پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۸۲۱
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار داشت: بوکینک فرهنگیان جزیره خارگ و همچنین تامین وعده غذایی فرهنگیان با توجه به قول مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران برای فرهنگیان جزیره برقرار شد.

تامین غذا و اسکان فرهنگیان از دغدغه های اصلی ما است

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، غلامحسین حسینی به دغدغه استاندار بوشهر در زمینه بوکینک، تامین وعده غذایی و اسکان فرهنگیان جزیره خارگ اشاره کرد و گفت: در همین راستا نشستی با حضور مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران و شورای معاونین آموزش و پرورش استان برگزار شد تا برای رفع این دغدغه تلاش شود.

وی نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه هر سازمان دانست و تصریح کرد: برای حرکت در جهت کیفیت بخشی به آموزش و پرورش خارگ باید به مولفه انسانی آن توجه ویژه داشت.

حسینی بیان کرد: تامین دغدغه های فرهنگیان در جزیره و همچنین ایجاد محرک های تشویقی در ماندگاری معلمان جزیره اثربخش خواهد بود

وی به شرایط تامین، توزیع و تفکیک نیرو در هر یک از مناطق آموزشی استان اشاره کرد و افزود: تخصیص نیرو براساس نرم کلاس، تعداد کلاس و تعداد دانش آموز در سامانه تعیین شده وزارت انجام می شود و استان در این زمینه نمی تواند دخالتی داشته باشد ولی با این وجود، جزیره خارگ به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه امروزه در تمام دنیا تخصیص نیروی انسانی براساس شاخص ها و ضوابط خاص انجام می شود و آموزش و پرورش نیز مستثنا از این قوانین نیست ادامه داد: منطقه خارگ از برخوردارترین مناطق آموزشی استان در زمینه تراز نیروی انسانی است و با وجود اینکه جزیره خارگ کمتر از 0.7 درصد سهم دانش آموزی استان را دارد ولی در بحث نیروی انسانی قریب به یک درصد نیروی انسانی به خارگ اختصاص داده شده است. 

حسینی با اعلام اینکه 90 درصد نیروهای منطقه خارگ رسمی، پیمانی، نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و استخدام آزاد بوده است خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان در سال گذشته به تبع کشور کمبود نیروی انسانی داشته است و این کمبود حدود 2 هزار و 500 نفر بوده است که از طریق نیروهای بازنشسته، حق التدریس آزاد و همکاری همکاران شاغل تامین شده است ولی منطقه خارگ با وجود اینکه به نسبت دیگر مناطق آموزشی مازاد نیرو داشته است به آن، نیروهای حق التدریس تعلق گرفته است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: آموزش و پرورش استان سعی در تامین نیروها به صورت بومی دارد ولی باید توجه داشت که  کسب نمره علمی شرط کشوری است و بومیان باید حداقل نمره علمی را کسب کنند ولی در مصاحبه اختصاصی، نیروهای بومی در اولویت خواهند بود.

وی اضافه کرد: در این چند سال، 31 نیروی جدید به جزیره خارگ تعلق گرفته است و در 4 سال آینده نیز 37 دانشجوی متعهد به خدمت به آن اضافه خواهد شد و برای استخدام آزاد سال آینده 21 سهمیه و برای کنکور سال جاری نیز 12 سهمیه برای خارگ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در سفر استاندار به جزیره خارگ 4 میلیارد تومان اعتبار استانی برای تکمیل مدرسه شهدا در راستای تکمیل پروژه های ناتمام تخصیص پیدا کرد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه ساخت و راه اندازی مدرسه شهید مطهری در تعهد پتروشیمی بوده و حدود 8 سال پیش 2 میلیارد تومان تامین اعتبار برای ساخت مدرسه شهید مطهری توسط پتروشیمی مصوب شده است، افزود: تاکنون فقط زیرسازی این مدرسه با مبلغ 200 میلیون تومان انجام شده است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: در آینده ای نزدیک نشستی با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس و استاندار بوشهر در دفتر سرپرست وزارت با اولویت حل مشکلات آموزشی و پرورشی خارگ از جمله نیروی انسانی، حق جزیره، حق نوار مرزی و دیگر مسائل برگزار خواهد شد.

ایجاد رغبت برای ماندن فرهنگیان در جزیره با تامین امکانات رفاهی برای آنان

بخشدار خارک به قوانین و فشارهای سازمان بازرسی استان به شرکت نفت در راستای تامین بعضی از موارد رفاهی برای فرهنگیان در جزیره اشاره کرد و گفت: با توجه به لغو بعضی از امکانات رفاهی برای فرهنگیان، این قشر رغبت کمتری برای ماندن دارند که امیدواریم این موضوع با رایزنی های موثر حل شود.

محمود رضایی اظهار داشت: تکمیل پژوهش سرای دانش آموزی، نوسازی مدرسه ارشاد، آزادی و سمیه با اعتبار ۶ میلیارد تومان و همچنین بهسازی، کفسازی و نقاشی سه مدرسه دیگر از اقدامات شرکت نفت در جزیره خارگ بوده است.

وی افزود: در سال های گذشته اعتباری از استان برای جزیره خارگ تخصیص داده نمی‌شد که با همکاری استانداری این روند تغییر پیدا کرد و جزیره خارگ مثل سایر مناطق استان، اعتبارات استانی دریافت می‌کند و همچنین اعتبارات شرکت نفت نیز بدون هیچ تغییری مثل سابق برای این جزیره تخصیص داده می‌شود.

رضایی ادامه داد: در سال ۹۵ برای اولین بار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی برای جزیره تخصیص داده شد، در سال ۹۶ نیز ۱۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ نیز این تخصیص به ۱۲ میلیارد و  ۵۰۰ میلیون تومان رسید که قسمتی از آن مربوط به مسائل آموزش و پرورش بود.

بخشدار خارگ با بیان اینکه محدودیت‌های ترددی، هزینه حمل و نقل دریایی، شرایط سختی را برای فرهنگیان منطقه ایجاد کرده است و هزینه‌های مالی زیادی نیز برای آن ها به وجود می آورد یادآور شد: کمک به فرهنگیان در زمینه رفاهیات مستلزم همکاری و رایزنی آموزش و پرورش استان است.

رضایی به برگزاری کلاس های تقویتی کنکور در جزیره خارگ که به همت شرکت نفت برگزار می شود اشاره کرد و گفت: با توجه به رایزنی های انجام شده در مرکز استان، شرایط برگزاری کنکور نیز در آینده نزدیک برای جزیره خارگ مهیا خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تسهیل شرایط موجود از نیروهای کارآمد بومی جزیره برای جذب نیروهای حق التدریس استفاده شود.

دغدغه ی مهم جزیره مسائل آموزشی است

امام جمعه خارک گفت: مسائل آموزشی از دغدغه های بسیار مهم جزیره است تا جایی که خود بنده نیز یک مجتمع آموزشی غیردولتی تاسیس کرده ام تا در این موضوع همکاری داشته باشم و البته با این کار حدود 30  فرد جذب شده اند که یک کارآفرینی مناسب است.

حجت‌الاسلام موسی کمالی بیان کرد: با توجه به نیاز جزیره به معلمان بومی سعی بر آموزش جوانان برای تربیت معلمان بومی داریم که حدود یکصد نفر در دوره آموزشی معلمی خارگ شرکت دارند.

وی اظهار امیداواری کرد: جزیره خارگ با نگاه ویژه ای مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش استان در این زمینه با وزارت متبوع و مسوولان ارشد استان رایزنی داشته باشد تا مشکلات آموزش و پرورش خارگ حل شود.

حق منطقه ی جنگی، حق فرهنگیان جزیره

رئیس آموزش و پرورش خارگ با بیان اینکه 79 نیروی بومی و 42 نیروی غیربومی فرهنگی در جزیره خارگ کار تحصیل دانش آموزان را برعهده دارند، اظهار داشت: در چند سال اخیر 31 آموزگار ابتدایی و 31 دبیر متوسطه اول و دوم به نیروی فرهنگیان جزیره خارگ اضافه شده است.

رضا برمک افزود: جزیره خارگ بیش از 32 هزار و 888 بار بمب باران شده است ولی حق منطقه جنگی، حق جزیره و منطقه کمتر توسعه یافته برای فرهنگیان این جزیره با توجه به قوانین اداری لحاظ نشده است که نیاز است این مشکل رفع شود.

شرکت پایانه نفتی هیچ مشکلی برای ارائه دوباره خدمات به فرهنگیان را ندارد

مدیر روابط عمومی عملیات عمومی و هماهنگ کننده شرکت‌های نفتی و نهادی محلی با بیان اینکه آموزش و پرورش بنیان اساسی و فرهنگی خانواده ها را تقویت می کند، اظهار داشت: با توجه به توان مالی و مدیریتی شرکت در بحث زیرساخت‌های آموزشی توجه ویژه ای به آموزش و پرورش خارگ شده است.

عبدالمجید ستایشی اظهار کرد: در سال ۱۳۷۱ با مجوز هیئت مدیره به معلمان مجرد یک وعده غذای گرم داده می‌شد که تا چند سال قبل نیز این روند ادامه داشت اما با‌ ورود دستگاه‌های نظارتی، سازمان بازرسی استان و مدیر کل سابق آن سازمان، خدمات رفاهی شرکت برای فرهنگیان حسب نامه الزامی سازمان بازرسی قطع شد.

وی تصریح کرد: شرکت پایانه نفتی هیچ مشکلی برای ارائه دوباره خدمات به فرهنگیان را ندارد ولی ارائه این خدمات در صورت اجازه سازمان بازرسی استان خواهد بود.

ستایشی با بیان اینکه شرکت نفت سعی در همکاری همه جانبه با فرهنگیان خارگ داشته است، یادآور شد: قبل از لغو مجوزها در بحث تردد دریایی، این شرکت بلیط ایاب و ذهاب فرهنگیان را تامین می‌کرد و با وجود لغو مجوز نیز شرکت پایانه های نفتی در تردد دریایی همکاری لازم را با مجموعه آموزش و پرورش خارگ داشته است.

وی به بازسازی منازل سازمانی اشاره کرد و گفت: در زمینه منازل سازمانی فرهنگی که مالکیت شرکت نفت را دارد همکاری لازم شده است و این منازل وضعیت مطلوبی دارند و همچنین ۳۰ دستگاه ساختمان نیز در سال ۶۴ با هزینه شرکت پایانه های نفتی به فرهنگیان اهدا شد که ۲ دستگاه آن در جنگ تخریب شد و ۲۸ دستگاه آن نیز بدون بازسازی مانده اند.

مدیر روابط عمومی عملیات عمومی و هماهنگ کننده شرکت‌های نفتی و نهادی محلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تخصیص اعتبار بازسازی منازل سازمانی فرهنگی در اختیار شرکت پایانه ها نیست آموزش و پرورش استان در راستای بازسازی این ۲۸ دستگاه باید با دفتر عمران مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت رایزنی کند تا بتواند بودجه لازم را مصوب کند.

معاون عملیات عمومی و هماهنگ کننده شرکت‌های نفتی و نهادی محلی نیز در این جلسه با بیان اینکه مدرسه کانون فرهنگی است و اثرات مثبتی بر اهداف علمی جامعه دارد، اظهار داشت: شرکت پایانه های نفتی در راستای پیشبرد مسائل آموزشی در حد توان به آموزش و پرورش خارگ کمک کرده است.

پیرزاد افزود: بازرسی استان محدودیت‌های زیادی را در همکاری شرکت پایانه ها با آموزش و پرورش لحاظ کرده است و شرکت مجبور به اجرای قوانین است ولی با این وجود تا جایی که امکان داشته باشد سعی در همکاری با فرهنگیان خارگ خواهد داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر