سر خط خبرها:

روش‌هایی علمی برای کاهش خطر زوال عقل

فکرشهر: در زمینه کاهش خطر زوال عقل، زمان چیزی است که نباید هدر داده شود. هر ساله بیش از ۱۰ میلیون تن در سراسر جهان به این بیماری ویرانگر مبتلا می‌شوند و انتظار می‌رود این آمار طی سال‌های پیش رو افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر، عصر ایران به نقل از «ایزی هلث آپشنز» نوشت: «خوشبختانه مطالعات علمی نشان داده‌اند که برخی تغییرات ساده در سبک زندگی می‌توانند نقش چشمگیری در کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل داشته باشند. در واقع سازمان بهداشت جهانی اخیراً نخستین دستورالعمل درباره چگونگی پرهیز از زوال عقل را بر اساس روش‌هایی که از پشتیبانی علمی برخوردار هستند، ارائه کرده است.

انجام ورزش

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که انجام ورزش می‌تواند بهترین روش برای حفظ سلامت مغز باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که ورزش می‌تواند روند کوچک شدن مغز مرتبط با افزایش سن را که به اختلال شناختی منجر می‌شود، معکوس کند. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد که انجام ورزش بیشتر می‌تواند حافظه را تقویت کرده و تیز نگه دارد.

ترک سیگار

سیگار کشیدن عادتی فوق‌العاده مضر برای سلامت بدن انسان محسوب می‌شود و مغز نیز از مضرات آن در امان نیست. دود سیگار می‌تواند مستقیم وارد مغز شود. نتایج یک مطالعه نشان داد که مردان سیگاری توانایی‌های شناختی خود را سریع‌تر از افراد غیر سیگاری از دست می‌دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داد که حتی دود دست دوم سیگار نیز به میزان قابل توجهی خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

تغذیه سالم

به گفته سازمان بهداشت جهانی، دنبال کردن یک رژیم غذایی سبک مدیترانه‌ای می‌تواند تأثیر چشمگیری در حفظ سلامت مغز داشته باشد اما رژیم غذایی مایند (MIND) گزینه‌ای حتی بهتر از رژیم مدیترانه‌ای برای تقویت مغز است. این رژیم غذایی ترکیبی بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی دش (DASH) است و به طور خاص برای پیشگیری از زوال عقل توسعه‌یافته است.

پرهیز از الکل

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده است که حتی مصرف نوشیدنی‌های الکلی به میزان کم نیز می‌تواند به اندازه مصرف بسیار زیاد الکل برای سلامت مغز مضر باشد. در حال حاضر قطعاً مشخص است که مصرف بیش از حد الکل سطح سلامت مغز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تمرین دادن مغز

نتایج پژوهش‌ها درباره تأثیر بازی‌های فکری برای محافظت از مغز در برابر زوال عقل یکدست نیستند اما مطالعات نشان داده‌اند که تمرینات مغزی چالش‌برانگیز، مانند جدول کلمات متقاطع و بازی‌های رایانه‌ای تمرین‌دهنده مغز می‌توانند به محافظت از این اندام در برابر خطر زوال عقل کمک کنند. از این رو بازی‌های فکری ممکن است فوایدی بیشتر از یک سرگرمی برای گذر زمان ارائه کنند.

نظارت بر وزن

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالا نسبت به افرادی که شاخص توده بدنی آنها در محدوده عادی قرار دارد، احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند. اگر ورزش می‌کنید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید، به طور معمول شاخص توده بدنی شما باید در محدوده سالم قرار بگیرد.

مدیریت فشار خون

فشار خون بالا رگ‌های خونی در مغز را تضعیف و تنگ می‌کند و از جریان خون مناسب پیشگیری می‌کند. بر همین اساس خطر سکته مغزی افزایش می‌یابد. همچنین این شرایط خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود قرار داشته و به فشار خون بالا مبتلا بودند، ۷۳ درصد احتمال بیشتری داشت که به زوال عقل مبتلا شوند. بر همین اساس کاهش فشار خون و حفظ آن در محدوده‌ای سالم می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات سلامت جدی، مانند زوال عقل و سکته مغزی داشته باشد.

کنترل دیابت

قند خون کنترل نشده می‌تواند موجب انسفالوپاتی دیابتی شود که نوعی آسیب مغزی است و به اختلال شناختی منجر می‌شود. مطالعه‌ای جدید نشان داده است که دیابت کنترل‌نشده آهنگ پیشرفت بیماری آلزایمر را دو برابر سریع‌تر می‌کند.

نظارت بر کلسترول

نتایج یک پژوهش نشان داده است که سطوح بالای کلسترول در میانسالی خطر ابتلاء به زوال عقل را افزایش می‌دهد. از این رو نظارت بر سطوح کلسترول می‌تواند در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری ویرانگر نقش داشته باشد.

دیدگاه خود را بنویسید