جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ رییس شورای شهر مطرح کرد:
فکرشهر: رییس شورای اسلامی شهر برازجان معتقد است سیمان دشتستان و آتش زدن پسماندها توسط شهرداری، دو عامل آلودگی های زیست محیطی این شهر هستند...
کد خبر: ۵۶۸۲۳
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

فکرشهر: رییس شورای اسلامی شهر برازجان معتقد است سیمان دشتستان و آتش زدن پسماندها توسط شهرداری، دو عامل آلودگی های زیست محیطی این شهر هستند.

مهدی نیکنام در یادداشتی که برای «فکرشهر» ارسال کرده، نوشته است:

«حفظ محیط زیست، پاسخ به یکی از نیازهای امروز جامعه و رعایت حقوق شهروندی است و تخریب محیط زیست معلول نابرابری‌های اجتماعی و استفاده‏ های غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسانهاست. 

دو عامل مهم در آلودگی هوای شهر برازجان که از دید مردم پنهان مانده و کمتر به آن پرداخته شده است، کارخانه سیمان دشتستان و دیگری سوزاندن زباله ها و پسماند شهری است.

امروزه تولید سیمان به عنوان یک ضرورت اساسی برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در هر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، اما متاسفانه مراحل تولید آن به نحوی است که آلودگی های فراوانی تولید می کند. با توجه به رشد روز افزون صنعت سیمان درکشور و امکان آلایندگی بالقوه زیاد این صنایع برروی منابع آب، خاک و هوا، مدیریت این صنایع حائز اهمیت خواهد بود.

شهرستان دشتستان به ویژه شهر برازجان به شدت از آلودگی هوا، آلوده شدن خاک به مواد شیمیایی، انباشته شدن مواد زائد جامد، فرسایش خاک و… رنج می‌برد، آثار تجمعی اینگونه مسائل زیست محیطی نه تنها باعث تهدید سلامتی شهروندان شده بلکه مانع دستیابی به توسعه پایداری شهری نیز می‌شود.

مهمترین واحد صنعتی که در حال حاضر بیشترین آلایندگی را دارد کارخانه سیمان دشتستان است، قطعا اگر نتواند کاهش آلایندگی داشته باشد و استانداردهای محیط زیست را رعایت کند حتما از طریق قضایی با آنها برخورد خواهد شد.

کارخانه سیمان دشتستان سال هاست که یکی از مهم ترین منابع آلاینده در این منطقه است که این شهرستان را تبدیل به یکی از آلوده ترین و بحرانی ترین شهرستان های ایران کرده است.

از سویی دیگر خاکستر باقیمانده از سوزاندن زباله و پلاستیک  نیز حاوی تجمع غلیظی از مواد  سرطان زای شناخته شده است که خاک و آب را آلوده می کنند و در اثر وزش باد، هوا را نیز می آلایند؛ بیشتر مردم از خطرات سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس مانده ها بی خبرند و لذا حساسیتی نسبت به آن از خود نشان نمی دهند.

واحد پسماند شهرداری برازجان  نه تنها سودی از سوزاندن زباله، پلاستیک، و سایر پسماندها ننمی برند بلکه شهرواندان بیش از هر کس دیگری به عواقب و عوارض کشنده زباله سوزی  دچار می شوند، زیرا آنان در معرض بالاترین غلضت دود حاصل از سوختن زباله و لاستیک  قرار می گیرند. آنان قربانیان ناآگاهی مردم هستند  و سلامت جامعه را در مقیاس بسیار وسیع به خطر می اندازند.

آگاهی دادن به مردم در مقیاس گسترده در مورد عواقب سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس مانده ها،  جلوگیری از سوزاندن زباله و برخورد قانونی با نهادهایی که سلامت مردم را به خطر جدی می اندازند از وظایف ذاتی اداره محیط زیست می باشد.

مردم  شهر برازجان هر روز ستون های دود ناشی از سوزاندن زباله  و پلاستیک را  به چشم خود می بینند، انفعال و بی تفاوتی  واحدهای مختلف ذیربط برازجان را مشاهده می کنند و آمارهای ساختگی در مورد اقدامات انجام شده را نمی پذیرند.

 مهدی نیکنام
رییس شورای اسلامی شهر برازجان»
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر