جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ محمدمهدی زنده باد*: امروزه و در نتیجه‌ی عملکرد ضعیف مسوولین، برخی خلاهای قانونی، ضعف نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، تحریم های ظالمانه‌ی خارجی و برخی مسائل دیگر، کشورمان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند که بسیاری از این معضلات و مشکلات - کم یا زیاد- بر زندگی مردم تاثیرگذار بوده و روند زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است...
کد خبر: ۵۷۲۹۱
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

فکرشهر ـ محمدمهدی زنده باد*: امروزه و در نتیجه‌ی عملکرد ضعیف مسوولین، برخی خلاهای قانونی، ضعف نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، تحریم های ظالمانه‌ی خارجی و برخی مسائل دیگر، کشورمان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کند که بسیاری از این معضلات و مشکلات - کم یا زیاد- بر زندگی مردم تاثیرگذار بوده و روند زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

در این شرایط سخت اقتصادی و با وجود معضلات مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی می‌توان گفت وقوع هر مشکل جدید و یا بی‌تفاوت گذشتن از هر معضلی می‌تواند جو نارضایتی عمومی را تشدید کرده، سهل انگاری و بی‌کفایتی یک مسوول می‌تواند عملا در حکم «بازی کردن در زمین بدخواهان نظام و مردم» تلقی شود.

طی سال های اخیر و با توجه به تغییر سبک زندگی بسیاری از مردم از یک سو و دست‌اندازی های صورت گرفته به حریم محیط زیست از سوی دیگر شاهد ظهور معضلی جدید در بسیاری از مناطق شهری و روستایی هستیم که به پدیده‌ی سگ های ولگرد (بلاصاحب) معروف شده است.

این پدیده که به صورت بالقوه سلامت مردم را به شدت به خطر انداخته حضور سگ‌های بلاصاحب در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور است؛ موضوعی که اهمیت آن، قانون گذار و متولیان سلامت کشور را بر آن داشته تا قانون ساماندهی و جمع آوری سگ‌ های بلاصاحب را تهیه و به تصویب برسانند. براساس این قانون وظیفه جمع آوری این حیوانات برعهده شهرداری‌ها قرار گرفته است. هر چند متاسفانه این قانون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و در فاز اجرا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است و به سبب الزاماتش همواره با نوعی بی اعتنایی از سوی نهادهای متولی همراه بوده، یا اگر اقدامی هم در کاهش جولان این قبیل حیوانات در سطح معابر و خیابان‌ها صورت گرفته، عملا از تأثیرگذاری کافی برخوردار نبوده است. 

در شهرستان دشتستان نیز اگر نگوییم این قانون اجرا نشده ولی می توانیم به صراحت بر عدم اجرای صحیح آن صحه بگذاریم چرا که در صورت اجرای کامل این قانون، قطعا وضعیت شهرها و روستاهای شهرستان از این حیث تا این حد تاسف‌بار نبود.

کارگروه سگ های بلاصاحب در دشتستان دارای اعضای مشخص و تعریف شده‌ای است که در راس آن فرماندار شهرستان قرار دارد و شهردار برازجان به عنوان شهردار مرکز شهرستان سمت دبيری كارگروه را بر عهده دارد. سایر اعضای کارگروه عبارتند از:
۱. ریيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان
۲. ریيس مركز بهداشت شهرستان
۳. نماينده نيروي انتظامی شهرستان
۴. نماينده دادستانی شهرستان
۵. ریيس اداره كل دامپزشكی شهرستان
۶. بخشداران شهرستان
۷. دهيار منتخب شهرستان
۸ . نماينده انجمن حمايت از حيوانات شهرستان

ضرورت اجرای دستورالعمل كنترل جمعيت سگ های بلاصاحب

بدون شک لزوم کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب بر کسی پوشیده نیست و همگان بر انجام آن متفق القول هستند اما بنا به دلایل زیر باید انجام آن در اولویت برنامه‌های مسئولان و متولیان سلامت جامعه در هر جایگاهی قرار گیرد:

۱. مهم ترين پیامد ناشی از افزايش جمعيت سگ های بلاصاحب را می‌توان شيوع بيماري های قابل انتقال بين حيوان و انسان، افزايش بیماری ها در جمعيت دامی و انسان و انتقال بسياري از بيماری ها از سگ به انسان دانست که از جمله مهم ترين آنها باید به بيماري هايی همچون هاری، كيست هيداتيك، سالك، كالاآزار، لاروهای مهاجر احشايی بروسلوز و لپتوسپيروز اشاره کرد.

۲. سگ هاي بلاصاحب به عنوان يكی از عوامل اصلي حمله و گزش به انسان مطرح هستند كه در موارد عديده ای گزش انسان توسط سگ (بدون انتقال بيماري) منجر به  آسیب جدی و حتی مرگ به‌ویژه در اطفال می‌شود.

۳. سگ هاي بلاصاحب موجب سلب آسايش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان يكي از مهمترين عوامل آلوده كننده پارك ها و تفرجگاه ها مطرح مي باشند.

۴. سگ ها دارای قابليت و پتانسيل توليد مثل بسيار بالا بوده و به همين علت جمعيت سگ های بلاصاحب در صورت اجرا نشدن برنامه های كنترل و مبارزه، سريعاً افزايش يافته كه مخاطرات فراواني براي شهروندان به دنبال خواهد داشت.

به منظور کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب در سطح شهرها و روستاهای شهرستان دشتستان، کارگروه کنترل سگ های بلاصاحب در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ در فرمانداری شهرستان دشتستان به ریاست دکتر لقمان‌زاده سرپرست فرمانداری تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که بخشداران، شهرداران و نماینده دهیاران، مسوولان دستگاه های مربوطه حضور داشتند، طرحی جدید که از سوی سازمان مردم نهاد انجمن زمین پاک دشتستان تهیه و به اداره محیط زیست شهرستان پیشنهاد شده بود، ارائه گردید.

در این جلسه مقرر شد کمیته ای متشکل از شبکه بهداشت و‌ درمان، محیط زیست و دیگر دستگاه‌ها و به ریاست بخشدار مرکزی شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه مکان مناسب برای قرنطینه این حیوانات را تعیین و به کارگروه اعلام نماید تا طرح به سرعت وارد فاز اجرایی شود. موضوعی که تاکنون و با وجود سپری شدن بیش از یک ماه از تاریخ تعیین شده محقق نشده است.

به نظر می رسد هیچ یک از متولیان اعم از فرماندار شهرستان به عنوان رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، شبکه بهداشت و‌ درمان به عنوان دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی، محیط زیست به عنوان حامی گونه‌های جانوری و گیاهی و شهرداران و دهیاران به عنوان مسوولان جمع آوری سگ های بلاصاحب تمایل چندانی برای اجرای قانون و توجه به سلامت مردم ندارند!

عدم اجرای مصوبات جلسه‌ی مذکور یک بار دیگر این واقعیت را اثبات کرد که صرف برگزاری جلسه نمی تواند موفقیت خاصی را به دنبال داشته باشد که اگر اینگونه بود کشور ما به جهت برگزاری جلسات پرشمار اکنون در زمره کشورهای توسعه یافته قرار داشت!

به نظر می رسد مسوولان محترم شهرستان لازم است به جای برگزاری جلسات و ارائه عملکرد از تعداد جلسات به فکر اجرایی شدن مصوبات این قبیل جلسات باشند وگرنه با روند کنونی هیچ توفیقی حاصل نخواهد شد.

باید اذعان داشت که دوران برگزاری جلسات بی‌ثمر و ارائه‌ی آمار جلسات به عنوان عملکرد به مردم به سر آمده است و مردم نتایج این جلسات را در زندگی خود جستجو می کنند. باید به مسوولین ارجمند یادآور شد که اگر فکر می کنند از این جلسات نتیجه ای حاصل نمی شود از برگزاری آن اجتناب کنند تا دستکم جلوی هدر رفت بیت المال گرفته شود!!

*فعال محیط زیست

نظرات بینندگان
حسین
|
-
|
پنجشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
آفرین, عجب تیتر خوبی. واقعا جلساتی که تشکیل میشه بدون نتیجه هستند و فقط تظاهر می باشند. 
قلی نژاد
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
با سپاس از جناب زنده باد.  قطعا پیگیری های شما نتیجه بخش هست
قلی نژاد
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۵
سپاس از جناب زنده باد
رهسپار
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
درود برجناب زنده باد عزيز، جلسات  متعددي گرفته ميشه ولي دريغ از خروجي. البته خروجي دارند ان هم سگ كشي
محمدرضا
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۶
اداره محیط زیست هم مگه تو برازجون داریم! کارشون چی هست دقیقا
رهسپار
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸
محيط زيست شهرستان ظاهرا سر خود رو تا گردن كردن تو برف و عين خيالشون هم نيست ، فرماندار هم كه ديگه گفتن ندارند ، شهردار هم ماشاالله جاي خود دارد.......حيوانات بي زبان كمپ نخواستند حداقل ان هارو نكشيد،،،،،
عباس
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸
سلاممحیط زیست چرا در قبال کشتار سگهاا در چند ماه پیش سکوت کرد، آیا این مسئله مشکوک نیست؟
بهار
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
علت اصلی مخالفت و اجرا نشدن این طرح این هست که این طرح طرح زیر ساختی هست و مشکل را به صورت علمی حل میکند و گویا با کار علمی مخالف هستند . شما هم خودتون رو اذیت نکنین
مهدی زارع
|
-
|
جمعه ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
این جلسه گرفتن ها خیلی وقت است که دیگر دردی از درد مردم را دوا نمی کند. مسئولین فقط عکس می گیرند با لبخندهای ملیح و ژست های تصنعی با کت شلوارهای و البسه های متفاوت. گشودن گره از کار مردم نیاز به عکس پراکنی ندارد. عملکردهای خوب دهن به دهن خواهند چرخید نه عکس به عکس. 
شهروند
|
-
|
شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
با سلام

راه اندازی کمپ نگهداری سگهای بدون سرپناه یک کار اصولی و زیرساختی برای یک شهر محسوب میشود و میتواند در زمان مدیریت هر مدیری اتفاق بیفتد آن مدیر را کاملا موفق در نظر مردم جلوه دهد. شهرداران در این طرح نقش حساس و موثری دارند.
امیری
|
-
|
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
سگ های ولگرد سلامت افراد را در شهربه مخاطره می اندازد و مخاطراتفراوانی را در بر دارد.درود بر اقای مهندس زنده باد که پیگر موضوع هستند انشاا..که هر چه سریعتر پناهگاهی برای این حیوانات در شهر ایجاد گردد .
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر