جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشست خبری:
فکرشهر - اسماء بوستانی: نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اصحاب رسانه ۲۷ خرداد ماه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.به گزارش فکرشهر، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست اظهار کرد: در هفته جهاد ۲۱ پروژه عمرانی و تولیدی در نقاط مختلف استان با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان در زیربخش های آب و خاک و امور ......
کد خبر: ۵۶۸۸۳
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

فکرشهر - اسماء بوستانی: نشست خبری رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اصحاب رسانه ۲۷ خرداد ماه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این نشست اظهار کرد: در هفته جهاد کشاورزی ۲۱ پروژه عمرانی و تولیدی در نقاط مختلف استان با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان در زیربخش های آب و خاک و امور زیربنایی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

محمدتقی منوچهری گفت: با افتتاح این پروژه ها ۲۱۹ شغل مستقیم و ۲۱۳ شغل غیر مستقیم که در کل ۴۳۲ شغل در بخش کشاورزی ایجاد شده است.

ثبت رکورد تولید گندم استان

وی افزود: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی آیین شکرگزاری گندم ( تجلیل از گندم کاران نمونه استان) با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد؛ زیرا در سال ۹۷ و ۹۸ بیش از ۱۶۳ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و این آمار رکورد تولید در استان محسوب می شود.

منوچهری با اعلام اینکه خرید گندم  مورد نیاز کشاورزان استان، نسبت به سال گذشته ۸۵۰ درصد رشد و بیشترین درصد رشد در کشور را استان بوشهر داشته است، عنوان کرد: مهمترین فعالیتی که سازمان جهاد کشاورزی طی ۳ تا ۴ سال گذشته شروع کرده و تاکنون در حال انجام است در خصوص بهره وری آب و اصلاح ساختار شیوه آبیاری نخیلات است.

آغازعملیات اجرایی آبیاری ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات استان

وی افزود: بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه های درجه ۳ و ۴ آبیاری را احداث کردیم، در ادامه در یک فاز احداث ۱۱۹ کیلومتری شبکه های ۳ و ۴ ادامه خواهد داشت؛ در سال ۹۸ عملیات اجرایی ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات همین حوزه در منطقه آبپخش و کلل آغاز خواهد شد، اعتبارات خوبی در این خصوص در نظر گرفته شده است که مطالبات آن به پایان رسیده، عملیات اجرایی آن در سال ۹۸ شروع خواهد شد، اکنون نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.

۶ هزار هکتار مزارع و باغات تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه ۳۴ هزار و نهصد هکتار از مزارع و باغات استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند، ادامه داد: ۴ هزار و ۱۷ هکتار از این سطح مربوط به سال ۹۷ بوده که موفق شدیم این طرح را بالاتر از آمار ابلاغی کشور انجام دهیم؛ برای سال ۹۸ نیز ۶ هزار هکتار مزارع و باغات  تحت پوشش شبکه های نوین آبیاری قرار خواهند گرفت.

منوچهری با اعلام اینکه ۴۰ درصد از سطوح آبی استان تحت پوشش شبکه های آبیاری است، عنوان کرد: آمار متوسط کشوری ۲۱ درصد است، استان بوشهر در این آمار از متوسط کشوری نیز بالاتر است.

وی افزود:  در سال ۹۷ موفق به احداث ۱۰۳ هکتار گلخانه جدید در استان شدیم و در این خصوص رتبه چهارم کشور را کسب کردیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان احیا و مرمت قنوات انجام شده در استان را ۱۴۳ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سفر هیات دولت به استان جهت احیا و مرمت قنوات در نظر گرفته شد که ۱۰ درصد از این اعتبار ابلاغ شده و این مبلغ در شهرستان های مختلف هزینه خواهد شد.

اعلام زمان ریزش جدید ملخ ها

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اعلام اینکه بنا بر پیش بینی سازمان حفظ نباتات تا ۱۰ تیر ماه ریزش جدید ملخ ها را در استان خواهیم داشت، افزود: این ریزش ملخ نه تنها در استان بوشهر بلکه در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد؛ اکنون در استان ریزش جدید نداشتیم اما آمادگی ها،  تجهیزات و امکانات و سموم آماده است، به محض ریزش جدید با این آفت ها مبارزه خواهیم کرد.

منوچهری در خصوص هجوم ملخ های صحرایی نیز اظهار کرد: استان ما نیز مانند استان های جنوبی کشور مورد هجوم ملخ های صحرایی و دریایی قرار گرفت؛ موج اول این آفت اوایل بهمن ماه در استان ریزش کرد، نیمه بهمن ماه عملیات مبارزه با این آفت را در ۷ شهرستان استان شروع کردیم؛ در فاز اول ۲ هزار و صد هکتار به صورت هوایی سم پاشی انجام شد، ۳۱ فروردین نیز فاز دوم مبارزه با این آفت شروع شد و در حال حاضر نیز بدون وقفه و به صورت شبانه روزی عملیات مبارزه با ملخ ها ادامه دارد به صورتی که یکصد هزار هکتار منابع طبیعی، زراعی و باغات استان بر علیه ملخ ها سم پاشی شده است؛ ۳۶ اکیپ ردیاب را در مناطق استان قرار دادیم که جهت اطلاع از هجوم ملخ ها در مکان های مورد نظر مبارزه با این آفت را در آن منطقه بیشتر کنیم؛ ۵۰ تیم مبارزه و۱۵۰ دستگاه سم پاشی نیز وجود دارد که به مناطق مورد نظر می روند و با این آفت مبارزه می کنند.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۵۰ تن انواع سموم مبارزه با ملخ با تایید سازمان حفظ نباتات و محیط زیست آورده و مورد استفاده قرار گرفته شده است ادامه داد: به دلیل اینکه مبارزه موفقی داشته باشیم از چندین نوع سم در خصوص مبارزه با ملخ ها استفاده کردیم، نتایج بسیار خوبی گرفتیم و جمعیت ملخ ها به شدت کاهش یافت؛ اما این کاهش دلیل بر کند شدن فعالیت ما در این خصوص نیست؛ تجهیزات و امکانات مورد نیاز را بیش از پیش تقویت کردیم که در ماه های مهر یا آبان در خصوص حمله ملخ ها غافلگیر نشویم.

وی خسارت وارده از هجوم ملخ ها طی ۴ ماه از ۷۰۰  هکتار ارضی را ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام کرد و اظهار کرد: دستگاه های اجرایی به دستور استاندار همکاری های لازم را در این خصوص را با سازمان جهاد کشاورزی انجام دادند.

میزان تولیدات کشاورزی استان در سال ۹۷

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تولیدات بخش کشاورزی استان اظهار کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۶۰ هزار تن خرما، ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی، بیش از ۹۰۰ هزار تن سبزیجات و صیفی جات، بیش از ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی در مزارع استان تولید شد که در مجموع در حوزه تولید موفق بوده ایم.

۱۸ هزار تن ظرفیت سردخانه های جدید

منوچهری ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۸ واحد صنعتی تولید مرغ،  یک واحد مرغ تخم گذار، تولید جوجه یک روزه، و کشتارگاه کاملا مدرن صنعتی که با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی سال  ۹۷ احداث می شوند و با بهره برداری از آن ها چرخه تولید در بخش دام و طیور تکمیل می‌شود.

وی افزود: از تسهیلات اشتغال روستایی سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار تن ظرفیت سرخانه های جدید به سردخانه های استان اضاف شد که این امر در کمک به بازار محصول کشاورزان بسیار موثر و مفید خواهد بود.

وجود پنج هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که از این آمار حدود پنج هزار و ۵۰۰ حلقه غیر مجاز است و در صورت تعیین تکلیف تاثیر زیادی در تقویت سفره‌های زیرزمینی و حفظ منابع خواهد داشت.

منوچهری تولید عسل را یک مزیت برای استان دانست و عنوان کرد: در حال حاضر حدودا بیش از ۵۵ هزار کندوی عسل با تولید بیش از ۵۲۰ تن عسل در استان وجود دارد؛ پرورش ماهی نیز یکی از مزیت های اصلی ماست.

منوچهری با بیان اینکه در سفر هیات دولت ۲۱۲ میلیارد تومان به سازمان جهاد کشاورزی تعلق گرفت، ادامه داد: تاکنون ۳۰ میلیارد و پانصد میلیون تومان از این مبلغ در تخصیص اول به ما ابلاغ شده تا بتوانیم با خیال راحت فعالیت هایمان را در حوزه های مختلف شروع کنیم.

 

نظرات بینندگان
علیرضا باباعلی
|
-
|
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
درود بر جناب مهندس منوچهری و مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان  خدا قوت جهت خرید گندم در سال جاری ، خسته نباشید و خدا قوت محضر مبارک تمام دست اندر کاران خرید گندم بویژه همکاران پر تلاشم در شرکت غله و خدمات بازرگانی استان و ریاست محترم سیلوی برازجان که تمام وقت در خدمت کشاورزان و گندم کاران بودند 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر