جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۶۳۴۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

فکرشهر: یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: مصرف قرص ریتالین برای فردی که بیش فعالی و کمبود توجه دارند، حیاتی و مؤثر است و حتی در فصل امتحانات ممکن است تعداد مصرفش بالا رود و پزشک ممکن است مقدار دارو را زیاد کند و فردی که این بیماری‌ها را ندارد از این دارو سودی نمی‌برد.

به گزارش فکرشهر، افسانه کرباسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا- در خصوص افزایش مصرف قرص ریتالین در فصل امتحانات، اظهار کرد: این دارو به آسانی تجویز و با مهر هر پزشکی نیز ارائه نمی‌شود و تنها فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان می‌تواند این دارو را تجویز کند.

وی با بیان اینکه یک الی دو داروخانه در سطح شهر این دارو را در اختیار دارند، افزود: بدین معنا که بسیار بر مصرف این دارو کنترل وجود دارد و این دارو برای کسی که بیش فعالی داشته باشد به تمرکز او در درس‌ها کمک می‌کند.

این عضو هیئت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تجویز این دارو برای فردی که بیش فعالی و مشکلی در تمرکز ندارد و طبق نظر روان پزشک، بیش فعالی و کمبود توجه را نداشته باشد اصلاً کاربردی ندارد که در فصل امتحانات مصرف کند و قطعاً این دارو تنها برای افراد بیش فعال مؤثر است.

کرباسی ادامه داد: ریتالین از آن دست داروهایی است که با نظارت و کنترل شدید تجویز می‌شود و هر فردی نمی‌تواند آن را در اختیار داشته باشد. چراکه تعداد مصرف این قرص مشخص و حتی ساعت مصرف آن در طول روز نیز معین است.

وی اظهار کرد: مصرف بی دلیل و بدون تجویز پزشک قرص ریتالین موجب بی‌قراری و پرخاشگری شدید می‌شود و اگر دوزهای مصرفی کنترل نشده باشد عوارض جسمی و روانی برای افراد ایجاد می‌کند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه فردی که چشمانش ضعیف نیست نباید عینک بزند اما اگر کسی ضعیف است قطعاً باید عینک بزند، خاطرنشان کرد: مصرف قرص نیز دقیقاً از همین نسبت پیروی می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر