جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۶۲۶۳
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

فکرشهر: از هفته‌ها قبل مشخص بود که دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی بین سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه نقش‌جهان با حواشی بسیاری همراه خواهد بود، اما کمتر کسی تصور می‌کرد که این حواشی و تنش‌ها آن‌قدر زیاد باشد که ماجرای آسیب «سرباز احمدی» پیش آن هیچ باشد!

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق در ادامه نوشت: تنش و درگیری و تهدید اما از جایی شروع شد که سازمان لیگ به‌یک‌باره اعلام کرد که تیم میهمان هم می‌تواند ۵۰ درصد سکوهای ورزشگاه نقش‌جهان را به هواداران سرخ‌پوش اختصاص دهد. این ماجرای تقسیم ۵۰-۵۰ سکوها با اعتراض شدید سپاهانی‌ها همراه شد، طوری که مدیرعامل این تیم تا دو روز پیش از برگزاری مسابقه اعلام کرد که در صورت تقسیم مساوی سکوها از جام حذفی انصراف خواهند داد. سعید فتاحی که تا پیش از برگزاری این دیدار، تقریباً هر روز در رسانه‌های مکتوب و شنیداری در حال انجام مصاحبه بود، با پیگیری‌های خبرنگار «شرق» به‌هیچ‌وجه پاسخ‌گوی ابهامات شکل‌گرفته نبود تا به حاشیه ایجادشده دامن بزند؛ اینکه اگر تقسیم سکوهای ورزشگاه به طور مساوی در آئین‌نامه مسابقات قید شده، چرا پس چنین آئین‌نامه‌ای در سایت سازمان لیگ منتشر نشده است؟ ابلاغیه آن به باشگاه‌ها در چه سال و ماهی انجام شده؟ هوشنگ نصیرزاده اما به‌عنوان مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز مدعی شده که در سال ۹۶ این قانون به تمامی باشگاه‌ها ارسال شده است.

در هر صورت یک روز قبل از برگزاری دیدار نیمه پایانی جام حذفی، در جلسه شورای تأمین مقرر شد که سکوها به صورت ۷۰-۳۰ به میزبان و میهمان تعلق بگیرد و پرونده به این شکل با کدخدامنشی و نه بر اساس قانون بسته شد. صبح روز مسابقه بلیت‌فروشی برای هواداران دو تیم در دو منطقه متفاوت اصفهان آغاز شد که در کمال شگفتی قیمت بلیت برای هواداران پرسپولیس دوبرابر قیمت بلیت برای هواداران سپاهان بود. درآمدزایی به شکلی کاملاً غیرقانونی که البته با برملاشدن آن در فضای مجازی، قیمت بلیت‌ها به طور یکسان به فروش رسید. اما از ساعت ۱۵ با انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی مشخص شد که درگیری‌های عجیب و باورنکردنی بین هواداران دو تیم شکل گرفته و به نوعی حمله هواداران سپاهان (بخوانید هوادارنما برای تلطیف فضا) به هواداران پرسپولیس این نوع درگیری را وارد فاز جدیدتری کرد. چاقو و قمه‌خوردن چند هوادار پرسپولیس و انتشار آن در فضای مجازی باعث شد تا تنش پیش از آغاز مسابقه آن‌قدر بالا بگیرد که بخش زیادی از سکوهای متعلق به هر دو تیم در آغاز مسابقه خالی بماند و در واقع بسیاری از هواداران عطای حضور در ورزشگاه را به لقایش بخشیدند. با شروع مسابقه مشخص شد حتی نصف سکوهای ورزشگاه هم درمجموع توسط هواداران دو تیم پر نشده است. مسابقه آغاز شد و طبق انتظار، حواشی از بیرون به داخل زمین مسابقه هم کشیده شد. هرچند نیمه اول جنجال خاصی نداشت، اما با شروع نیمه دوم همان اتفاقات قابل پیش‌بینی رخ داد. درگیری بازیکنان دو تیم و فحاشی تماشاگران به داور مسابقه، تلفیق کامل «زشتی‌های فوتبال» در اصفهان را به‌روزرسانی کرد! اخراج‌شدن کی‌روش استنلی و ایران پوریان از سپاهان و سروش رفیعی از پرسپولیس نشان داد که این یک مسابقه معمولی فوتبال نیست. در نهایت مهدی کیانی در دقیقه ۱۱۴ پنالتی حساس را برای تیمش از دست داد تا در دقیقه ۱۲۱ سیاوش یزدانی با زدن یک گل‌به‌خودی سند فینالیست‌شدن پرسپولیس را امضا کند. بعد از پایان مسابقه اما تازه مشخص شد که چه آشوبی روی سکوها و بیرون ورزشگاه بین هواداران دو تیم رخ داده و همین‌طور خبرنگاران و عکاس‌های تهرانی که از این تنش در امان نبودند. مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان درباره مصدومان این دیدار حساس گفت: «۱۴۴ نفر مصدوم برجا گذاشت که ۲۸ نفر از آنان راهی بیمارستان شدند. این مصدومان با همکاری میدانی ۲۳ نیروی فوریت‌های پزشکی و پشتیبانی ۱۸ نفر از فرماندهی عملیات فوریت‌های پزشکی و با بهره‌گیری از هشت دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به صورت سرپایی مداوا یا به بیمارستان‌ها اعزام شدند». خبرآنلاین از نابیناشدن یک هوادار ۱۳ ساله پرسپولیسی در جریان جنجال‌های تماشاگران پرده برداشته است. آتش‌گرفتن و شکسته‌شدن تمام شیشه‌های خودروهای پلاک تهران هم از دیگر عواملی است که ظاهراً با کوتاهی عوامل برگزاری مسابقه رخ داده. مسعود اکبری، عکاس مطبوعات ورزشی، در گفت‌و‌گو با «شرق» درباره اتفاقات رخ‌داده و حمله تماشاگران سپاهان به خودروهای با پلاک تهران گفت: «قبل از شروع مسابقه خدمت جناب سرهنگ بیگی، فرمانده یگان ویژه، رسیدیم و پیشنهاد دادیم که طبق روال گذشته اجازه داده شود تا خودروهای عکاس‌ها و خبرنگارها پشت تونل ورزشگاه (پارکینگ داخلی) برده شود تا از دسترسی هواداران به هنگام خروج از ورزشگاه دور باشد.

سرهنگ بیگی اما اجازه این کار را ندادند و ما مجبور شدیم خودروهای خود را در پارکینگ عمومی پارک کنیم. بعد از اتمام مسابقه به پارکینگ رسیدیم که دیدم چه بلایی بر سر ماشین خودم و سایر بچه‌ها آمده است. تمام شیشه‌های ماشین من با پرتاب آجر و سنگ شکسته شده بود و یک لپ‌تاپ هم از من دزدیدند. این پایان کار نبود تا اینکه متوجه شدیم خودروی مهدی زارع، عکاس روزنامه خبرورزشی را آتش زده‌اند. یکی از نکات زشتی که بیشتر ما را ناراحت کرد این بود که متوجه شدیم هر ماشین پلاک تهران که در پارکینگ پارک شده بود این بلا بر سرش آمده، چراکه ۴، ۵ ماشین که پلاک‌های سایر شهرها بودند هیچ آسیبی ندیده بودند. بعد از این اتفاق بار دیگر خدمت جناب سرهنگ بیگی رسیدیم که اطلاع دهیم چه اتفاقی برای ما رخ داده که ایشان گفتند برای شما دعوت‌نامه نفرستاده بودیم که به اصفهان بیایید! این نحوه پاسخ‌گویی یک مقام مسئول برای ما از هزینه زیادی که رخ داده بسیار سنگین‌تر بود. به خودروی من به همراه دزدی‌ای که رخ داده حدود هشت میلیون تومان خسارت وارد شده، اما برای مهدی زارع حدود ۱۳۰ میلیون تومان هزینه دربر داشته که مشخص نیست کدام مقام مسئول قرار است نسبت به این فاجعه پاسخ‌گو باشد. ما برای تفریح به اصفهان نیامده بودیم که این‌طور به ما حمله شد. اینکه آقای تابش می‌گوید خودش با ماشین شخصی نیامده و پیشنهاد کرده بود عکاس‌ها هم نباید با خودروی شخصی به ورزشگاه نقش‌جهان می‌آمدند باید خدمت ایشان عرض کنم اگر ما هم مثل شما راننده شخصی با خودروی بنز چندمیلیاردی داشتیم، قطعاً بدون خودروی شخصی وارد ورزشگاه می‌شدیم». همچنین حمیدرضا دادخواه، دبیر هیئت فوتبال استان اصفهان، در اظهارنظری باورنکردنی و عجیب با توجیه حمله به خودروهای خبرنگاران و عکاس‌های تهرانی در گفت‌وگو با ورزش۳ گفت: «ما در جلسه شب قبل از بازی به هر دو باشگاه ابلاغ کردیم که با ماشین شخصی در استادیوم حضور پیدا نکنند؛ همچنین یگان ویژه به خبرنگاران باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که سعی کنند با پلاک تهران در ورزشگاه حضور پیدا نکنند». این مسئله که دیدارهای سپاهان و پرسپولیس در اصفهان (ورزشگاه فولادشهر یا نقش‌جهان) همواره با حواشی همراه بوده که ظاهراً تلاشی برای ازبین‌بردن و حل این بحران وجود ندارد. ۱۱ سال پیش نابیناشدن یک سرباز در فولادشهر و حالا آتش‌سوزی و شکسته‌شدن شیشه‌های خودروهای خبرنگاران و عکاس‌ها به همراه ۱۲۰ مجروح روی دست اورژانس!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر