سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر؛
فکرشهر- مصطفی منفرد: وقتی به ساحل و دریای جزیره خارک به صورت دقیق تر و حساس تر می نگریم، یک سوال بزرگ در ذهن ما به وجود می آید؛ آیا آلودگی به مرز هشدار نرسیده است...
کد خبر: ۵۷۹۹۷
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

فکرشهر- مصطفی منفرد: وقتی به ساحل و دریای جزیره خارک به صورت دقیق تر و حساس تر می نگریم، یک سوال بزرگ در ذهن ما به وجود می آید؛ آیا آلودگی به مرز هشدار نرسیده است؟ 

به گزارش فکرشهر، سواحل شنی روزگاری از زیباترین جاذبه های گردشگری به شمار می‌ آمدند اما امروزه آلودگی و انباشته شدن زباله‌ ها همچون باقیمانده غذاها، بطری های آب معدنی و نوشابه، پوست تخمه، دستمال کاغذی، خرده شیشه، میخ و تورهای ماهیگیری فرسوده در سواحل به مرز آزار دهنده ای رسیده و لذت و آرامش قدم زدن در ساحل را به خاطره‌ ای بد تبدیل کرده است.

انباشته شدن زباله های پلاستیکی در دریاها و سواحل می تواند اثر منفی بر روی موجودات دریایی بگذارد. آبزیان زیادی به دنبال تغذیه از مواد غذایی همراه زباله ها هستند و کارشناسان معتقدند که این زباله ها حیات ۲۶۷ گونه جانوری، از پرندگان دریایی گرفته تا لاک پشت ها، را در معرض خطر قرار میدهد.خیلی از گونه های جانوری این زباله ها را با غذا اشتباه گرفته و آن ها را می خورند و این باعث آسیب ها و مرگ بسیاری از آن ها می شود. خوردن زباله ها توسط گروهی از مرغان دریایی بزرگ باعث می شود که معده آن ها پر شده و در اثر نرسیدن غذا از گرسنگی بمیرند.

بی مسئولیتی انسان ها نسبت به محیط زیست باعث شده مقدار زباله هایی که به دریاهای مختلف جهان ریخته می شود هر ده سال دو برابر افزایش پیدا کند به طوری که در حال حاضر پاکسازی اقیانوس ها از این زباله ها امری محال شده است. 

همه باید پاسخگو باشیم و دست بکارشویم

بارگاهی رئیس اسکله مسافربری مروارید خارک، عنوان کرد: ما چقدر به دریا اهمیت و اعتبار قائل شده ایم و قدر این نعمت بزرگ خدادادی را دانسته ایم؟

 وی افزود: می خواهم تنها به یک بخش از کم لطفی ما در حق دریا و محیط زیست پیرامونی بپردازم که از سوی ما بندرنشینان کوتاهی هایی غالباً سهوی روا داشته شده است. بویژه اکنون باید بپرسیم در عرصه ی جلوگیری از ورود  پساماندها و انواع ضایعات آلوده کننده به این محیط غنی از شاخص های زیست محیطی واقعاً چه اقداماتی انجام داده ایم؟

بارگاهی در ادامه گفت: با توجه به اثرات نامطلوبی که زباله‌ها و پسماندها بر اکوسیستم‌های طبیعی دارد، می توان گفت یکی از راهکارهای موثر برای حفاظت از محیط زیست دریایی، فرهنگ سازی و پاکسازی سواحل جزیره خارک آن هم با یک برنامه ریزی منظم است که باید بصورت جدی تری‌ دنبال شود.

پسماندها به ویژه مواد پلاستیکی به دلیل ماندگاری در محیط زیست موجب آلودگی آب، مسمومیت آبزیان و در نتیجه مرگ آنها می‌شود. از آنجا که مواد اولیه پلاستیک شیمیایی است رها کردن آنها در طبیعت باعث تاثیرات نامطلوبی بر اکوسیستم دریایی می‌شود و باتوجه به اینکه خلیج فارس ماهیت نیمه بسته دارد و گردش آب در آن پایین است این آلودگی‌ها بیشتر در آن باقی می‌ماند.

با قدم زدن در برخی از نقاط سواحل جزیره خارک متوجه خواهید شد که تورهای ماهیگیری و زباله های زیادی بر اثر بی اهمیتی و بی تفاوتی برخی صیادان و شهروندان، انباشته شده که در نهایت جدا از تخریب محیط زیست و اکوسیستم دریایی، چهره بسیار زشتی به ساحل دریا داده است.

اداره حفاظت محیط زیست خارک، برخی از زیستگاه های مصنوعی را غیرمجاز و ممنوع اعلام کرد 

طی صحبتی که با یکی از مسولین اداره محیط زیست داشتیم، عنوان کرد: با وجود اطلاع رسانی و جلسات متعدد با صیادان، مجموعه شیلات و تعاونی صیادان جزیره خارک برای خودداری استفاده از ادوات غیر مجاز صیادی، همچنان شاهد چنین حركت های غیرقانونی که باعث تخریب محیط زیست می شوند، هستیم. 

مسوولین امر در اداره شیلات می بایست، برای حفاظت از محیط زیست دریایی و جلوگیری از تخریب زیستگاه های آبزیان با محیط زیست همکاری کرده تا با افراد متخلف طبق قانون برخورد شود.

وی گفت: شرایط نامناسب فعلی برخی از نقاط ساحلی جزیره سبب خطرهای بسیار زیادی برای گونه‌های مختلفی از پرندگان و لاک پشتان دریایی از گونه های درحال انقراض هستند. 

همچنین به دلیل گیر كردن این تورها در مرجان های دریایی باعث ایجاد خسارت به این اكوسیستم غنی و زیبا می شوند.

وی خاطر نشان کرد، صیادی در مناطق کم عمق و مرجانی اطراف جزایر خارک و خارگو ممنوع بوده واستفاده از هر گونه تور و گرگور برای صید آبزیان ممنوع است، این مناطق جزء مناطق نوزادگاهی و حساس آبزیان بوده و جزء مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست میباشد، حفاظت از این مناطق باعث حفظ منابع شیلاتی خلیج فارس می‌شود.

صیاد خارکی از مشکلاتشان گفت/ عمده مشکلات صیادان جزیره خارک

یکی از صیادان قدیمی و باتجربه عنوان کرد، صیادان خارک با مشکلات زیادی روبرو هستند که متاسفانه با گذشت سالیان سال همچنان در انتظار حل آنها هستیم. 

وی گفت، از جمله مشکلات اساسی صیادان می توان به :

۱.به اتمام نرسیدن اسکله شناور قایق های صیادی با گذشت زمانی بیش از ۲ سال 

۳. عدم وجود انبار مناسب جهت انبار  کردن ادوات صیادی در نزدیکی اسکله.

۴. کمبود زیستگاه های مصنوعی مجاز برای صید ماهی، که این مهم و کمبود ماهی منجر به روی آوردن صیادان به شکار ماهی بوسیله تفنگ شده است .

۵. عدم نرخ گذاری مناسب و عادلانه برای ماهی های صید شده از سوی شهرداری و شیلات

احمدی رئیس اداره شیلات استان عنوان کرد : زیستگاه های مصنوعی مجاز و پروژه اسکله شناور قایق های صیادی در الویت است.

 برنامه های متنوعی مثل، جایگاه سوخت قایق ها و انبار ادوات صیادان در دست اقدام است 

احمدی ریاست اداره شیلات استان بوشهر عنوان کرد، ايجاد زيستگاه مصنوعی يكی از راه هايی است كه در بازسازی و احياء مجدد آبزيان در دريا نقش بسزايی دارد. 
 
احمدی گفت: از چندين قرن پيش صيادان و ساحل نشينان در بسياری از نقاط دنيا، حتی در ايران با قراردادن اجسامی مانند سنگهای بزرگ، تنه درختان، كوزه های شكسته و بعدها با استفاده از كشتی های غرق شده يا كهنه شده هواپيماها، خودرو های فرسوده جنگی يا منهدم شده، بتن های شكسته، پل های شكسته و … محلی در دريا برای جمع شدن ماهی ها و ديگر آبزيان ايجاد و سپس اقدام به صيد آنها كرده اند.

امروزه برای ساخت زیستگاه های مصنوعی به دلایل مختلفی مثل در دسترس نبودن ضایعات و آهن آلات، متاسفانه برخی از صیادان بجای استفاده از اشیاء مجاز به اشیاء غیر مجاز روی آورده اند.

استفاده از تانکر های پلاستیکی، تایر و بشکه های آغشته به مشتقات نفتی و غیر قابل بازیافت،جهت استفاده بعنوان زیستگاه های مصنوعی ممنوع است. 

وی افزود: برای حل مشکل زیستگاه های مصنوعی مجاز در اطراف خارک،جلسات و نامه نگاری های لازمه صورت گرفته است تا در اولین فرصت و تخصیص اعتبارات سازمان مرکزی شیلات، زیستگاه های مصنوعی مجاز ساخته و به آب انداخته شوند.  

می توان از این روش برای ساخت زیستگاه های مصنوعی و مجاز در بستر دریای جزیره خارک استفاده کرد، این مهم یکی از موثر ترین راه حل های موجود برای جلوگیری از ساخت زیستگاه های مصنوعی غیر مجاز توسط برخی از صیادان است .

 جنس این سازه‌ها بتنی و ارتفاعی برابر با ۲ متر دارند و انتقال آن‌ها به دریا یکی از راهکارها برای حفظ و  بازسازی ذخایر آبزیان است .

احمدی اظهار داشت، ازجمله  اهداف ساخت سازه‌های مصنوعی و ایجاد زیستگاه مصنوعی در دریا می‌توان به، ایجاد مکانی امن برای آبزیان و امکان صید مستمر از دریا،  اشتغال پایدار صیادان و افزایش میزان صید از دریا با توجه به حفظ و حفاظت از ذخایر آبزیان اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: اقدامات اولیه برای نصب اسکله شناور قایق های صیادی انجام گرفته است و شخص پیمانکار فرانسوی می‌بایست کار نصب اسکله را شروع کنند .

ساختمان جدیدی به ابعاد ۲۰۰ متر مربع در نزدیکی اسکله مروارید در حال ساخت می ‌باشد که امید است پس از اتمام پروژه مسولین زیر مجموعه شیلات مثل ،ریس اداره شیلات جزیره ،مسول تعاونی صیادی را در آن مستقر خواهیم کرد. 

در آینده نزدیک برنامه های متنوعی خواهیم‌داشت و صیادان و مردم شریف خارک در الویت ما می‌باشند.

به گزارش «فکرشهر»، از جمله برنامه هایی که اداره شیلات استان برای صیادان خارکی پیش رو دارند می توان به ساخت انبار جهت استفاده به عنوان ادوات صیادی صیادان و جایگاه سوخت در اسکله اشاره کرد ،با انجام این دو پروژه بخش اعظمی از مشکلات صیادان خارک حل خواهند شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر