پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان پیرامون مشکلات بیمارستان شهید گنجی برازجان بیانیه ای ارسال کرد...
کد خبر: ۵۷۳۴۴
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

فکرشهر: مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان پیرامون مشکلات بیمارستان شهید گنجی برازجان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش فکرشهر، در این بیانیه که نسخه ای از آن برای «فکرشهر» ارسال شده، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از شاخصه های اصلی جوامع مدرن امروزی دسترسی آسان و به موقع شهروندان به خدمات حوزه سلامت و بهداشت در سطحی مطلوب است. حق برخورداری از بهداشت مانند سایر حقوق بشری از جمله حق تامین خوراک، پوشاک، آب آشامیدنی و محیط زیست سالم، از حقوق بنیادین شهروندی، محسوب می شود و بر همین اساس همه دولت ها مکلف به تأمین خدمات پزشکی و بهداشتی به منظور تضمین سلامت افراد جامعه خود هستند. این مهم در حالی است که سهم شهرستان دشتستان از خدمات عمومی درمانی تنها یک بیمارستان است که به نام شهید والامقام صادق گنجی مزین شده و علاوه بر مردم دشتستان که بیش از بیست و پنج درصد از جمعیت استان بوشهر را تشکیل می دهند، هم استانی های عزیز از شهرستان های دیگر و حتی برخی از مردم شهرهای استان فارس نیز به این بیمارستان مراجعه می کنند. اما متاسفانه این واحد درمانی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است که موجب رنج و مشقت شهروندان شده و مردم از حجم و استمرار این نا بسامانی ها به ستوه آمده اند. مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان به عنوان عضو کوچکی از جامعه مدنی کشور بر خود واجب دانسته است تا صدای درد و ناله بیماران و فریاد رنج و محنت همراهان ایشان باشد. کافی است گذر هر شهروندی به این بیمارستان بیفتد تا متوجه عمق مشکلاتی که غالبا ناشی از عدم نظارت صحیح، عدم ثبات مدیریتی و فقدان سازوکارهای منظم و پاسخگو است، شود. لذا شماری از مهمترین مشکلات این بیمارستان که تنها ملجأ درمانی بیش از یک چهارم جمعیت استان بوشهر است طرح می شوند تا هرچه سریعتر مورد توجه و امعان نظر مسئولان مربوطه قرار گیرند:

بزرگترین معضل مجموعه‌ی درمانی شهید گنجی را به اذعان عموم می‌توان عدم  ثبات مدیریتی دانست، به نحوی که طی حدود یک سال گذشته صندلی ریاست این بیمارستان به چهار نفر واگذار شده و نفر آخر نیز به تازگی استعفا کرده اند. باید پرسید که دقیقا چه عامل ثابتی باعث فراری دادن مدیران این بیمارستان است؟  در آخرین انتصاب برای اولین بار در شهرستان دشتستان یک فوق تخصص مدیریت بیمارستان را پذیرفت قائدتا   همه مسئولین می بایست با تمام توان برای حفظ ایشان تلاش می کردند. اما اکنون که ایشان هم بنا به دلایلی که برای همه شهروندان مشخص است، وضع را تحمل نکرده و رفته اند، باید پرسید حکایت دولت مستعجل دو سه ماهه چنین فرد و افرادی از این دست چه بوده است؟ این درحالی است که انتصاب گزینه های با حواشی مالی در برخی رده های مدیریتی این ارگان نیز معضلی به غایت اسفبار تبدیل شده، به گونه ای که شنیده می شود با فراهم کردن بستر رانت و سواستفاده از طریق ثبت شرکتهای خصوصی به نام خود یا نزدیکانشان و فروش مواد و تجهیزات به بیمارستان با هر قیمت و هر کیفیتی به خوبی خود را از این خوان نعمت بهره مند ساخته اند و در این میان با خوش خدمتی و برآورده کردن خواسته های خواص، بر مرکب قدرت و ثروت سوارند و مدتهاست با حفظ مناصب از دولتی به دولت دیگر کوچ می کنند و این عارضه همچنان مزمن و لاعلاج همچون تاول چرکین بر تن نحیف بیمارستان مانده است. 

کمبودهای مالی و ناکارآمدی در جذب منابع در کنار چنین سوء استفاده هایی موجب آثار زیانباری بر کارکرد این ارگان حیاتی شده است به نحوی که یکی از پیامدهای این بی بند و باری و نابسامانی، خالی شدن انبارهای دارو، سرم و تجهیزات و ناتوانی مسئولین بیمارستان در جایگزینی این ملزومات است به گونه ای که بسیاری از بیماران به اجبار دارو های خود را از خارج از بیمارستان و با مراجعه به سطح شهر خریداری می کنند و در این شرایط گاهی از تامین برخی دارو های ضروری بیماران خود نیز عاجز می شوند. بحران از آنجا شدت می گیرد که عدم مقبولیت و همزمان عدم توجه و درایت تیم مدیریتی بیمارستان‌ و نیز بی دقتی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی در خصوص توجه به منابع انسانی نیز مزید بر علت شده و سبب کاهش راندمان کاری پرسنل و همکاری ضعیف پزشکان را سبب شده است.

با تاسف باید گفت که با وجود حضور پرشمار پرسنل پرتلاش، فهیم، کارآمد و فداکار در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان و بیمارستان شهید گنجی، که جا دارد در اینجا از این خادمین صدیق مردم صمیمانه و خاضعانه تقدیر و تشکر شود، لیکن این ضعف و بی ثباتی در مجموعه مدیریتی بهداشت و درمان شهرستان دشتستان و استان به سایر بخشهای زیر مجموعه نیز سرایت کرده و آنان را مستاصل و ناتوان جلوه می دهد و به دلیل نابسامانی های سیستم، کمبود امکانات و مشکلات مالی در پرداخت کارانه پزشکان تنها بیمارستان عمومی دشتستان را در اکثر مواقع با کمبود پزشک مواجه و بعضی مواقع حتی اورژانس و درمانگاه خالی از پزشک می مانند. متأسفانه اکثر مسئولین متوجه درد بی پناهی مردم و استیصال آنها در چنان شرایطی نمی شوند زیرا با یک تلفن سیل توجهات به سوی آنها و خانواده های شان سرازیر می شود.

کمبود نیرو و شیفت های سنگین پرسنل پرستار باعث کاهش قابل توجه راندمان کاری آنان شده و از سوی دیگر استخدام خارج از ضوابط نیرو های اوتی و جذب سفارشی نیرو های غیر تخصصی از سوی افرادی که در نبود مدیری توانمند تنها دغدغه شان حفظ منافع شخصی و گسترش دایره نفوذشان در بین مسئولین و خواص است، تنگنای دیگری است که پرسنل زحمت کش با آن دست به گریبان اند.

از دیگر سو معضلاتی همچون دایر نبودن درمانگاه تخصصی در بعضی تخصص ها در تمامی ایام هفته، کمبود دستگاههای پیشرفته و امکانات در شان مردم دشتستان،کیفیت پایین دیالیز بیماران و مشکلات بخش دیالیز، خرابی دستگاهها، نداشتن سیستم سرماساز و گرماساز مطلوب، کمبود نیروی انسانی درمانی و خدماتی، عدم وجود امکانات اولیه بیمارستانی حتی در حد ملحفه، عدم وجود داروهای اورژانسی، عدم پرداخت حقوق برخی از کارکنان و مشکلات تأمین غذا در بیمارستان (که بی شک اکثر آنها ریشه در انتصاب و حضور افرادی ناکارآمد و خاص در بخش های تأثیرگذار، دارد) وجود رانت و فساد گسترده و افسار گسیخته، عدم ثبات در حوزه ریاست بیمارستان، بدهی های کلان و مشکلاتی از این دست آه از نهاد مردم بی پناه دشتستان برآورده است.

با توجه به موارد ذکر شده چند سوال به ذهن متبادر می شود:

 اول اینکه آیا مسئولین مرتبط در جریان چنین نابسامانی هایی در مجموعه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان هستند؟

دوم اینکه با توجه به حساسیت موضوع سلامت و بهداشت عمومی اگر در جریان چنین فجایعی هستند پس چرا تا کنون بی تفاوت و بلااثر بوده اند؟

 سوم اینکه راه حل این بیماری مزمن و راهکار پیش گیری و عدم تکرار چنین نابسامانی هایی چیست و چه کسانی بایستی پاسخگوی صدمات ناشی از این بی بند و باریها به مردم باشند؟ 

جناب آقای استاندار

مسئولین ارشد دانشگاه علوم پزشکی

نماینده محترم شهرستان دشتستان 

سرپرست محترم فرمانداری شهرستان دشتستان

مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان در راستای رسالت خود که همانا تلاش برای اعمال نظارت عمومی در جهت اصلاح امور، ایجاد تغییر و تحول در شرایط موجود و نهایتاً  افزایش رفاه مردم و دفاع از حقوق حقه آنها است از همه بزرگواران به عنوان نمایندگان نظام جمهوری اسلامی، مردم و دولت تدبیر و امید که یکی از افتخارات و دستاوردهای آن تحول در نظام سلامت بوده است انتظار دارد نسبت به رسیدگی عاجل و رفع مشکلات و معضلات فوق با جدیت اقدام نمایید تا مردمی که در تأمین مایحتاج زندگی خود و اداره آن با سختی مواجه اند به سبب بی کفایتی برخی از مدیران حوزه بهداشت و درمان استان و شهرستان، از نظام ناامید نشوند و این بی بند و باری ها را به پای دولت و نمایندگان خود نگذارند. 

همچنین با توجه به شنیده های مکرر در خصوص فساد گسترده در مجموعه بیمارستان و نیز حساسیت و اهمیت موضوع از دیدگاه مردم و شکل گیری مطالبه عمومی در این خصوص و نیز از جهت نقشی که بیمارستان در حفظ سلامتی و جان مردم دارد، مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان مجدانه خواستار ورود وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور در این موضوع است تا صحت و یا سقم حاشیه های مطرح شده روشن شود و از تمامی مسئولین ذی ربط درخواست پیگیری و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به مردم در این خصوص را دارد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۶
متاسفانه وضعیت بهداشت درمان دشتستان در یکی دو سال اخیر بسیار بدتر شده اکثر پروژه های درمانی شهر راکد مانده و وضعیت بیمارستان هم به این روز افتاده.
سیدحمید رضا حسینی
|
-
|
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
مدتی است فرزندم بدلیل عارضه کلیوی ناچاربمراجعات مکرر به بیمارستان هستیم وهرباردارویی که بایددربیمارستان یادونامش بیمارستان است ناچارم باهزینه گزاف از داروخانه 22بهمن بوشهری نمایم وهربارهزینه گزاف بستری در بیمارستان شبی180هزارتومان(حساب کنیدانگاردرگراند هتل هست!!)بپردازم.بیمارترخیص میشود بعلت نبوددارو!حضرات آقایان که حالشان معلوم است!سرما که میخورندسرازبیمارستانهای....درمی آورند ماهم بایدبریم امامزاده هادعاکنیم!جوان ناکامم درحال ردپیوندکلیه است!مستأصل و درمانده ام و این حال وروز بیماران این مرز و بوم است!ظلم وبی لیاقتی مسولین انتسابی تاکی!!!البته زحمات وتلاش عده‌ای از پرسنل و پزشکان خدوم نیز که حتی طلبات آنها پرداخت نمی شودقابل تقدیر است.امیداست مسؤولین دررفع بحران بهداشتی ،معالجات بیماران وکمبودداروترتیب اثردهندکه همراهان بیمارفقط دغدغه پیگیری شفای بیمارراداشته باشند نه در عذاب تهیه دارووهزینه سنگین بیمارستان

(گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من

آنچه البته بجایی نرسد فریاد است)

دردمندی که جوانش دربیمارستان بستری است!
مهتاب
|
-
|
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
این بیمارستان چندی پیش رتبه برتر کشوری کسب کرده بود. حالا چه شده که این همه بد و بیراه بهش گفته می شه؟ 
ناشناس
|
-
|
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹
آفرین... احسنت... درود بر شرفتان
حسین
|
-
|
جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
جوانان اصلاح طلب عزیزاصل نگرانی شمابسیاربجاست،امادرموردجزئیات وعلل مشکلات باچه کسانی مشاوره انجام فرمودید؟آیاازمسئولان سابق بیمارستان هم علت معضلات موجوددربهداشت ودرمان کشوروخصوصابیمارستان این شهرسوالی وپرسشی انجام شد؟آیادرگروه شمااصولا فردکارشناس بعنوان مشاوربهداشت ودرمان وجوددارد؟بعیدمیدانم....اگرازفردوافرادمطلع وبی غرض سوال میفرمودیدمشکلات رااساسی تروبسیاردقیق تردرمیافتید،،،،مشکلات بهداشت ودرمان کشوروشهرستان بسیاراساسی ترازاین هاست،،،بیمارستان برازجان یکی ازمجهزترین بیمارستان های کشورهست،،،امادلیل عدم کارایی این بیمارستان مسائلی اساسی ترازاین هاست.موفق باشید
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر