سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۶۵۹۳
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: «نیازی نیست پاسخ این سوال که «اگر دولت دست از سر فوتبال بردارد، فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج چقدر دوام می‌آورد.» از زبان یک فرد غریبه داده شود؛ پاسخ این سوال را محمود اسلامیان، عضو هیأت‌رئیسه همین فدراسیون فوتبال در مهر ۱۳۹۷ داده است: «دولت کمک نکند، فوتبال در ایران می‌میرد.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق نوشت: «مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در بازگشت از سفر پاریس، نشست خبری ترتیب داد تا در آن درباره مشکلات به‌وجود‌آمده درباره بازی فینال جام حذفی توضیحاتی دهد؛ البته او نه‌تنها درباره این موضوع بلکه در خصوص سایر موارد پیش‌آمده در حوزه فوتبال نیز صحبت کرد؛ از تیم ملی گرفته تا مباحث مربوط به داوری و کارلوس کی‌روش.

تاج که به خاطر مشکلات به‌وجود‌آمده برای برگزاری فینال جام حذفی حسابی تحت فشار بود، سعی کرد در این گفت‌و‌گو تسویه‌حسابی هم با قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس، کرده و از دخالت‌های بی‌جای او در فوتبال انتقاد کند. این‌طور شد که یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های رئیس فدراسیون فوتبال ایران در کنفرانس خبری، «دولت» بود. تاج در کنفرانس خبری خود ۲۲ بار از کلمه «دولت» استفاده کرد تا نشان دهد چقدر پیش از برگزاری این کنفرانس به صحبت‌هایش درباره نقش دولت در امور فدراسیون فوتبال فکر کرده است. اوج صحبتش درباره دولت، جایی بود که خواست دست از سر فوتبال بردارند: «اعتقاد دارم دولت باید دست از سر فوتبال بردارد و اجازه دهد فوتبال عادی پیش برود.»

این که فوتبال تا الان عادی پیش رفته یا نرفته، فعلاً سوژه این مطلب نیست ولی این که چرا مهدی تاج علاقه دارد دولت دست از سر فوتبال بردارد، موضوعی قابل بحث است. همین ابتدا بهتر است تکلیف را روشن کرده و با یک سوال مشخص سراغ صحبت‌های مهدی تاج رفت: اگر دولت دست از سر فوتبال بردارد، فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج چقدر دوام می‌آورد؟

لطفاً به ما پول بدهید

قبل از این که به سوال مطرح‌شده پاسخ داده شود، بهتر است نمونه‌ای از تناقض‌گویی‌های فدراسیون فوتبال و مشخصاً مهدی تاج درباره نقش دولت عنوان شود. نقش تاج از زمان علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال برجسته شد. علی کفاشیان هم مثل همین مهدی تاج، در مواجهه با دولت رویکرد مشخصی داشت؛ این که طلب پول کند. در واقع برای اداره امورات تیم ملی، به‌ویژه در دوره کی‌روش، دو رئیس فدراسیون فوتبال ایران به‌شدت در تأمین موارد مالی ضعیف عمل کردند؛ ابتدا کفاشیان و بعد هم مهدی تاج. نمونه‌های درخواست کمک این دو از دولت نیز بسیار زیاد است: مهر ۱۳۹۲ فدراسیون کفاشیان در تهیه دستمزد کی‌روش و دستیارانش به مشکل برخورده بود و از وزارت ورزش طلب ۲.۵ میلیارد تومان پول کرد؛ آن زمان بحث آماده‌سازی اردوهای تیم ملی وجود داشت و فدراسیون بی‌پول، چشمش به دست دولت بود. نزدیک به یک سال بعد، یعنی در تیر ۱۳۹۳، علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال و دوست صمیمی مهدی تاج، برای چندمین بار از دولت طلب پول کرد تا برنامه‌های تیم ملی و کارلوس کی‌روش را بچرخاند. رئیس وقت فدراسیون فوتبال در آن زمان گفت برای برآورده‌کردن رقم درخواستی کی‌روش نیاز به حمایت دولت است.

زمانی که مهدی تاج زمام امور در فدراسیون فوتبال را به دست گرفت نیز شرایط تغییر زیادی نکرد. او هم که در درآمدزایی برای فدراسیون فوتبال مشکلات عدیده‌ای داشت، هر بار کارش گیر می‌کرد، دست یاری به سوی دولت دراز می‌کرد. سال ۱۳۹۵ فدراسیون او برای تأمین برنامه‌های اردویی تیم ملی برای آماده‌سازی در راه جام جهانی، درخواست بودجه ۱۵ میلیاردتومانی داشتند؛ اتفاقاً آن روزها مهدی تاج اعتقادی نداشت که دولت باید دست از سر فوتبال بردارد، بلکه خیلی مصرانه اعتقاد داشت دولت باید به تیم ملی پول تزریق کند. آذر ۱۳۹۵ مهدی تاج در کلاس دانش‌افزایی داوران فوتبال ایران گفت: «باید از مسعود سلطانی‌فر برای حمایت‌هایی که از فوتبال داشته است، تشکر کنم. به‌تازگی هم با هیأت‌رئیسه جلسه گذاشت و با خود من نیز چند نشست برای رسیدگی به مشکلات فوتبال ترتیب داد. تاکنون حدود سه میلیارد برای تیم ملی هزینه کرده‌ایم و از جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، خواسته‌ایم ۱۵ میلیارد به فدراسیون تزریق شود. در تماسی که روز گذشته با او داشتم، قرار شد به‌زودی بودجه‌ای به تیم ملی تزریق شود.»

او شهریور ۱۳۹۶ نیز درخواست مشابهی از دولت داشت تا تیم ملی را در آماده‌سازی بهتر برای جام جهانی ۲۰۱۸ یاری کند. دوم همان ماه تاج عنوان کرد: «برای اجرایی‌شدن برنامه‌های کی‌روش، دولت باید حمایت کند.»

مهر ۱۳۹۷ هم رئیس کنونی فدراسیون فوتبال در مجمع عمومی سالانه هیأت فوتبال استان اردبیل، یکی از مهم‌ترین وظایف دولت را «حمایت همه‌جانبه از ورزش» عنوان کرد.

دولت عوض شد یا مهدی تاج؟

حق با مهدی تاج است. دولت باید دستش را از سر فوتبال بردارد و اجازه بدهد این نهاد «غیر دولتی» کارش را طبق اساسنامه و اصولی که دارد، پیش ببرد. در همه جای دنیا هم همین‌طور است و دولت کاری با فدراسیون فوتبال مربوطه ندارد. با این حال نکته‌ای که تاج فراموش کرده یا دوست ندارد زیاد به رویش بیاورد، این است که تمام جاهایی که دولت‌ها دستشان را از سر فدراسیون فوتبال برمی‌دارند، مدیرانی امور را می‌چرخانند که از همه نظر نهادی «غیر دولتی» هستند. آنها اداره‌کردن شایسته امور از تأمین اعتبارات تا برگزاری بازی‌ها و گرفتن میزبانی‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. حالا وقت آن است که به سؤالی که در بالا عنوان شد، پاسخ داده شود؛ البته نیازی نیست پاسخ این سوال که «اگر دولت دست از سر فوتبال بردارد، فدراسیون فوتبال با مدیریت مهدی تاج چقدر دوام می‌آورد.» از زبان یک فرد غریبه داده شود؛ پاسخ این سوال را محمود اسلامیان، عضو هیأت‌رئیسه همین فدراسیون فوتبال در مهر ۱۳۹۷ در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان داده است: «دولت کمک نکند، فوتبال در ایران می‌میرد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر