سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۶۱۸
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: 53 هزار نفر از جمعیت 103 هزارنفری این شهرستان تحت پوشش طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا قرار گرفته و غربالگری می شوند.

به گزارش فکرشهر، محمد بازیاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: شناسایی افراد دارای فشار خون بالا در جمعیت هدف و آگاهی نسبی به این افراد از اهداف طرح است که فاز اول آن از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد ماه اجرایی و فاز دوم نیز از ۱۸ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیر ادامه دارد.

وی اظهار داشت: جمعیت هدف این طرح شامل افراد ۳۰ سال به بالا، تمام زنان باردار و افراد دچار بیماری‌های مزمن و کلیوی هستند که با مراجعه به مراکز جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت شهرستان توسط تیم‌های ثابت و سیار غربالگری می‌شوند.

وی گفت: به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح تاکنون نشست‌های مختلفی در شبکه و با مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار و اطلاع رسانی در سطح شهر صورت گرفته و برای رفاه حال و دسترسی آسان افراد تحت پوشش ۱۸ مرکز خانه بهداشت، ۲ بیمارستان، مراکز و درمانگاه‌های دولتی و خصوصی و ۳ پایگاه ثابت در میدان مرکزی شهر گناوه، گلزار شهدا و ساحل در صبح و بعدازظهر آمادگی کامل برای پذیرش مراجعه کنندگان دارند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: در اولین روز از مرحله دوم طرح، مانور ی به منظور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم بویژه افراد بالای ۳۰ سال در این شهرستان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این طرح که تا ۱۵ تیر ادامه دارد، کسانی که برای وضعیت فشار خون به مراکز تعیین شده مراجعه می‌کنند پس از انجام معاینه در سامانه ثبت و پیامکی به آنان ارسال و به آنان اطلاع داده می‌شود در چه وضعیتی قرار دارند.

بازیاری یادآور شد: مراجعه کنندگان قبل از اندازه گیری فشار خون نیم ساعت قبل از مصرف قهوه و چای، الکل، محصولات دخانی خودداری کنند و فعالیت شدید نداشته باشند.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور است و بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند، اطلاعی ندارند.

وی بیان کرد: برای مقابله و کنترل فشار خون بالا در جامعه باید افراد در معرض خطر بویژه افراد ۳۰ سال به بالا و زنان باردار اندازه گیری شوند تا بتوان آن را بموقع تشخیص داد و درمان کرد.

بازیاری افزود: سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه‌ها، تاری دید و حتی کوری، اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی، قدرت تکلم و مرگ از عمده عوارض فشار خون بالا است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر