سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۶۹۷۷
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: فدراسیون‌نشینان با قطرایرویز برای اسپانسرینگ تیم‌های ملی توافق کردند؛ اتفاقی که بسیاری از مشکلات فوتبال را کاهش می‌دهد و البته نیازمند مجوز نهادهای امنیتی است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «مهدی تاج برای نخستین بار چند روز قبل و در حاشیه برگزاری نشست خبری بود که با نمایندگان رسانه‌ها درباره احتمال عقد قرارداد برای جذب اسپانسر خارجی حرف زد. در آن مقطع البته رسانه‌ها و جامعه فوتبال حرف‌های رئیس فدراسیون را جدی نگرفتند، منتهی به نظر می‌رسد که این مذاکرات به صورتی جدی انجام شده و با شرایطی خاص این امکان وجود دارد که قرارداد نهایی هم امضا و پول حمایت از تیم‌های ملی از قطر تأمین شود!

فدراسیون به دنبال مجوز اتفاق بزرگ

رئیس فدراسیون در این مدت درباره جزئیات برنامه جذب اسپانسر خارجی شفاف‌سازی خاصی نداشت. نکته قابل تأمل اینجاست که در کشور ما فدراسیونی در حد و اندازه‌های فوتبال نمی‌تواند به همین راحتی‌ها برای درآمدزایی اسپانسر خارجی جذب کند. در واقع برای به نتیجه رسیدن این برنامه و هدف ارگان‌های نهادهای نظارتی، امنیتی، دولتی و حتی حاکمیتی باید مجوز‌های لازم را صادر کنند. به همین دلیل بود که تاج گفته بود: «اگر مجوز نگیریم، گله‌ای نداریم و خود را سرباز جمهوری اسلامی می‌دانیم و فیفا و AFC را در این کار قرار دادیم که زیر سقف جمهوری اسلامی کار کنیم. »

… و ناگهان قطر ایرویز

با این حال روز گذشته رسانه‌ها به صورت رسمی خبر از مذاکره مهدی تاج و مدیران فدراسیون فوتبال با یک ایرلاین خارجی برای اسپانسری فوتبال ملی ایران دادند. منتهی باز هم جزئیات این مذاکرات و ایرلاینی که آمادگی حمایت مالی از فوتبال ملی ایران را دارد، اعلام نشد. البته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد ارتباط بسیار نزدیک فدراسیون فوتبال ایران با مدیران فوتبال قطر و روابط خوب سیاسی دو کشور در سال‌های اخیر باعث شده پیشنهاد عقد قرارداد اسپانسرینگ فدراسیون فوتبال با شرکت هواپیمای قطرایرویز که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در سطح اول فوتبال دنیا داشته، به مهدی تاج داده شود.

حسن بزرگ؛ خداحافظی با بحران بلیت هواپیما

اگر مراجع ذیصلاح با انعقاد قرارداد فدراسیون فوتبال با هواپیمایی قطرایرویز موافقت کنند و مجوزهای لازم صادر شود، این اتفاق یک حسن بسیار بزرگ دیگر برای فوتبال ملی ایران به دنبال دارد. فدراسیون سالانه برای بلیت رفت‌وآمد لژیونرها، سفرهای مدیران به کشورهای مختلف برای حضور در جلسات و اجلاس‌ها، بازی‌های دوستانه و رسمی بین‌المللی تمام تیم‌های ملی و … هزینه‌هایی سرسام‌آور دارد. به این ترتیب عقد قرارداد اسپانسرینگ با هواپیمایی قطر که تا فصل قبل اسپانسر بارسلونا بود و همچنین با باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال همکاری دارد، می‌تواند این مشکل بزرگ را برای فدراسیون حل کند، تا دیگر بحران خریداری بلیت هواپیما نداشته باشند.

داخلی‌ها توافق نکردند

موضوعی که نباید آن را فراموش کرد هم مذاکرات بی‌سرانجام مهدی تاج با چند شرکت خصوصی و دولتی برای عقد قرارداد اسپانسرینگ بوده است. در ماه‌های گذشته گفته می‌شود که رئیس فدراسیون با بیش از ١٥ شرکت برای انعقاد قرارداد مالی وارد مذاکره شده و شرکت نفتی بهران و بانک پاسارگاد و یکی از اپراتورهای تلفن همراه سه گزینه اصلی بوده‌اند که با آنها مذاکره شده، اما توافق نهایی انجام نشده است. در واقع رقم‌های پیشنهادی برای مدیران فوتبال راضی‌کننده نبوده است.

راه درآمدزایی بسته است

اتفاق جالب توجه این است که برای قرارداد حق پخش تلویزیونی هم فدراسیون فوتبال در شرایطی با بی‌مهری و حتی زورگویی سازمان صداوسیما روبه‌رو شده که شرکت‌های خارجی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه پخش تلویزیونی همکاری دارند، مدت‌هاست اعلام آمادگی کرده‌اند که انحصار پخش مسابقات فوتبال ایران را با عقد قرارداد مالی قابل توجه بر عهده بگیرند. منتهی در ایران حق تصویر با صداوسیماست و مجوز چنین قراردادی به فدراسیون داده نمی‌شود. از آن طرف هم مسئولان تاکنون کمکی به فوتبال برای حل کردن بحران حق پخش تلویزیونی نداشته‌اند و به همین ترتیب حقوق فوتبال ضایع شده است.

قطری‌ها ادامه می‌دهند؟

درگذشته‌ای نه‌چندان دور همه به یاد دارند که تورنمنتی به نام ال‌جی با حضور تیم‌های قدرتمند در ایران برگزار می‌شد. شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری قابل توجهی در فوتبال ایران داشتند و حتی تبلیغات شرکت‌های صوتی و تصویری مشهور خارجی ازجمله پاناسونیک، سامسونگ، ال‌جی، شارپ و… سرمایه‌گذاری خوبی در فوتبال ایران و باشگاه‌های پرطرفدار داشتند. منتهی با مرور زمان این قراردادها و همکاری تجاری به فراموشی سپرده شد و به پایان رسید. حالا هم وقتی به خاطر مسائل قانونی دولت نمی‌تواند به فوتبال کمک کند و صداوسیما هم حق پخش نمی‌دهد، جذب اسپانسر خارجی می‌تواند یک اتفاق خوب برای فوتبالی باشد که با حریفان تا بن دندان مسلح باید برای موفقیت رقابت کند. شاید در ظاهر خیلی‌ها بگویند که چرا باید کشوری مثل قطر هزینه‌های تیم‌های ملی فوتبال ایران را پرداخت کند، منتهی در داخل کشور با مشکلات اینچنینی روبه‌رو هستیم، باید دید جذب اسپانسر خارجی برای تیم‌های ملی با موافقت مسئولان روبه‌رو می‌شود یا خیر. به هر حال در بسیاری از حوزه‌های دیگر مسئولان دولت شرکت‌های بزرگ خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند. پس انعقاد قرارداد اسپانسرینگ خارجی برای فوتبال هم نباید محدودیت و مانعی داشته باشد. با این حال باید دید تصمیم نهایی چه خواهد بود.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر