جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۱۶۰
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

فکرشهر: «به نظر می‌آید هم انگلستان سطح منازعات را کاهش می‌دهد و هم ایران علاقه‌مند به افزایش تنش نیست. این ماجرا نقطه‌ای است برای کنترل کردن برخورد با کشتی‌ها و نفتکش‌های دریایی در آب‌های بین‌المللی.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم فیاض زاهد نوشت: «طبیعی است که دولت ایران از رفتار راهزنانه بریتانیا به خاطر توقیف کشتی حامل نفت ایران مکدر بوده است؛ ضمن آن که انگلیس مدت‌ها بود که از رفتار سایر اروپایی‌ها فاصله گرفته و به آمریکا نزدیک‌تر شده است.

از نظر سیاسی و بین‌المللی ایران انتظار نداشت که دولت انگلیس که خودش یکی از طرفین برجام است، اکنون نه‌تنها به رفتارهای غیر مسئولانه آمریکا فشار نیاورد بلکه خودش تبدیل به بخشی از پازل جدید شود.

اما معتقدم همیشه گفت‌‌و‌گوها و تسلی خاطر پس از چالش‌های جدی آغاز می‌شود. من فکر می‌کنم انگلیسی‌ها به ذاته تمایل ندارند که سطح تنش در منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کند. از سویی عربستان سعودی هم که تلاش داشته در یکی - دو سال گذشته آمریکا را با ایران به صورت مستقیم درگیر کند اما خودش هرگز به دنبال چنین چیزی نیست. اظهارات اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل متحد هم گویای این واقعیت است که با خروج امارات از منازعات یمن و بی‌آبروشدن دولت عربستان در پنج سال بمباران و تخریب یک کشور بسیار فقیر عربی که نتیجه لازم را به همراه نداشته ‌است، این کشور شرایط خوبی ندارد. به این مجموعه باید فقدان مشروعیت بن‌سلمان را نیز اضافه کرد که حتی دیدیم با اکثریت آرا کنگره آمریکا، وی را مسئول قتل خاشقچی اعلام کرد و این فشار را بر دولت عربستان به شدت افزایش می‌دهد. از همین رو من فکر می‌کنم عربستان سعودی نیز اکنون به‌دنبال فرصتی است که به شکلی سطح تنش با ایران را کاهش دهد.

طرفین انگلیس و ایران هم، اکنون بدون این که اعلام کنند پیام‌ها را برای یکدیگر فرستاده‌اند. به نظر می‌آید هم انگلستان سطح منازعات را کاهش می‌دهد و هم ایران علاقه‌مند به افزایش تنش نیست. این ماجرا نقطه‌ای است برای کنترل کردن برخورد با کشتی‌ها و نفتکش‌های دریایی در آب‌های بین‌المللی.

در قبال نفتکش توقیف شده حامل نفت ایران هم باید گفت قبل از آن که دادگاه حکم تمدید توقیف این کشتی را بدهد، جرمی‌هانت وزیر خارجه انگلستان به صورت دیپلماتیک گفته بود ما علاقه‌مند به حل مشکل هستیم و اگر ایران متعهد شود که این نفتکش عازم سوریه نیست ما خواهان آزادی نفتکش هستیم اما نظام قضایی بریتانیا سازوکارهایی دارد که لزوما به معنی تبعیت از سیاست خارجی و داخلی دولت انگلیس نیست. به صورت کلی معتقدم در شرایط فعلی دست‌های پشت پرده تاثیرگذار تلاش می‌کنند که این تنش‌ها را در روزهای آتی به نوعی حل و فصل کنند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر