سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۵۷۰۰۹
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: به بهانه گرم شدن هوا و فرارسیدن زمان استفاده از کولر خودرو بر آن شدیم تا اطلاعاتی مختصر درباره نحوه استفاده و نگهداری از کولر خودروها را به شما ارائه دهیم.

به گزارش فکرشهر، خودروبانک نوشت: «سیستم تهویه خودرو علاوه بر بخاری و کولر به پنکه نیز مجهز است. عموما زمانی از پنکه استفاده می‌شود که هوای داخل کابین نه گرم است و نه سرد است و تنها احتیاج به تهویه دارد. استفاده از پنکه به جای پایین دادن پنجره ها علاوه بر جلوگیری از ورود آلودگی و سر و صدا به داخل کابین خودرو وضعیت آیرودینامیکی خودرو را نیز بهبود داده و از مصرف زیاد سوخت در سرعت های بالا جلوگیری می‌کند.

استفاده نادرست از کولر خودرو مصرف سوخت را ۳۰ درصد افزایش می‏‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود برای از بین بردن حالت خفگی درون کابین به جای پایین دادن پنجره از حالت پنکه سیستم تهویه خودرو استفاده کنید.

اگر هنگام گرما وارد خودرو شدید بلافاصله کولر را روشن نکنید پنجره ها را پایین داده و اجازه دهید کمی هوای درون کابین خودرو عوض شود سپس نسبت به روشن کردن سیستم تهویه اقدام کنید. اگر خودرویی در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد پارک شود، سطح بنزن موجود در فضای داخل آن بین دوهزار تا چهار هزار میلی‌گرم بالا میرود که ۴۰ برابر بیش تر از میزان قابل قبول آن در واحد حجم است. باز کردن پنجره ها پیش از روشن کردن کولر به خارج شدن این ماده سرطان زا از خودرو کمک می کند.

سعی کنید کولر را هنگامی روشن کنید که دور موتور، پایین باشد و از روشن کردن آن در سرعت‌ها و دورهای بالای موتور خودداری کنید تا از آسیب به کلاچ کمپرسور جلوگیری شود. در ابتدای کار، سرعت پنکه کولر را زیاد کنید تا هوای گرم انباشته شده در مجاری تهویه و در داخل اتاق سریع‌تر تخلیه شده و در ضمن، کل سیستم هم خنک و آماده کار شود.

کولر مراقبت می خواهد. این مکان جایگاه مناسبی برای رشد انواع قارچ ها، میکروب ها و کپک هاست و به همین علت تمیز کردن آن به ویژه برای مبتلایان به آلرژی ضروری است.

چند نکته درباره کولر خودرو

استفاده از کولر به ویژه برای کودکان مانع از گرمازدگی آنها می شود اما باید دقت شود دریچه کولر به نحوی تنظیم شود که سبب گرفتگی ماهیچه‌ها نشود.

توصیه می‌شود در هوای آلوده و در هنگام توقف یا سرعت پایین در ترافیک، سیستم تهویه را خاموش کرده یا حداقل در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید.

در هنگام جابجایی با سرعت زیاد و حرکت در بزرگراه ها، پایین دادن پنجره ها به جای استفاده از کولر سبب به هم خوردن وضعیت آیرودینامیکی خودرو و افزایش مصرف بنزین آن می شود. توصیه می شود در سرعت بالا از کولر استفاده کنید.

رطوبت سبب می شود فیلترها مکان مناسبی برای رشد قارچ و کپک ها باشند. حتما فیلتر کولر را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تمیز و یا حتی تعویض کنید.

به دلیل جلوگیری از رسوب گاز خنک‌کننده، توصیه می شود کولر خودرو را حداقل هر ماه یک بار به مدت سی دقیقه  - یعنی حتی در فصول سرد سال- روشن کنید.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر