سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر؛
فکرشهر- مصطفی منفرد: پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۷ (پیک روزانه) و ۱۹ تا ۲۳ در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد و کنترل دمای وسایل سرمایشی در مدیریت پیک در این زمان بسیار مؤثر خواهد بود. قطع برق در کشور یک تهدید جدی است که با اندکی مدیریت مصرف می‌توان از آن جلوگیری کرد اما در غیر این صورت تبعات سنگینی برای ما خواهد داشت. 
کد خبر: ۵۷۳۵۱
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

فکرشهر- مصطفی منفرد: پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۷ (پیک روزانه) و ۱۹ تا ۲۳ در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد و کنترل دمای وسایل سرمایشی در مدیریت پیک در این زمان بسیار مؤثر خواهد بود. قطع برق در کشور یک تهدید جدی است که با اندکی مدیریت مصرف می‌توان از آن جلوگیری کرد اما در غیر این صورت تبعات سنگینی برای ما خواهد داشت. 

به گزارش فکرشهر، نمی‌خواهیم از کلمه خاموشی استفاده کنم چراکه همه چیز در اختیار ماست، ظرفیت نصب شده برق کشورمان در رتبه چهاردهم دنیا قرار دارد و با این حال اگر بدمصرف کنیم دچار مشکل می‌شویم. 

یکی از خواسته‌های بحق اهالی خارگ رفع مشکلات برق و رفع خاموشی خارگ بود که تلاش زیادی در این زمینه صورت گرفته، اما گویا تابستان ۹۸ هم خاموشی های پیاپی در جزیره خارگ ادامه خواهند داشت.

جزیره خارگ به علت فاصله‌ای که با ساحل دارد در زمینه انتقال برق با چالش جدی روبرو است و برق مصرفی در این جزیره باید در جزیره تولید شود، کمبود برق تولیدی همواره یکی از مهمترین مشکلات در جزیره خارگ بوده است، باتوجه به درمدار بودن نیروگاه ۳ مگاواتی امیدوار بودیم پس از افتتاح نیروگاه ۱۵ مگاواتی، مشکل برق جزیره برای همیشه حل شود.

طی صحبتی که با یکی از مسولین اداره برق شهر داشتیم عنوان کرد: کل برق مصرفی جزیره خارگ در سال ۹۸، در اوج مصرف نزدیک به ۱۳ مگاوات است که با توجه به مستهلک شدن نیروگاه قدیم و همچنین پیگیری های رضایی بخشدار خارک و دیگر مسولین در مجموعه استانداری بوشهر و شرکت برق منطقه نسبت به استقرار نیروگاه ۱۵ مگاواتی اقدام شد و با راه اندازی این نیروگاه تولید برق نیروگاه خارگ خوشبختانه به ۱۷ الی ۱۸ مگاوات رسیده است.

وی افزود: پس از انجام تعمیرات اساسی برروی توربین برق و تعویض کردن برخی از قطعات آن می‌توان میزان تولید برق را افزایش داد،قطعات لازمه به دست ما رسیده  اما بنا بدلیل بالا بودن بار مصرفی در حال حاضر نمی توان این اقدام را انجام داد و توربین را از سرویس خارج کرد .

همه این توضیحات در حالی می باشد که همچنان قطعی های برق ادامه داشته،بالاخره دلیل این قطعی های برق مشخص نشد؛ آیا مشکل از تجهیزات است یا واقعا مصرف برق تا حدی بالایی افزایش یافته است؟ زیرساخت با مشکل رو به رو شده یا ضعف مدیریتی است!

یکی از مسولین اداره برق شهری خارک عنوان کرد، از جمله دلایل خاموشی های پی در پی برق افزایش دمای هواست و همچنین رطوبت و شرجی های این روزها که به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته، باعث ایجاد اختلال در توربین و دیزل های کارخانه برق و همچنین ترانس های توزیع برق که در نهایت به قطعی برق خارک منجر شده است.
 
در صورت کاهش گرما می توان به پایان قطعی های برق هم امیدوار بود اما دمای هوا در سال جاری نسبت به سال های گذشته آنچنان افزایش نیافته است که بتوان دلیل اصلی قطعی برق را به دما و گرما نسبت داد و ممکن است دلیل این امر چیز دیگری باشد.

شاید مورد بعدی را بتوان افزایش جمعیت و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی دانست؛ اگر این هم یکی از دلایل این خاموشی ها باشد، بنابراین نمی توان به حل مشکل قطعی برق امیدوار بود زیرا جمعیت همچنان در حال افزایش است و بنابراین نمی توان امیدی به حل مشکل قطعی برق در سال های آینده داشت.

جدای از گرمای طاقت فرسا و قطعی پی در پی برق ،از دیگر مسائلی که باعث نگرانی این روزهای مردم خارگ شده است، نوسانات برق و بی اطلاعی از زمان قطعی ها و در نتیجه سوختن وسایل برقی بوده.

در کنار قطعی برق، با افزایش بی سابقه گرانی وسایل برقی سرمایشی و غیره.. ،نگرانی مردم دوچندان شده به نحوی که هم متحمل گرما شده اند و هم متضرر در سوختن وسایل برقی خود بدلیل نوسانات برقی و قطعی های ناگهانی برق شهر. 
خاموشی‌های پیاپی و عدم اعلام برنامه قطعی برق زندگی عادی مردم را مختل کرده است.
 اعتراض‌های زیادی به این وضعیت صورت گرفته، اما برخی از مسولین امر فقط یک چیز می گویند؛ مصرف را کم کنید بی نظمی در قطعی برق مشکلات را دو چندان هم کرده است.

یکی از شهروندان عنوان کرد : اکثر روز ها داره برق محله ما دو ساعت کمتر یا بیشتر قطع میشه، مسئول محترم اداره برق تنها تقاضایی که از تو داریم اینه که جدول قطعی برق و جیره بندی رو به تفکیک محلات منتشر کنی که مردم بتونن برنامه‌ریزی کنن»

شهروند دیگری اعلام کرد : یعنی چی هروقت دلتون خواست برق رو قطع میکنین حداقل سهمیه بندی کنید و قبل از قعطی اعلام کنین، ساعت و روزش رو برای هر محله بگین که مردم تکلیفشونو بدونن حوالی اون ساعت از آسانسور استفاده نکنن، خرید نرن، واسه کاراشون برنامه ریزی کنن»

برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی و همچنین آگاهی قبل از قطع برق مردم ،بهتر است همانند دیگر شهرها جدول زمانبندی شده قطع برق به شهروندان اعلام شود تا در صورت لزوم به نوبت برق هر محله  قطع گردد.

در نهایت داودی ریاست اداره برق شهر گفت،قطعی های اخیر صرفا به توربین ها و مشکلات کارخانه برق ما مربوط نمی شود بلکه از دیگر دلایل آن اتصالی در یکی از کابل های برق اصلی مربوط به ارگانی در خارگ است که امیدواریم هرچه زودتر مشکل برطرف گردد.
وی از مردم خواست،از روشن‌کردن وسایل غیر ضروری در ساعات اوج مصرف خودداری کرده و با این حرکت از مصرف بی رویه برق جلوگیری نمایند

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر