جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مصطفی منفرد: شواری شهر يک نهاد قانون گذار و نظارتی است اما وقتی خود شورا بديهی ترين اصول قانونی را زير پا می گذارد، چطور از ديگران می خواهد به قوانين شورا عمل کنند؟
کد خبر: ۵۶۳۴۸
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: مصطفی منفرد: شواری شهر يک نهاد قانون گذار و نظارتی است اما وقتی خود شورا بديهی ترين اصول قانونی را زير پا می گذارد، چطور از ديگران می خواهد به قوانين شورا عمل کنند؟

به گزارش فکرشهر، براساس نص صريح قانون، همه جلسات شورای شهر باید علنی باشد بنابراين برگزاری غير علنی جلسات به هر بهانه ای و نادیده گرفتن پروسه قانونی، تخلف آشکار از قانون است.

با روی کار آمدن رییس جدید شورای خارک در چند ماه گذشته و پس از برگزاری هجده جلسه غیرعلنی توسط شورای شهر خارک، کم کم قفل و لولاهای در و پنجره های شورای شهر داشت تار عنکبوت می گرفت که خوشبختانه با پیگیری هایی که فرماندار بوشهر و بخشدار خارک داشتند، کليد درب اتاق جلسات علنی شورا پيدا شد و درب شورا چند صباحی بسیار کوتاه باز شد. 

خبرنگاران نیز همچون سایر افراد و فعالین اجتماعی، دغدغه حضور یا عدم حضور در صحن علنی شورا را دارند هر چند به گفته رییس شورای اسلامی خارک درب شورا بر روی اهالی رسانه باز است، اما در عمل چنین نبوده و بعضا شاهد برخی برخوردها که با گفته‌ها در تناقض است روبرو می شویم.
مطابق  ماده ۱۵ قانون شورا، اصلاحی (۱۳۸۲/۰۷/۰۶) جلسات شورا علنی و باحضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیرعلنی منوط به تصویب دو سوم اعضای حاضر در جلسه می باشد.

اینجانب مصطفی منفرد، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» در جزیره خارک، به امید سوار شدن بر قطار در مسیر توسعه شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم، یکشنبه ۹۸/۰۳/۱۲ جهت حضور در جلسه علنی شورا اسلامی شهر خارک در محل دفتر شورا حضور یافتم اما هیات رییسه شورا از ورود من به جلسه جلوگیری به عمل آورد و با رفتاری ناشایست در حضور عده ای از شهروندان، طی تماس با حراست شهرداری و پلیس ۱۱۰ و تنظیم صورت جلسه توسط پرسل زحمتکش نیروی انتظامی – که نسخه ای از آن در دفتر «فکرشهر» موجود است – به بهانه غیرعلنی بودن جلسه، از دفتر شورا بیرون کردند.

عطف به بند ۱ ماده ۱۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، جلسات شورا علنی و حضور مستمع با نظر ریس شورا مجاز خواهد بود ولی به تقاضای کتبی شهردار، فرماندار و یا بخشدار زیربط و موافقت اکثریت مطلق اعضای حاضر می تواند جلسه غیر علنی تشکیل شود. 

حال با توجه به عدم درخواست کتبی مسوولین ذکر شده و عدم رای گیری از اعضا شورا مبنی بر برگزاری جلسه غیرعلنی شورا و همچنین حضور برخی از شهروندان در جلسه تا انتها با عنایت به اینکه اینجانب خبرنگار نشریه «فکرشهر» هستم و حضورم طبق قوانین در جلسات علنی شورا بلامانع می باشد، دلیل اصرار هیات رییسه شورا در جلوگیری از حضور بنده در جلسات علنی شورا چیست؟ 

آیا نمی بایست رییس شورای شهر خارک عطف به بند ۲ ماده ۱۱ در تصمیم های خود قوانین و مقررات مربوطه را مورد توجه قرار دهند و یا می توانند سلیقه خود را اعمال نمایند ؟

با توجه به اختلاف سلیقه ها بین اعضای شورا و در وهله دوم به باد فراموشی سپردن حقوق فردی و اجتماعی مردم توسط آن ها و آخرین حرکت غیرعلنی کردن جلسات علنی و مانع تراشی برای حضور مردم و خبرنگاران در جلسات شورا، آغازی برای بی توجهی به مردم نیست؟

چه خوب است ریاست شورا و ديگر اعضا گاهی یک نگاهی به اطراف خود انداخته و ببينند ديگران چگونه کار می کنند. در همه شهرها جلسات شورا علنی برگزار می شود. موضوع جلسات شورا به صورت رسمی از قبل اعلام شده و طبق برنامه، منظم برگزار می شود. صحبت ها و مصوبات شورا منتشر می شود که اين رويه در همه شهرها وجود دارد و اصلا چيز عجيب و غريبی نيست این در حالیست که شورای به ظاهر شفاف دوره پنجم شهر خارک چنان اشتیاقی برای پشت درب نگه داشتن برخی کنشگران و خبرنگاران دارد که گویی کل مشکلات شهر را حل و فصل کرده اند و دیگر موضوعی وجود ندارد. 
قطعا به بهانه هایی همچون “عدم هماهنگی قبلی” نه می توان مانع شفاف سازی و برگزاری علنی جلسات شد و نه می توان مانع انجام وظیفه خبرنگار که همانا خدمتکار صادق و بی مزد و مواجب جامعه و مردم است شد. 

این گونه رفتارها و برخوردها این سوالات را در ذهن ایجاد می کند که چرا افرادی  در شورای اسلامی شهر خارک مانع اطلاع رسانی، شفاف سازی و مطلع بودن افکار عمومی از اتفاقات و روند کار شورا می شوند؟ مگر در شورا چه مطالب و مسائلی بیان می شود و بودجه برای چه کاری هزینه شود که افکار عمومی نباید از آن مطلع شوند؟

آیا وقت آن نرسیده است که استاندار به عنوان نماینده عالی دولت و همچنین فرمانداری با چنین موضوعات برخورد کند و با کلید تدبیر درب بسته ی شورای اسلامی شهر خارک را  به روی مردم و اصحاب رسانه باز کند؟

در آخر امیدوارم مدیریت  قطار شورا از سرعت نا ایمن خود بکاهد و ابتدا در مسیر درست قانون و سپس در مسیر توسعه همراه با سرعت ایمن قرار گیرد تا سالم به ایستگاه بعدی رسانده شود. 

نظرات بینندگان
خارگي
|
-
|
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷
اين دوره شورا گند زدن به وجهه شورا و فقط بچه بازي و درگيري شده از وقتي هيات رييسه افتاده دست اينها
بومي
|
-
|
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
طرف تا ديروز يك روز سابقه اداري نداشته اخه از كجا بايد قوانين رو بدونه برخي هم تحريكش ميكنن و با مردم درگيرش ميكنن
بومی2
|
-
|
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۲
فقط متاسفانه این مردم بدونند که دان با پول بیت المال کاخ می‌سازند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر