جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۰۶۸
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

فکرشهر: چه شده که میزان شیوع تقلب (یا کلاهبرداری) در جامعه تا این حد گسترده شده است؟ تقلبی که قبلاً در تولید آدامس و انگشتر بود، اینک رسیده به جایی که استاد دانشگاه،‌ کتاب تقلبی منتشر می‌کند و با آن ترفیع می‌گیرد!

به گزارش فکرشهر، روزنامه اطلاعات در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: «می‌گویند در سرزمین دوردستی، بیماری نزد پزشک در حال معاینه و معالجه بود. در همین حین شخصی وارد اتاق دکتر شد و گفت: من بازرس وزارت بهداشت هستم، مدارک پزشکی‌ات را نشان بده! دکتر دست در جیب برد و پولی درآورد و به بازرس داد و گفت: من پزشک واقعی نیستم. این را بگیر و موضوع را اعلام نکن! بازرس پول را گرفت و رفت. مریض به دنبال بازرس دوید و گفت: چرا قبول کردی که این دکتر تقلبی را لو ندهی؟ ممکن است مریض‌ها را به کشتن دهد. بازرس گفت: آخر من بازرس واقعی نیستم. آمده‌ام دکترهای تقلبی را سرکیسه کنم اما تو که مریض هستی خودت برو و شکایت کن! مریض گفت: من هم مریض واقعی نیستم. آمده‌ام برگه استعلاجی بگیرم برای غیبت اداره‌ام!

خبری منتشر شده که در یکی از دانشگاه‌های کشور پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجویی در رشته حقوق، به موضوع «خیارغبن» مربوط بوده است. (خیار اصطلاحی حقوقی و به معنای اختیار است و خیار غبن برای اختیار فسخ معامله مصطلح است) در همان پایان‌نامه در صفحه انگلیسی تیتر و خلاصه پایان‌نامه از کلمه Cucumber استفاده شده که به معنای خیار سالاد(میوه) است! جالب‌تر این که دانشجوی فوق‌ لیسانس از این پایان‌نامه دفاع کرده و نمره‌ عالی هم گرفته است!

اخیراً اعلام شد که نیروی انتظامی در عملیاتی ضربتی ۲۵ مؤسسه را پلمب کرد که به طور حرفه‌ای برای دانشجویان پایان‌نامه تولید می‌کردند. این مؤسسات پایان‌نامه را از صفر تا صد تولید می‌کردند و تا مرحله دفاع از دانشجویان حمایت می‌کردند! معاون وزیر علوم گفت که هزاران نفر در این مؤسسات بین ۳ تا ۱۵ میلیون تومان پول داده بودند که برایشان پایان‌نامه تقلبی تولید شود!

جالب آن که در خبر اعلام شده بود که این مؤسسه‌ها علاوه بر تولید پایان‌نامه برای دانشجویان، برای برخی اساتید هم مقاله علمی تولید می‌کردند!

«تقلب» به معنای نیرنگ، حیله و خدعه‌گری به منظور سوء‌استفاده از اعتماد مخاطب برای دستیابی به منفعت است. در علم حقوق، این واژه چندان به کار نمی‌رود و بیشتر از واژه کلاهبرداری استفاده می‌شود.

اما چه شده است که میزان شیوع تقلب (یا کلاهبرداری) در جامعه تا این حد گسترده شده است؟ تقلبی که قبلاً در تولید آدامس و انگشتر بود، اینک رسیده به جایی که استاد دانشگاه،‌ کتاب تقلبی منتشر می‌کند و با آن ترفیع می‌گیرد.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر