سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
رییس ستاد مرکزی اربعین خبر داد
کد خبر: ۵۷۲۰۰
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵

فکرشهر: رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تعیین تکلیف ارز اربعین، از احتمال لغو ویزای عراق در مقطع اربعین خبر داد و اجرای این طرح را به آمادگی و هماهنگی کشور عراق منوط دانست.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حسین ذوالفقاری در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که امروز (سه‌شنبه، ۴ تیرماه) در ساختمان حج و زیارت با مدیریت بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، به برخی ابهام‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته برای اربعین ۹۸ اشاره کرد و گفت: این احتمال را درنظر بگیریم که در اربعین ویزای عراق لغو شود، باید آمادگی لازم را داشته باشیم که متناسب با آن، سفر را مدیریت کنیم، چرا که حتما جمعیت زیادی راهی مرزها می‌شوند. شاید تا مرز ایران مشکل زیرساخت نداشته باشد اما از مرز عراق به بعد، مشکلاتی وجود دارد.

او مدیریت زمانی سفر، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای هدایت زائران به مرزهایی غیر از مهران را ضروری دانست و افزود:‌ در حال حاضر ویزای عراق برای ایرانی‌ها رایگان است اما در مذاکرات اخیر، دولت عراق اعلام کرد در مقطع اربعین صدور هر یک از این ویزاها بالغ بر دو تا سه دلار هزینه دارد، برای همین ممکن است در اربعین ویزا لغو شود، پس ضرورت دارد ما طرح جایگزینی داشته باشیم تا سفر زائران را سامان‌دهی کنیم. اگر مکانیزمی برای مدیریت سفر طراحی نشود، شاهد پراکندگی و ازدحام جمعیت در مرزها بویژه مهران خواهیم بود و چه بسا فاجعه‌ای مثل منا رخ دهد.

رییس ستاد مرکزی اربعین هرچند لغو ویزای عراق را در مناسبت اربعین قطعی اعلام نکرد، اما الزام ثبت‌نام با گذرنامه برای متقاضیان اربعین را یکی از راهکارهای سامان‌دهی و مدیریت این سفر ذکر کرد.

 او به پیش‌بینی کمیته اسکان با توجه به احتمال افزایش جمعیت در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: شرایط امسال به گونه‌ای نیست که جمعیت متقاضی سفر معنوی اربعین پیش‌بینی شود، اما با توجه به امکانات، برای افزایش ظرفیت اسکان تا یک و نیم برابر سال گذشته، اقداماتی شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به جلساتی که با بانک مرکزی برای اربعین برگزار شده است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته بانک مرکزی با وجود مخالفت ستاد مرکزی اربعین و بدون اطلاع و هماهنگی، به پرداخت ارز در عراق اقدام کرد که مشکلاتی را به وجود آورد. به ناچار نامه‌ای به همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین فرستاده شد که هیچ اقدامی خارج از برنامه‌های ستاد مرکزی و کمیته‌ها انجام نشود تا مشکلی پیش نیاید، در غیر این صورت ممکن است به دستگاه قضایی معرفی شوند.

او ادامه داد: براساس قول بانک مرکزی قرار شد برای اربعین امسال، ارز مورد نیاز زائران در داخل کشور پرداخت شود، چرا که زمینه این کار در عراق فراهم نیست.

رییس ستاد مرکزی اربعین بر  ضرورت سامان‌دهی خدمات در مرزها با استناد به طرح تفصیلی مرزها تاکید کرد و افزود: سال گذشته ۸۰ درصد ناوگان بین‌شهری در اختیار اربعین و برای انتقال زائران تا مرزها قرار گرفت، وضعیت طوری شد که در برخی شهرها با کمبود ناوگان حمل و نقل مواجه شدیم و مردم معترض شدند. برای امسال راهکارهایی درنظر گرفته شده که از تکرار آسیب‌های گذشته جلوگیری شود.

ذوالفقاری همچنین تاکید کرد: زیرساخت در مرزها با توجه به نقشه تیپ که در طرح تفصیلی مشخص شده، ‌اجرا شود تا از هر اقدام سلیقه‌ای مثل آن‌چه در فاصله شهرهای کربلا و نجف رخ داده است، جلوگیری شود.

رییس ستاد مرکزی اربعین همچنین بر ضرورت صیانت از فرهنگ اسلام واقعی در جریان اربعین تاکید کرد.

دو چالش اصلی اربعین امسال

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی ـ رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ـ که مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری را نیز عهده‌دار است در این نشست از تدوین برنامه آموزشی اربعین خبر داد و هزینه‌ها و افزایش جمعیت را دو چالش اصلی اربعین امسال برشمرد و از دستگاه‌های مربوط درخواست کرد با توجه به این شرایط، برنامه‌ریزی‌ها را منعطف کنند.

او افزود:‌ تاکید برنامه‌های آموزشی و فرهنگی امسال بر توجیه عمومی متمرکز است تا زائران با تنوع اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، سفر آگاهانه‌ای در اربعین داشته باشند.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین منطقی کردن انتظارات زائران را یکی از ضرورت‌های آموزش‌های اربعین ذکر کرد و گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند سفر اربعین رایگان است، ولی وقتی با هزینه‌ها مواجه می‌شوند اعتراض می‌کنند، مردم باید بدانند این یک سفر معنوی است و نسبت به شرایط توجیه شوند تا انتظاراتشان منطقی شود.

احمدی همچنین از اعزام سه‌هزار مبلغ به مراسم پیاده‌روی اربعین امسال خبر داد و گفت:‌ بعثه مقام معظم رهبری به عنوان مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، با سازمان تبلیغات اسلامی، دفاتر تبلیغات و سازمان اوقاف و امور خیریه هماهنگی‌های لازم را برای اعزام مبلغان انجام داده و حتی دستگاه‌های اعزام‌کننده و وظایف هر یک در این طرح که با عنوان «یاوران معنوی اربعین» اجرا می‌شود، مشخص شده است.

 رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزاری چهارمین سوگواره عبرات در اربعین امسال، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه یک میلیون نسخه کتاب با عنوان رهپویه به زبان فارسی و ۲۰۰ هزار نخسه غیرفارسی، اعزام ۲۰۰ راوی و مربی کودک، ۳۰۰ خبرنگار و عکاس، ۱۰ هزار روحانی آموزش‌دیده، برگزاری سه‌هزار کارگاه فرهنگی و اجتماعی، ‌اهدای سه‌هزار جلد قرآن در جریان اربعین، تلاوت قرآن در ۲۰۰ مراسم عمومی، تهیه بسته‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های ادبی و شعر، همایش اندیشمندان در نجف و کربلا و کنگره شهدای کربلا و حشدالشعبی را از جمله اقدامات کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برشمرد.

او همچنین از ارتقای محتوای «ویکی اربعین» خبر داد و افزود: در این پایگاه ۳۰۰ مقاله و صدها کتاب با محتوای اربعین بارگذاری شده که قرار است ۵۰ مقاله دیگر اضافه و دو زبان آذری و اردو هم افزوده شود.

احمدی تکریم از ۶۰۰ موکب عراقی و موکب‌داران ایرانی را که در پذیرایی از زائر شایسته تقدیر هستند در کنار تجلیل از رسانه‌های فعال در اربعین، دیگر اقدامات این کمیته ذکر کرد.

در این نشست نمایندگان سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و تشکل‌های حاضر درباره مشکلاتی چون ضرورت توجه بیشتر به زائران خارجی که برای شرکت در مراسم اربعین عراق از خاک ایران گذر می‌کنند، همچون پاکستانی‌ها، توجه بیشتر به امکانات مورد نیاز بانوان و ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها در تامین خدمات، نکاتی را مطرح کردند که ذوالفقاری، رییس ستاد مرکزی اربعین پیگیری آن‌ها را قول داد و در عین حال درخواست کرد برنامه‌های توجیهی، ‌آموزشی و تبلیغاتی اربعین زودتر آغاز شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر