جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۶۷۹۶
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

فکرشهر - مصطفی منفرد: جزیره خارگ به عنوان  شاهرگ حیاتی کشور و قطب صادرات نفتی شناخته شده است وعلی رغم وسعت کم، برای داشتن جاده هایی ایمن در محرومیت به سر می برد، محرومیتی که یک سو باید در فقدان زیر ساخت های راه های ارتباطی مناسب آن جستجو کرد.

 به گزارش فکرشهر، چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید، راننده باشید یا نه،  سرانجام با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌ها و جاده‌ها به تنتان خورده است؛ بارها دیده اید که آسفالت خیابان ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است، موج دارد، چاله چوله در آن ایجاد شده یا حتی تکه ای آسفالت از سطح زمین کنده شده و دست اندازهای بدی در راه تردد خودروها ایجاد کرده که اگر این دست اندازها را در مقیاس جاده ها و سرعت بالای خودروها در نظر بگیریم، منشا برخی سوانح رانندگی خواهد بود.

جاده اصلی کمربندی جزیره خارگ

جالب است که بی کیفیتی آسفالت ها مختص خیابان ها یا جاده های قدیمی نیست بلکه اتفاقا مسیرهای شهری یا برون شهری که بتازگی روکش آسفالت شده اند دچار همین نقیصه هستند، به طوری که برایتان پیش آمده هنگام عبور از خیابانی که تازگی آسفالت شده، می بینید دانه های آسفالت به لاستیک خودرویتان چسبیده و براحتی از سطح زمین جدا می شو؛  برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت خیابان یا جاده بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای بسیاری از ما تبدیل شده است.

مدتی ست مسئله ای حادثه ساز در برخی از جاده های جزیره خارگ وجود دارد که لازم است مسولین امر نسبت به آن اقدامات اساسی را انجام دهند.

جاده اصلی در حریم پروژه ngl

آیا نزدیک به دو دهه، زمان کافی برای اتمام پروژه نبود؟

با توجه به نامناسب بودن برخی جاده های اصلی و پرتردد جزیره خارگ، مرگ و سانحه جاده ای هر روز در کمین شهروندان است، جاده کمربندی اصلی خط ساحلی که قسمتی از آن مقابل پروژه  N.G.l شرکت فلات قاره عبور می کند و به اسکله در حال ساخت مختص پروژه فوق منتهی می شود، که در طول مسیر قسمت هایی بسیار کم عرض و خطرناک و قسمت هایی بدون آسفالت رها شده اند.

ابتدای جاده ساحلی

یکی از جاده های قدیمی و معرف خارگ که به نام (سنتافی) و در ادامه سرازیری( سنتافی) نامیده می شود نیاز به زیر سازی و آسفالت نو داشته که می توان از این جاده به عنوان یکی از جاده های پرتردد یاد کرد، از این رو می طلبد مسوولان نگاه ویژه تری به این محور داشته باشند. همچنین جاده فوق مشکلاتی مانند عرض کم ، نداشتن شانه خاکی، چاله های زیاد در جاده و غیره... داشته است.

 بعضا ماشین های سنگین و سواری برای عبور کردن در کنار یکدیگر  در این مسیر دچار مشکل هستند و به غیر از شهروندان، اکثریت سرویس های مربوط به جابجایی کارگران و کارمندان  شرکت ها و وسایل نقلیه سنگین مشغول به کار در شرکت های صنعتی در این جاده تردد می کنند.
حوادث رانندگی علاوه بر ضررهای بسیار اجتماعی، ضررهای اقتصادی بی شماری نیز دارد از این رو می طلبد مسوولان برای تعریض و ارتقای این جاده تلاش مضاعف داشته باشند؛ متاسفانه از زمان تاسیس شرکت فوق تا اکنون در زمینه تعریض این جاده چاره اندیشی آنچنان که باید و شاید نشده است و عرض جاده کم می تواند حوادث زیادی در این محور رخ دهد.

جاده اصلی

 پیشگیری بهتر از درمان است

این جاده ضمن کم عرض بودن دارای چاله چوله های عمیق، دست اندازهای زیاد و پیچ های خطرناک است در حالیکه فضا برای تعریض این جاده وجود دارد ولی تاکنون مسوولان برای تعریض این جاده هیچ اقدامی نکرده اند.

 تعریض و ایمن سازی این جاده از مطالبات به حق مردم خارگ است

قسمتی از این جاده در حریم  پروژه  N.G.L است و این سازمان برای تعریض و بازسازی مسیر  باید تصمیم گیری کند، این مسیر خط کشی، روشنایی و شانه خاکی ندارد.
با تعریض جاده خطرات ناشی از تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین می طلبد مسوولان در این زمینه چاره اندیشی کنند این جاده به دلیل نداشتن شانه خاکی و علائم مناسب و غیره جاده ای به جاده ای مرگ بار تبدیل شده است و به دلیل باریکی این جاده که موجب عدم دید رانندگان و تسلط به جاده می شود از مسوولان امر خواهشمندیم نیم نگاهی به این مسیر پرتردد داشته باشند، تردد در این مسیر زیاد ولی جاده پاسخگوی حجم تردد نیست.

جاده سرازیری معروف به سنتافی

جاده های یک طرفه یا دو طرفه؟

پروژه جاده کمربندی ساحلی جزیره از اوایل دهه ۸۰ شروع شد و در دو نقطه یکی درمحدوده NGL و دومی در محدوده شرکت متانول به دلیل انجام پروژه هایی، ناتمام ماند که هر دو شرکت متعهد هستند پس از اتمام پروژه نسبت به تکمیل و آسفالت جاده اقدام نمایند، اما تا قبل از اتمام پروژه ها تکلیف مردم با جاده های ناایمن چیست؟

پروژه جاده ساحلی که یکی از پروژه های قدیمی است همچنان به سرانجام نرسیده است، قسمتی از  جاده دو طرفه و دو بانده اصلی از مقابل شرکت درود ۲ فلات قاره عبور می کند که به دلیل خاکی بودن یکی از باند های جاده، ماشین ها به جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت هایی به وسایل نقلیه خود در جهت مخالف تردد می کنند که این امر هم خطرات جاده ای زیادی برای سرنشینان و وسایل نقلیه مقابل به وجود می آورد، این در حالی است که شروع پروژه جاده کمربندی و اصلی عمری نزدیک به دو دهه داشته و با گذشت سالیان سال قسمت هایی از آن بی سرانجام مانده است .

 

علل برخی تصادفات  را فرهنگی و ناشی از رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و بی احتیاطی رانندگان و برخی دیگر مشکل را از نبود ایمنی در جاده ها، کمبود علائم هشدار دهنده و مشکلات زیرساختی می دانند؛ جاده ‪ دارای ناهمواری ها، دست اندازها و نقاط حادثه خیز زیادی است و حوادث مکرر در این منطقه هنوز مسوولان را به ترمیم، تعریض و بازسازی نقاط حادثه خیز آن وا نداشته است.

هرچند مسوولان مرتبط دغدغه اصلی خود را كاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن اعلام می كنند ولی خرابی های جاده کمربندی و همچنین ناایمن بودن قسمت‌های مختلفی از آن مثل عدم روشنایی، وجود چاله های زیاد، عرض کم، کمبود علائم راهنمایی و رانندگی، خاکی بودن قسمت هایی از جاده کمربندی، گویای این موضوع است كه اقدامات انجام شده در این زمینه موفقیت آمیز نبوده است.
در خواست مردم از مسوولان متولی امر در بحث جاده های جزیره خارگ این است که حل مشکل این جاده ها با برگزاری جلسات و دستور العمل حل نخواهد شد، اگر مسوولان واقعا خدمت گذار مردم هستند باید با عمل خدمت گذاری خود را به مردم ثابت کنند و گرنه خدمت برای مردم با برگزاری جلسات و کاغذ بازی فقط شعار و سرگرم کردن مردم است.
نزدیک به دو دهه انتظار مردم  برای اتمام جاده کمربندی جزیره خارگ خود به تنهایی نشان دهنده عدم مدیریت صحیح برخی مسوولین مرتبط با این پروژه بوده است .

خلاف مسیر حرکت کردن به دلیل نا ایمن بوده قسمتی از جاده در حریم درود 2 شرکت فلات قاره

تردد خلاف وسایل نقلیه سنگین در حریم 2 شرکت فلات

ابتدای سرازیری جاده اصلی به سمت اسکله

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر