جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۶۴۵
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: مدتی است سگ‌های سرگردان در نقاط مختلف شهر گناوه جولان می‌دهند که باعث نگرانی، دغدغه و معضل برای مردم این شهر شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، وفور شمار سگ‌های سرگردان که به صورت گروهی در نقاط مختلف پرسه می‌زنند چهره شهر گناوه را نازیبا و باعث ایجاد نگرانی از نظر امنیت فیزیکی و اخلال در سلامت و بهداشت محیط برای مردم شده است.
اگرچه مسئولان مرتبط برای حل این معضل اقدام‌هایی نظیر معدوم سازی و زنده گیری این حیوانات انجام داده‌اند اما مقطعی بوده و تداوم نداشته و باید با برنامه ریزی اصولی تدبیری مناسب اندیشیده شود تا چهره و فضای شهر و محلات از وجود این حیوان برای همیشه پاک شود.

مردم بارها گله مندی خود را از این معضل ابراز و مسئولان نیز به دنبال راه حلی مناسب هستند تا بتوانند دغدغه همیشگی آنان را برطرف کنند.

در این ارتباط مسئولان مربوطه در فرمانداری گناوه گردهم آمدند و به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکار پرداختند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه گفت: با توجه به درخواست و دغدغه شهروندان از وفور سگ‌های سرگردان، کنترل این دسته حیوانات در دستور کار قرار گرفته و اجرایی می‌شود.

دانیال اسفندیاری افزود: طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد باید به روش اصولی، کامل و علمی انجام شود و تنها به جمع آوری و یا رها سازی آنها در مکان‌های دیگر بسنده نشود.

وی افزود: وجود سگ‌های سرگردان از نظر تأمین امنیت شهروندان و هزینه‌هایی که برای درمان و بهداشت افرادی که در معرض این گونه حیوانات قرار می‌گیرند حائز اهمیت است.

اسفندیاری بیان کرد: روش‌هایی که برای جمع آوری و یا معدوم سازی این حیوانات به کار می‌رود باید به گونه‌ای انتخاب شود که کمترین خسارات و تبعات را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع جلسه‌ای با محوریت شهرداری و با حضور دهیاران روستاها و پیمانکار مشخص و برای جمع آوری سگ‌ها اقدام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه افزود: در اجرای طرح جمع آوری سگ‌های ولگرد اشخاص به تنهایی اقدام نکنند و روشی که قرار است مدنظر قرار گیرد بر اساس مشورت و با بکارگیری راه‌ها صولی و علمی باشد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه معضل وجود سگ‌های بی سر پناه در شهرستان‌های دیگر وجود دارد می‌توان با هماهنگی از تجربیات آنها برای اجرایی کردن طرح جمع آوری این حیوانات استفاده کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه گفت: روش‌های در نظر گرفته شده برای جمع آوری سگ‌های سرگردان و معدوم سازی علمی تا ظرف یک ماه آینده گزارش و نتیجه اقدام‌ها به کارگروه ارائه شود.

وی اظهار داشت: زنده گیری و رهاسازی سگ‌های جمع آوری شده هرچند به مکان‌های دور دست انتقال می‌یابند اما احتمال بازگشت به شهر وجود دارد و راهکاری بی نتیجه بخش است.

جانشین فرماندهی انتظامی گناوه گفت: این فرماندهی با معدوم سازی سگ‌های بی سرپناه به صورت سنتی مخالف است زیرا که نمی‌توان اسلحه در اختیار مردم یا متولیان گذاشت و عملی غیرقانونی است و تبعات دارد.

سرهنگ علیرضا بیرانوند افزود: اگر چنین روشی انجام شود منجر به نا امنی می‌شود و باید از روش‌های علمی و منطقی استفاده کرد.

وی بیان کرد: با توجه به توصیه اکید دین مبین اسلام، زجر و اذیت حیوانات بویژه سگ احساسات عموم را جریحه دار خواهد کرد و بهره گیری از روش‌های دیگر نقاط کشور برای متولیان امر پیشنهاد می‌شود.

مسئول خدمات شهری شهرداری گناوه افزود: شهرداری تاکنون برنامه‌های مختلفی برای جمع آوری سگ‌های سرگردان در سطح شهر انجام داده اما به دلیل تغییر شهرداران ناقص و نیمه کاره رها و نتیجه بخش نبوده است

مجتبی خرم آبادی افزود: پارسال ۷۵۰ قلاده سگ جمع آوری و به نقاط دور دست و خارج استان بوشهر انتقال یافت.

وی بیان کرد: برای حل معضل سگ‌های سرگردان اداره حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از متولیان باید همکاری کند.

خرم آبادی گفت: تشکیل یک کارگروه مشخص و انتخاب یک نفر ناظر بطور دائم و مستقیم بر اجرای هرگونه طرح در ارتباط با جمع آوری سگ‌ها نیاز است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: پارسال ۱۳۰ مورد گاز گرفتگی از ناحیه سگ‌های سرگردان صورت گرفته که از این تعداد ۱۰۹ مورد در شهر گناوه و مابقی در دیگر نقاط بوده است.

هادی جوانبخت افزود: با توجه به اینکه گاز گرفتگی فرد توسط سگ خطرناک و احتمال انتقال بیماری کشنده هاری وجود دارد اگر اقدام درمانی بموقع صورت نگیرد منجر به مرگ گزیده شده خواهد شد.

وی گفت: بیشترین گاز گرفتگی‌ها در رده‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و نیروهای این شبکه بلافاصله بعد از مراجعه بیمار اقدامات لازم درمانی را انجام دادند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: با توجه به تبعات بهداشتی سگ‌های ولگرد در شهر، برنامه ریزی اصولی در کنترل و جمع آوری این حیوانات ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر