جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با قهرمان تیراندازی کشور
فکرشهر ـ رضا عباسی: در جهان امروز، ورزش های المپیکی به خصوص ورزش های انفرادی از اهمیت و ارزش بسزایی برخوردار هستند تا جایی که بسیاری از کشورهای پیشرفته و پر افتخار در المپیک سرمایه گذاری های بی شماری را در این بخش ها انجام می دهند. رشته ورزشی تیراندازی یکی از...
کد خبر: ۵۶۷۵۵
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

فکرشهر ـ رضا عباسی: در جهان امروز، ورزش های المپیکی به خصوص ورزش های انفرادی از اهمیت و ارزش بسزایی برخوردار هستند تا جایی که بسیاری از کشورهای پیشرفته و پر افتخار در المپیک سرمایه گذاری های بی شماری را در این بخش ها انجام می دهند. رشته ورزشی تیراندازی یکی از همین رشته های پر اهمیت است که کشورهایی همچون چین و آمریکا، افتخارات گسترده ای را در این رشته ورزشی در المپیک های مختلف به دست آورده اند و این رشته ها در این کشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است. کشور ما در سال های اخیر، پیشرفت های قابل قبولی را در رشته تیراندازی داشته تا جایی که تیراندازان برجسته ما توانستند مقام‌های خیلی خوبی را در مسابقات آسیایی و جهانی کسب کنند. 
«نوشین پی خسته»، از قهرمانان موفق استان و شهرستان دشتستان در رشته تیراندازی است و در حال حاضر، هم تیراندازی می کند و هم مربی گری.

فکرشهر: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
نوشین پی خسته هستم. چندین سال است که در رشته تیر اندازی فعالیت می کنم. از سال 92 تا 95 در بوشهر تیراندازی می کردم و از سال 95 تاکنون در شهرستان دشتستان هستم و به عنوان نائب رئیس هیات تیراندازی هم هستم.

 فکرشهر: تاکنون چه افتخاراتی را کسب کرده اید؟
از سال ۹۴ تا الان در بخش بانوان در استان بوشهر، مقام اول هستم. در رشته‌های تپانچه بادی ۱۰ متر سال ۹۶ به اردوی تیم ملی دانشجویان کشور دعوت شدم. سال 96 در لیگ دسته یک بانوان، در یکی از مسابقات، مقام دوم را کسب کردم. 
سال 95 در تیم بوشهر بودم؛ در لیگ یک سال 96 در آماج تهران بودم. سال97 نیم فصل اول مازندران و نیم فصل دوم کرمان بودم که در تمام بازی های لیگ، مقام اول انفرادی پایان فصل را کسب کردم. دوم بهمن ماه سال 97 به اردوی تیم ملی دعوت شدم.

فکرشهر: چطور شد که تیراندازی را شروع کردید؟
از بچگی به تیراندازی علاقه داشتم. پدرم تیراندازی می کرد. سالن در شهر آب پخش نداشتیم و زمانی که دانشگاه رفتم، دوست پدرم هیات تیراندازی استان و آقای نوری را معرفی کردند و من از آنجا شروع به تمرین تیراندازی کردم.

فکرشهر: محل تمرین شما کجاست؟
شهر برازجان است و روزانه برای تمرین مجبور هستم به برازجان مراجعه کنم.

فکرشهر: یک ورزشکار به طور میانگین در طول روز، باید چند ساعت تمرین کند تا بتواند به رکورد خوبی دست پیدا کند؟
روزانه 8 ساعت تمرین باید باشد؛ ولی با مسیر طولانی و امکانات کم، روزی 2 ساعت بیشتر تمرین نداریم.

فکرشهر: روزانه چند تیر شلیک می کنید؟
روزانه بین 120 تا 130 تیر شلیک می کنم.

فکرشهر: تاکنون دو ورزشکار موفق در رشته تیراندازی داشته ایم. شما و خانم متوسلی. آیا شخص دیگری هم بوده است؟
خانم متوسلی را نمی شناسم. ایشان را فقط یک بار در دفتر امام جمعه محترم برای تقدیر دیده ام. دو سالی که من هستم، ایشان را در سالن تمرین ندیده ام. ایشان در مسابقات حرفه ای تیراندازی شرکت نکرده اند و در لیگی حاضر نیستند و فکر می کنم مقامی هم ندارند.

فکرشهر: از لیگ برتر هم پیشنهادی داشته اید؟
نیم فصل سال قبل در لیگ یک هم پیشنهاد لیگ برتری داشتم، اما ترجیح دادم مقام اولی انفرادی لیگ یک خودم را تثبیت کنم .امسال ان شااله لیگ برتر شرکت می کنم.

فکرشهر: در سطح کشور و لیگ های کشوری تیراندازی، خانم دیگری به جز شما هم از شهرستان دشتستان داریم؟
در سطح کشور تنها من هستم. 

فکرشهر: در سطح استان، به جز شما، چه کسان دیگری هستند؟
در سطح استان خانم ها کرم زاده، شهبازی و حسینی هستند که خانم حسینی در سال 95 به اردوی استعدادیابی کشوری هم دعوت شدند.

فکرشهر: در حال حاضر چند تیرانداز بانو در سطح شهرستان در حال تمرین هستند؟
خود من، خانم حسینی و دختر عموی من هستند. تیر انداز و استعداد های خوبی هم در بخش آقایان و هم بانوان داریم. دو سال است که مجددا سالن را باز کرده ایم و در این مدت استعدادهای خوبی را هم داریم.

فکرشهر: وضعیت تیراندازی قبل از شما چطور بود و آیا در حال حاضر در سطح استان فعالیت مطلوبی هم داریم؟
در سال های قبل سالن به طور مقطعی باز بود و تیرانداز ها هم پیشرفت خوبی نداشتند، اما در حال حاضر پیشرفت خوبی داریم و در لیگ استان هم حاضر هستیم.

فکرشهر: مربیگری هم می کنید و گویا کارت مربیگری هم دارید. کمی در این خصوص برای ما بگویید؟
بله کارت مربی گری دارم و مربی گری هم انجام می دهم. کارت مربی گری درجه 3 و 2 هم دارم. متاسفانه مربی مشخص و با برنامه ای برای شروع تیراندازی در شهرستان نبود. خود خانم حسینی که تیرانداز اسلحه هستند، تیراندازی تپانچه را به من آموزش دادند. متاسفانه در حال حاضر هم مربی خوبی در سطح استان که به طور مداوم سر تمرینات حاضر باشد، نداریم.

فکرشهر: در این مدت، در بخش آقایان و بانوان، استعدادهای خوبی را هم داشتیم که به کشور معرفی کنیم؟
آقایان محمد امین دشتی و محمدرضا احمدی 12 ساله  را به اردوی استعدادیابی فرستادیم که مربی آنان هم خود من هستم. در کشور از آن ها استقبال خوبی شد تا جایی که ریاست فدراسیون هم گفته بود محمدرضا تیرانداز المپیکی آینده ماست.

فکرشهر: از مقام های کسب شده ورزشکارهای خودتان برای ما بگویید؟
آقای عباس دشتی در استان مقام سوم را آوردند. آقای رضا حاجی زادگان مقام های خیلی خوبی دارد. خانم حسینی مقام های زیادی در استان دارند. خانم پی خسته هم مقام استانی دارند.

فکرشهر: در شهرستان در چند بخش تیرانداز دارید؟
سالنی تنها تفنگ و تپانچه بادی 10 متر را داریم و متاسفانه مسافت 25 متر را به دلیل مشکل سالن و سلاح نداریم.

فکرشهر: با توجه به اینکه مربی گری هم انجام می دهید، ساعت های تمرین شما چه روزهایی است و افراد برای ثبت نام چه روزهایی می‌توانند به شما مراجعه کنند؟
روزهای فرد از ساعت 4 تا 8 در سالن اختصاصی تیراندازی تمرین می کنیم.

فکرشهر: رکورد شما با نفر اول کشور و آسیا چقدر اختلاف دارد؟
امید زیادی دارم که رکورد خانم سبقت اللهی را که نفر اول ایران و آسیا است را بزنم و ملی پوش شوم و فاصله زیادی نداریم. 

فکرشهر: وضعیت تیراندازی شهرستان دشتستان و استان بوشهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه خیلی ضعیف. امکانات در شهرستان خیلی محدود است؛ سهمیه سیبل و ساچمه کمی داریم؛ سلاح ها اکثرا خراب هستند و روزی که شروع کردیم همه خراب بودند. خوشبختانه از وقتی آمدم تعدادی از سلاح ها را با هزینه شخصی، شهریه نو آموزان و کمک اداره ورزش ترمیم کردیم.

فکرشهر: انتظار شما از مسوولان چیست؟
آقای کمارج همیشه به ما کمک کرده است ولی هزینه های تمرین و سلاح خیلی سنگین است. قیمت هر قوطی ساچمه 200 هزار تومان است، همچنین هزینه های سفر من که حداقل ماهی یک یا دو بار باید در تهران برای تمرینات حاضر شوم، بالاست. انتظار دارم مسوولین حمایت بیشتری کنند.

فکرشهر: درخواست شما از مسوولان برای بهبود این شرایط و تمرینات بهتر چه بوده است؟
از مسوولان ورزش آب پخش خواسته ام تا سالن تمرینی را در شهر آب پخش برای ما فراهم کنند ولی به خاطر هزینه تاکنون همراهی نکرده اند.

فکرشهر: کمی از نقش همسرتان در موفقیت هایی که کسب کرده اید برای ما بگویید؟
قطعا همسر من از مشوق های اصلی من بوده است. ایشان از حامیان اصلی من است حتی برای من سلاح شخصی خریده است و می توانم بگویم به نوعی مربی من است و اگر حمایت های ایشان نبود نمی توانستم این رشته را حرفه ای دنبال کنم.

فکرشهر: آقای عباسی ـ همسر خانم پی خسته ـ شما هم در کنار ما حاضر هستید؛ اگر امکان دارد کمی در خصوص این حمایت هایتان برای ما بگویید ؟
{با خنده} یکی از شروط ازدواج ما همین تیر اندازی بود. خانم پی خسته علاقه زیادی به این رشته دارند و من هم سعی کردم تا آنجا که مقدور باشد کنار ایشان باشم. سعی کردم تا آنجا که بتوانم امکانات و تمرکز ایشان برای پیشرفت حفظ شود.

فکرشهر: برنامه شما برای سال ۹۸ چیست؟
قصد دارم چند مسابقه آزاد شرکت کنم و اگر رکورد خوبی را کسب کنم در مسابقات کشوری حاضر می شوم که از استان باید تیم بدهند. بعد از آن لیگ های کشوری است که باید در آن حاضر شویم.

فکرشهر: و صحبت پایانی خانم پی خسته؟
نگاه به تیراندازی بهتر شود. از آقای کمارج تشکر می کنم و انتظار دارم به قهرمانان بهای بیشتری دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر