شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۶۳۸۱
سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

فکرشهر: رییس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌گوید قربانی کردن مدیران حلقه‌های پایین مدیریت فوتبال ایران برای این است که رییس فدراسیون فوتبال از زیر پاسخگویی برای قصوراتش فرار کند.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحمن شاه‌حسینی، رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حواشی به وجود آمده در دیدار نهایی جام حذفی فوتبال ایران اظهار کرد: من یک جمله می‌گویم. مسابقه دیشب نتیجه ناتوانی فدراسیون فوتبال در اجرای مقررات بود. مقررات هم قربانی مصلحت شدند. در مسابقات فوتبال در تمام دنیا اگر تیمی در مسابقه حاضر نشود داوران به رختکن تیمی که حاضر است می‌روند و یک گزارش برای کمیته انضباطی می‌نویسند و این کمیته انضباطی است که تصمیم می‌گیرد. اگر تیمی هم حقش ضایع شده باشد و مدعی باشد که فدراسیون فوتبال مقررات را اجرا نکرده است که قطعاً برای داماش اینچنین بوده و در این قضیه حق داشتند، آن تیم هم می‌تواند گزارشش را به ارکان قضائی بدهد و آنها باید تصمیم بگیرند.

او ادامه داد: در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم که تماشاگران را از ساعت ۳ بعد از ظهر تا دو ساعت بعد از زمان مشخص شده برای برگزاری بازی در ورزشگاه نگه دارند. در هیچ جای دنیا چنین مقرراتی نداریم. اینکه ما دو ساعت همه را معطل کنیم و بعد اعلام شود که بازی برگزار نمی‌شود و بعد از آن با دخالت وزارت ورزش بگویند بازی باید حتماً انجام شود باعث می‌شود فوتبال از چارچوب مقررات قانونی خودش خارج شود. وقتی یک تیمی برای بازی و به همراه تیم داوری حاضر هستند و تیم مقابل به زمین نمی‌آید، در این‌جا مسئولان برگزاری مسابقه باید تصمیمشان را می‌گرفتند و به کمیته انضباطی گزارش می‌دادند. اما این‌ها از لحاظ اینکه شاید از جو ورزشگاه وحشت داشتند و می‌دانستند که خودشان نتوانستند بحث چیدمان تماشاگران را مدیریت کنند، تصمیم گرفتند که ماجرا را با کدخدا منشی جمع کنند.

شاه‌حسینی اضافه کرد: در آخر با دخالت وزارت ورزش که حق دخالت نداشت بازی با یک دستور فرمایشی برگزار شد. بعد از بازی پرسپولیس و سپاهان و مجروحیت ۲۵۰ نفر من گفتم اگر قرار است برای یک بازی فوتبال ۲۵۰ نفر مجروح شوند این فوتبال را تعطیل کنید. من گفتم اگر تعطیل نکنند و اقدامات بازدارنده را انجام ندهند و ارکان قضائی قاطعانه برخورد نکنند مطمئن باشید درگیری‌های ما مثل سال‌های قبل در انگلستان از ورزشگاه‌ها به خیابان‌ها کشیده می‌شود. این حرف را من ۲۰ روز قبل گفتم و در بازی سپاهان- پرسپولیس درگیری‌ها به خیابان‌ها کشیده شد. مسئول برگزاری مسابقات، فدراسیون فوتبال است و شخص رئیس فدراسیون فوتبال است که الان باید پاسخگو باشد. جالب اینجاست که الان کسانی را قربانی می‌کنند که زحمت می‌کشند و اجرا کننده‌اند و باز هم شخص اول فدراسیون را که باید پاسخگو باشد کاری می‌کنند که از زیر پاسخگویی فرار کند.

او درباره حکمی که برای سعید فتاحی در حین برگزاری مسابقه از سوی کمیته اخلاق صادر شد هم توضیح داد: طبق آئین نامه، احکام ارکان قضائی باید از طریق دبیرکل به اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ شود. کمیته اخلاق اگر یک موقعی آمد سوء مدیریت شخص اول فدراسیون فوتبال را در جای جای فوتبال ما تحت تعقیب قرار داد آن‌وقت ما می‌توانیم اعتقاد پیدا کنیم که کمیته اخلاق کاملاً مستقلی داریم. الان می‌گویند که مسئولان برگزاری مسابقه سوء مدیریت داشتند در حالی که آن‌ها یک مقام بالادستی دارند که در اصل او باید پاسخگو باشد. آن هم شخص رئیس فدراسیون فوتبال است. چرا این مصونیت را برای او ایجاد کردند؟ همه افرادی که دیشب در ورزشگاه بودند، باید قصورشان مشخص شود و از آن طرف، حلقه اول مدیریت فدراسیون فوتبال هم باید پاسخگو باشد و به کمیته اخلاق احضار شود و جوابگوی عملکردش باشد.

رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که چه ارگانی مسئول ورود تماشاگران از محل‌هایی غیر از درهای اصلی ورزشگاه است، گفت: یکسری ارگان هستند که با هم همکاری می‌کنند تا یک مسابقه‌ای انجام شود. در زمان ما هم در جلسه شورای تأمین دقیقاً وظایف مشخص می‌شد. برگزاری و اداره مسابقات فوتبال با فدراسیون فوتبال است. همه این‌ها باید بررسی شود که چگونه یکسری افراد به صورت غیر قانونی وارد ورزشگاه می‌شوند. اگر هم این اتفاق می‌افتد باید از یگان ویژه و فدراسیون فوتبال بپرسند که چرا این اتفاق افتاده است. در این داستان هر کسی که تقصیری داشته است باید با آن برخورد بشود. نباید کاری کنیم که با امثال آقای فتاحی که جوان است و تازه وارد مدیریت فوتبال شده و جزو حلقه‌های پایین مدیریت است برخورد شود اما برای حلقه اول مدیریت مصونیت قائل شد. در ابتدا شخص فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد. آیا کمیته اخلاق آنها را هم مورد مواخذه قرار خواهد داد؟ آیا هیچ مسئولیتی برای شخص اول فدراسیون فوتبال قائل نیستید؟ این قراردادهایی که بین فدراسیون و یگان ویژه است از قبل هماهنگ شده است. اینجا نمی‌شود قضاوت کرد. باید حرف فرماندهی یگان ویژه آنجا را شنید، حرف شورای تأمین آنجا را شنید، حرف کسانی که بلیت را فروختند شنید و در نهایت قضاوت کرد. این اتفاقی بود که باعث آبروریزی فوتبال ما شد.

شاه‌حسینی در مورد بلیت فروشی هم اظهار کرد: باید تمام ورزشگاه‌های ما به تکنولوژی مجهز شوند و بلیت فروشی از طریق همین تکنولوژی انجام شود و به هیچ عنوان هم قوای قهریه اجازه ندهند که غیر از این افراد وارد ورزشگاه شوند. تا زمانی که فوتبال حرفه‌ای را در مقام عمل در کشورمان پیاده نکنیم این فوتبال ما با این وضعیت مدیریتش اتفاقاتی از این بدتر را شاهد خواهد بود. فدراسیون فوتبال با توجه به این اتفاقات دیگر توان برخورد با این ناهنجاری‌ها را ندارد و آن بخش از ناهنجاری‌ها که عنوان مجرمانه دارد باید مثل همه‌جای دنیا به دستگاه قضایی سپرده شود تا ناهنجاری‌ها را به حداقل برساند.

او اضافه کرد: اگر قرار است به یکسری نهادها و ارگان‌ها از بلیت‌ها سهمیه‌ای بدهند باید شماره داشته باشد و تعدادش معلوم باشد و آن تعداد را از ظرفیت ورزشگاه کسر کنند و برای باقیمانده ظرفیت اقدام به بلیت‌فروشی کنند. اگر قرار است به هر دلیلی سهمیه‌ای در نظر بگیرند باید آن را محاسبه کنند و جایش را مشخص کنند. چرا نمی‌توانیم در فوتبال با افراد هنجارشکن برخورد کنیم؟ برای اینکه قابل شناسایی نیستند. در ورزشگاه جای هیچ‌کسی مشخص نیست. اگر این مشخص باشد خیلی از افرادی که ناهنجاری می‌کنند قابل شناسایی هستند اما الان ما مجبوریم خشک و تر را با هم بسوزانیم. قاطبه تماشاگران فوتبال ما و اهالی فوتبال ما افرادی هستند که قانون‌مند و قابل احترام هستند. عده قلیلی دست به ناهنجاری می‌زنند که به خاطر غیر حرفه‌ای بود فوتبال ما قابل شناسایی نیستند. اگر برای خاطیان بازی پرسپولیس و سپاهان که در تهران آن همه مجروح داد حکم قاطعی داده می‌شد دیگر این اتفاق در اصفهان نمی‌افتاد. در اهواز هم که بحث مدیریتی بود. یعنی افراد مسئول برگزاری مسابقه قطعاً قصور و تقصیر کردند و نتیجه‌اش یک آبروریزی بین‌المللی برای فوتبال ما بود. از هر کارشناسی اعم از حقوقی، مدیریتی و داوری که سوال بپرسید بیشتر آن‌ها می‌گویند این اتفاق نادری بود که فقط در فوتبال ما رخ می‌دهد. شما کسی را سراغ دارید که بگوید تأخیر در برگزاری بازی پرسپولیس و داماش قانونی بوده است؟

شاه‌حسینی در پایان اظهار کرد: ما با هیچ‌کس عناد و دشمنی شخصی نداریم. توصیه من به فدراسیون فوتبال این است که به جای این‌که با منتقدان بنای دعوا و مقابله بگذارند، راهکار پیشرفت فوتبال این است که حرف منتقدان را گوش بدهند و ایراد کار را اصلاح بکنند. هر چه‌قدر که شما از منتقد خودتان فرار کنید مطمئن باشید که در آینده مدیریت شما دچار ضعف بیشتری می‌شود. ما سر ارث پدری با کسی مرافعه نداریم. بنده و دیگر منتقدان دلمان برای فوتبال می‌سوزد و به جز منفعتی که برای مردم است منفعتی نداریم که انتقاد می‌کنیم. ما کفش‌هایمان را هم آویزان کرده‌ایم و مسئولیت‌هایمان را انجام داده‌ایم و الان هم سعی می‌کنیم به رسانه‌ها و مردم خیانت نکنیم و آن‌چه را که واقعیت است بگوییم. همین فدراسیون در خیلی از زمینه‌ها روند رو به رشدی داشته است اما در این مسائل اخلاقی نمره کاملاً مردودی می‌گیرد چون همیشه در اجرای مقررات مصلحت اندیشی کرده‌ایم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر