شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۰۴۴
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع آب آشامیدنی این استان در دیگر استان‌ها قرار دارد، گفت: در راستای افزایش منابع آبی استان بوشهر، مجوز شیرین‌سازی آب دریا به ظرفیت ۹۰ هزار متر مکعب صادر شده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، تامین آب آشامیدنی یکی از چالش‌ها و مشکلات مهم استان بوشهر است که همواره حل این معضل اساسی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

استان بوشهر که در منطقه گرم و خشک در جنوب غربی ایران کنار آب‌های خلیج فارس قرار دارد، منابع آب آشامیدنی آن از دیگر استان‌ها تامین می‌شود که با خطوط انتقال طولانی با عبور از مناطق صعب‌العبور به شبکه آب‌رسانی شهرها و روستاهای استان بوشهر متصل می‌شود.

تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان بوشهر در فصول گرما افزایش می‌یابد چراکه به سبب شدت گرما و شرجی و رطوبت بالا سرانه مصرف این ماده حیاتی در فصول گرما به ویژه تابستان تا چند برابر افزایش دارد.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم شهرها و روستاها اظهار داشت: آب یک ماده حیاتی است که حل این مشکل تاریخی آب آشامیدنی مردم استان بوشهر باید در اولویت کارها قرار بگیرد.

تدوین نقشه تامین آب آشامیدنی برای افق آینده

آیت‌الله صفایی‌بوشهری از تدوین نقشه تامین آب آشامیدنی برای افق آینده خبرداد و افزود: با پیگیری‌های فراوان نقشه آب آشامیدنی استان بوشهر تدوین شد که عملیاتی شدن آن باید در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با اشاره به استفاده از روش دانش‌بنیان در تامین آب مورد نیاز شهرها، روستاها، مراکز صنعتی و کشاورزی تصریح کرد: یکی از موهبت‌های مهم الهی در استان بوشهر خلیج فارس با سواحل و کرانه طولانی است که باید از این ظرفیت با رعایت مسائل زیست محیطی بهره‌برد.

استاندار بوشهر هم حل مشکل آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در دوسال گذشته طرح‌های تامین آب آشامیدنی تدوین و عملیاتی شده که نسبت به سال‌های قبل بی‌سابقه بوده است.

آغاز طرح‌های سدسازی برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی

عبدالکریم گراوند از اجرای سدسازی برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی خبر داد و افزود: اکنون سدهای مهمی از جمله دالکی، دشت‌پلنگ، باغان، خاییز، تنگ‌ارم، اخند، ارغون کلمه عملیات اجرایی آنها برای تامین آب آشامیدنی  و کشاورزی  استان بوشهر آغاز شده که با بهره‌برداری از آنها یکی از اساسی‌ترین مشکلات این استان برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات حوزه تامین آب 100 درصد تخصیص می‌یابد، خاطر‌نشان کرد: اکنون اعتبارات فصل تامین آب در بخش‌های آب آشامیدنی شهرها و روستاها تخصیص یافته که نقش مهمی در حل مشکلات این حوزه داشته است.

استاندار بوشهر اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن را یکی دیگر از برنامه‌های مهم این استان در تامین منابع آب آشامیدنی دانست و تاکید کرد: در این راستا طرح‌های آب شیرین‌کن در شهرها و روستاهای بوشهر، دشتستان، تنگستان، دشتی، کنگان، عسلویه، جم و دیر اجرایی شده که نقش تاثیرگذاری در حل این معضل و تحقق مطالبات مردم دارد.

هفته صرفه‌جویی آب از اول تا ششم تیرماه

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر هم با گرامیداشت هفته صرفه‌جویی آب از اول تا ششم تیرماه اظهار داشت: در این هفته برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و ترویجی مختلفی در راستای ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب برگزار می‌شود.

عبدالحمید حمزه‌پور، صرفه جویی در مصرف آب را نیازمند مشارکت همگانی مردم دانست و تصریح کرد: برنامه‌های تدوین و پیش بینی شده برای رعایت الگوی مصرف و مصرفه بهینه بسیار اثربخش است  که مشترکان آب با رعایت الگوی صحیح مصرف آب، پرهیز از اسراف و صرفه جویی در مصرف این ماده  حیات بخش، می‌توانند زمینه حل این معضل و دسترسی نقاط  مختلف استان را به آب فراهم کنند.

90 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد

وی، به وضعیت منابع آب آشامیدنی استان بوشهر پرداخت و با بیان اینکه 90 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد افزود: اکنون بیشتر منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در دیگر استان‌ها از جمله سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی نقاط استان فارس قرار دارد که با خطوط انتقال طولانی به شبکه آبرسانی استان بوشهر متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با قدردانی از توجه استاندار بوشهر در توجه به حل معضل تامین آب استان تصریح کرد: برای حل مشکلات تامین آب آشامیدنی برنامه‌ها و طرح‌های مهمی با حمایت استاندار بوشهر اجرایی شده که افتتاح این طرح‌ها مشکل این استان در آب برطرف می‌کند.

حمزه‌پور با اشاره به اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن در نقاط مختلف استان بوشهر بیان کرد: طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار دارد که در این راستا تاکنون چند طرح افتتاح شده است.

وی از صدور مجوز آب شیرین‌کن در نقاط مختلف استان پرداخت و افزود: در مجموع مجوز اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن به ظرفیت 90 هزار متر مکعب در شهرهای استان بوشهر صادر شده که تکمیل آنها مشکل تاریخی بی آبی استان را برطرف می‌کند.

به ظرفیت 60 هزار مترمکعب از پروژه‌‌های آب شیرین‌کن استان بوشهر اجرایی شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه تا پایان امسال به ظرفیت 25 هزار متر مکعب طرح‌های آب شیرین‌کن وارد مدار بهره‌برداری می‌شود گفت: اکنون به ظرفیت 60 هزار مترمکعب از پروژه‌‌های آب شیرین‌کن استان بوشهر اجرایی شده که بخشی از آن امسال وارد مدار تولید و بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آب شیرین‌کن با همکاری بخش خصوصی اجراء می‌شود تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها هر چند از سوی بخش خصوصی اجراء می‌شود ولی پس از بهره‌برداری به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌شود و با پرداخت 90 درصد یارانه دولتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حمزه‌پور خواستار همکاری  مردم در مصرف بهینه آب برای گذر از فصل گرما شد و تاکید کرد: وضعیت  تامین آب آشامیدنی تابستان امسال از سال گذشته بهتر شده ولی برای کاهش تنش آبی و حل مشکلات نقاط مرتفع همکاری مشترکان آب در  استان بوشهر امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر هم با بیان اینکه حل مشکلات تامین آب روستاها مورد توجه ویژه قرار دارد افزود: اکنون روستاهای تنگستان دچار مشکلات و چالش‌هایی هستند که حل این مهم در دستور کار قرار دارد.

روح‌الله طاهریان‌پور به مشکلات آب در روستاهای دیلم و گناوه پرداخت و افزود: در  راستای حل مشکلات آب آشامیدنی این شهرستان‌ها افزایش  سهمیه آب از خط ابرسانی کوثر مورد توجه قرار گرفته است.

وی، حفر، کف‌شکنی و تجهیز چاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها  در حل مشکلات کم آبی دانست و گفت: نوسازی شبکه‌های فرسوده مورد توجه ویژه قرار گرفته که با تکمیل این پروژه‌ها از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود و منابع آبی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به اینکه بخشی از مناطق کم آب روستایی استان بوشهر با ناوگان تانکری، آب رسانی می‌شود خاطر نشان کرد: با توجه به بحران کم‌آبی در نقاط مختلف استان بوشهر، برای تامین آب نقاط روستایی ناوگان تانکر آب رسانی روستایی استان بوشهر تجهیز شده است.

طاهریان‌پور از مصرف آب آشامیدنی شبکه آبرسانی در باغ ویلاها خبر داد و تصریح کرد: در شرایطی که آب با قیمت و دشواری بالایی تولید و به خطوط انتقال می‌یابد، کشاورزی یا دامداری در باغ ویلاها از طریق این آب غیرمنطقی است چراکه برای سایر مشترکانی که در ادامه خطوط منتظر دریافت سرانه آب دچار مشکل می‌کند.

انشعاب آب شبکه آب‌رسانی در 500 باغ ویلا در روستاهای استان بوشهر قطع شد

وی افزود: از این‌رو با همراهی استاندار بوشهر و دستگاه قضایی، قطع انشعاب آب شبکه آبرسانی در 500 باغ ویلا با اولویت تنگستان که مصرف غیرضروری و بالاتر از سرانه داشته‌اند آغاز شده و قطعا به پایدار شدن آب منطقه کمک می‌کند.

طاهریان‌پور با تاکید بر مدیریت مصرف آب توسط مشترکان آب روستایی استان بوشهر افزود: مشترکان آب در مدیریت مصرف این ماده حیانی تلاش کنند تا از تنش کم‌آبی در نقاط مختلف به ویژه در روستاها جلوگیری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر