پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۴۲۱
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه از شناسایی سه نفر مبتلا به مالاریا خبر داد و گفت: هشت هزار و ۵۴۰ نفر اتباع خارجی از لحاظ بیماری مالاریا در شهرستان گناوه بررسی شدند.

به گزارش فکرشهر از مهر، محمد بازیاری عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده و یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی کشورهای گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان محسوب می‌شود که توسط پشه آنوفل منتقل می‌شود.

وی گفت: از چهار نوع مالاریای شناسایی‌شده در جهان نوع فالسیپارم و ویواکس در ایران وجود دارد، نوع فالسیپارم شدید و کشنده است، نوع ویواکس خفیف‌تر ولی امکان برگشت مجدد آن در سال‌های آینده وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: ایران در مرحله حذف و ریشه‌کنی مالاریا است و امید است تا سال ۱۴۰۴ با استراتژی‌های تعیین‌شده، مدارک حذف این بیماری به سازمان جهانی بهداشت تحویل داده شود.

وی اضافه کرد: یکی از تهدیدات مهم این بیماری وجود آمار بالای بیماری در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان و تردد آن‌ها در کشور است.

باز یاری بیان کرد: هشت هزار و ۵۴۰ نفر اتباع خارجی از لحاظ بیماری مالاریا در سال ۹۷ در شهرستان گناوه بررسی شدند و تعداد دو هزار و ۶۶۰ لام و ۱۲۹ کیت آزمایش مالاریا از این افراد تهیه شد که در این میان سه مورد بیماری مالاریا به‌موقع شناسایی و درمان شده است و از انتقال این بیماری به افراد بومی پیشگیری شد.

وی افزود: هر سه مورد شناسایی‌شده اشخاص افغانی بودند که سابقه مهاجرت و مسافرت به کشور افغانستان را داشته‌اند، همچنین سه مورد نیز انگل بیماری ویواکس مالاریا تشخیص داده شد که این افراد تحت درمان کامل قرار گرفتند و بهبود کامل حاصل شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه ادامه داد: در سه‌ماهه اول ۹۸ سه مورد بیماری مالاریا شناسایی‌شده است و با توجه به تعداد موارد بالای بیماری در کشورهای همسایه خصوصاً افغانستان و پاکستان و تردد مهاجرین بین ایران و این کشورها احتمال بروز انتقال محلی بیماری مالاریا زیاد است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه توصیه کرد: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری مالاریا به شهروندان گناوه‌ای توصیه می‌شود در صورت وجود کارگر افاغنه و پاکستانی در کارگاه، شرکت و یا در همسایگی محل سکونت خود با علائم بیماری مانند تب و لرز و یا افرادی که سابقه مسافرت به آن کشورها یا مناطق پرخطر را دارند با واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه تماس بگیرید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر