پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۷۴۲
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۱۳ پرونده تخلف زیست محیطی برای واحدهای صنعتی مستقر در شهرستان‌های عسلویه و کنگان تشکیل شد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همگام با تشکیل کارگروه ملی کنترل آلودگی در عسلویه موضوع تخلف این واحدها در مراجع قضائی پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث انبارهای روباز گوگرد اخطاریه مهلت دار توسط محیط زیست صادر و اعلام شده که در صورت محقق نشدن این مهم موضوع در مراجع قضائی پیگیری خواهد شد.

قلی نژاد تاکید کرد: استقرار هر واحد صنعتی در استان بوشهر باید مطابق با طرح آمایش سرزمین باشد و در این زمینه تاکید بر این است که پروژه‌ها و طرح‌های صنعتی بزرگ به طور حتم دارای گزارش ارزیابی یا پیوست‌های زیست محیطی باشند.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر سازمان محیط زیست به هیچ واحد صنعتی اجازه کار بدون مطالعات زیست محیطی در استان بوشهر نداده است.

قلی نژاد تاکید کرد: پیگیری این موضوع در سال ۹۷ جدی تر شده و حتی صنایعی که بدون ارزیابی‌های زیست محیطی شروع به کار کردند نیز فعالیت آنها به صورت مستمر رصد می‌شود.

وی ادامه داد: یک سایت تخلیه و بازیافت پسماندهای ویژه صنعتی عسلویه در مرحله گرفتن مجوز است که با آغاز به کار این سایت بازیافت و ذخیره سازی مدیریت مطلوبی در پسماندهای ویژه صنایع مستقر در عسلویه محقق می‌شود.

قلی نژاد بیان کرد: برای هیچکدام از واحدهای پتروشیمی در منطقه پارس جنوبی مجوز بهره برداری جدید تایید و صادر نمی‌شود مگر اینکه واحد تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی دماوند به عنوان حمایت کننده پتروشیمی‌های فاز ۲ وارد مدار شود.

وی گفت: هم اکنون ۲و احد پتروشیمی درخواست راه اندازی و پروانه بهره برداری داشتند که این فرایند متوقف و به صراحت اعلام شده که به دلیل اهمیت دریا و بوی ناشی از این فاضلاب‌ها باید قبل از بهره برداری از پتروشیمی‌های فاز ۲ تصفیه خانه فاضلاب دماوند مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: شهرستان‌هایی چون عسلویه، کنگان، جم و دیر به دلیل نبود امکانات مورد نیاز در سال‌های گذشته پایش های زیست محیطی دقیقی نداشتند که امیدواریم با استقرار دستگاه‌های محیط زیست در این مناطق پایش های زیست محیطی به صورت منظم و دقیق اجرایی شود.

وی یادآور شد: اکنون ۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در عسلویه و کنگان فعال است که این دستگاه‌ها تنها ذرات و بعضی از گازهای آلوده مثل ناکس ها و ترکیبات سولفور را اندازه گیری می‌کند.

قلی نژاد ادامه داد: در این ارتباط یشنهاد شده مرکز پایش زیست محیطی کنگان و عسلویه در جنوب استان فعال شود این موضوع جزو پروژه‌های تصویب شده در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس جمهوری به استان بوشهر بود.

وی افزود: تاکنون راهکارهای مختلفی برای کاهش آلودگی هوا در کنگان و عسلویه ارائه شده که به دلیل نبود پشتوانه قانونی، حقوقی و اجرایی زمینه اجرای مطلوب آنها فراهم نبود.

قلی نژاد اظهار داشت: در این زمینه تشکیل کارگروه ملی کنترل آلودگی هوای شهرهای جنوبی استان به تصویب هیات دولت رسید و هم اکنون استان بوشهر دارای تصویب نامه در این زمینه است.

وی بیان کرد: کارگروه ملی کنترل آلودگی هوای عسلویه و کنگان و شهرهای جنوبی استان در محورهای کاهش یا حذف فلرها، تعیین تکلیف جمعیتی و بحث شهرهای جدید، فاصله صنعت از جمعیت و پسماندها تصمیم گیری می‌کند.

قلی نژاد گفت: با تشکیل نخستین نشست رسمی این کارگروه در هیات دولت، راهکارهای اجرایی تدوین شده در این سه ماه در حوزه هوا، آب، تصفیه خانه‌های فاضلاب ارائه می‌شود که انتظار می‌رود با تصویب این راهکارها اقدام‌های مطلوبی در راستای کاهش آلودگی‌ها جنوب استان بوشهر اجرایی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر