سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۶۹۸۸
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: یک متخصص گوارش و کبد، سیروز یا تنبلی کبد را اختلالی جدی و پیش‌رونده‌ و پاسخ کبد به ضایعاتی معرفی کرد که بر کبد وارد می‌شود و گفت: در اثر بروز بیماری‌های مزمن کبدی، این ضایعات تحت عنوان بافت فیبروز در کبد ایجاد می‌شود.

به گزارش فکرشهر، دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: عوامل متعددی سبب بروز سیروز می‌شوند که از جمله این عوامل می‌توان به هپاتیت ویروسی نوع B و C اشاره کرد. همچنین در کشورهایی که مصرف الکل در آنها رواج دارد یکی از علل بروز سیروز، استفاده از الکل شناخته می‌شود. در ایران نیز بیشترین علت ابتلاء به بیماری سیروز کبدی، هپاتیت مزمن B است و باید توجه داشت که از هر ۱۰۰ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت B از نوع حاد، ۲ تا ۴ نفر به هپاتیت مزمن مبتلا می‌شوند و در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری ممکن است بیماری آنها به سیروز تبدیل شود.

وی بیماری سیروز کبدی را شامل عوارضی نظیر ضعف و بی‌حالی، تورم شکم، تجمع آب در شکم، برجسته شدن عروق مری، کوچک شدن کبد، کاهش وزن، بروز لکه‌های خون مردگی در پوست، خونریزی بینی و لثه و. …خواند و افزود: همچنین از مهم‌ترین خطراتی که بیماران مبتلا به سیروز را تهدید می‌کند، خونریزی گوارشی است که اغلب به دلیل پاره شدن عروق مری اتفاق می‌افتد و پس از پاره شدن این عروق، شخص ممکن است دچار استفراغ خونی شود و یا اینکه پس از چند ساعت تا چند روز مدفوع سیاه رنگ دفع کند. به همین دلیل لازم است بیمار در صورت مشاهده این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کند.

این متخصص گوارش و کبد نسبت به بروز عفونت‌های حاد در این افراد هشدار داده و گفت: مبتلایان به سیروز کبدی بنا به دلایلی بیشتر از افراد سالم مستعد ابتلا به عفونت‌های خاص هستند که این امر می‌تواند باعث تشدید بیماری‌شان شود. پس لازم است تا به نکات بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از بروز بیماری‌های عفونی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنند.

علویان با تاکید بر اصلاح الگوی تغذیه این بیماران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائل در رابطه با بیماران مبتلا به سیروز، رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی مناسب در بسیاری از موارد باعث تحول شدیدی در بیماری و حال شخص می‌شود، البته رژیم غذایی هر بیمار بستگی به شدت و وضعیت بیماری وی متفاوت است، اما اصول کلی که باید رعایت شود در همه مبتلایان به سیروز کبدی یکسان است.

وی بهترین رژیم غذایی برای این بیماران را پرهیز از مصرف گوشت قرمز دانست افزود: استفاده از مرغ بدون پوست، شیر با چربی معمولی، کاهش روغن مصرفی در غذا، استفاده هر روزه از هویج و اسفناج، کاهش مصرف نمک و حذف نمکدان از سفره‌ها، مصرف هر روزه میوه بویژه مرکبات، پرهیز از مصرف الکل و خودداری از مصرف تخم مرغ، قهوه و شکلات از مواردی است که در کنترل بیماری سیروز کبدی نقش پررنگی دارد. کمبود عنصر «روی» نیز به عنوان یکی از مواد ضروری و کمیاب در بدن بیماران مبتلا به سیروز پیش می‌آید و این امر ممکن است سبب اختلال در شعور این افراد شود. به همین دلیل مصرف آن توصیه می‌شود.

وی در پایان گفت: بیماری سیروز یا تنبلی کبد، درمان قطعی ندارد، اما باید توجه داشت اگر تشخیص سریع اتفاق افتد و روند درمان به درستی پیگیری شود، درصورتی که علت ابتلاء به سیروز، بیماری خودایمنی باشد، امکان بهبودی قطعی به‌وجود می‌آید. البته باید توجه داشت که مجموعه درمان دارویی، رعایت دستورات تغذیه‌ای و بهداشتی می‌تواند زندگی بیمار مبتلا به سیروز کبدی را بهبود بخشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر