بومی است و نه تنها تعداد آنها کم بوده، بعضا در جانمایی آنها نیز اشتباهاتی صورت گرفته و هیچ هم خوانی با سطل های زباله و... نیز ندارد.

گلدان ها و نیمکت های  این پیاده رو بیش از دو سال می باشد که از بین رفته و با پیگیری های مکرر شهروندان همچنان لاینحل باقی مانده،  پیاده رو فوق یکی از مسیر های اصلی شهر خارگ است که تردد زیادی در آن صورت می گیرد با این حال شهرداری خارک و دوره پنجم شورای شهر نظارت مطلوبی به این مسله نداشته و به نحوی نسبت به آن بی توجه هستند. 

 پیاده رو ها در شهرها جز لاینفک طراحی شهری بوده و شهرداری باید بصورت مستمر به آن توجه داشته باشد زیرا امروزه بسیاری از ساعات و اوقات روزمره را در شهرها و در همین پیاده رو ها سپری می کنیم و فرزندان ما در همین پیاده رو ها قدم بر می دارند، امیدوار هستیم با یک برنامه ریزی و نگاه منسجم به این امر توجه ویژه و اصولی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر