سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۸۵۰۹
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸

فکرشهر: این که چه کسی رییس فدراسیون می‌شود چه ارتباطی به کادر فنی و بازیکنان دارد که انجام فرآیند ثبت‌ نام روی آنها تاثیر منفی بگذارد؟ مگر برای آنها مهم است چه کسی رییس بشود؟ مگر آنها از گزینه‌ای خاص حمایت می‌کنند؟

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: «فدراسیون والیبال هفت ماه است که بدون رییس و توسط سرپرست اداره می‌شود. روز گذشته این امید می‌رفت که دوران بلاتکلیفی و اداره غیر قانونی این فدراسیون به‌وسیله سرپرست به پایان برسد اما چنین نشد و با دستور وزارت ورزش، فرآیند ثبت‌ نام از نامزدهای ریاست فدراسیون تا زمانی نامشخص (حداقل بعد از پایان مسابقات قهرمانی جهانی نوجوانان) به تعویق افتاد. بهانه تعویق فرآیند ثبت‌ نام از کاندیداهای این سمت این است که تیم ملی نوجوانان در آستانه اعزام به مسابقات قهرمانی جهان است و طی چند روز آینده، تیم ملی بزرگسالان مسابقات انتخابی المپیک را در پیش دارد.

محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در این‌ باره گفت: «عده‌ای گفتند در زمان کنونی انجام فرآیند ثبت‌ نام نوعی حس بی‌ثباتی در آن رشته را می‌آورد که روی کادر فنی و اعضای تیم تاثیر منفی می‌گذارد.»

اولین سوالی که بعد از شنیدن بهانه داورزنی برای تعویق فرآیند ثبت‌ نام از کاندیداها به ذهن متبادر می‌شود، این است که حس بی‌ثباتی از بی‌رییس بودن به کادر فنی و اعضای تیم منتقل می‌شود یا با انتخابات ریاست فدراسیون؟ در ثانی این که چه کسی رییس فدراسیون می‌شود چه ارتباطی به کادر فنی و بازیکنان دارد که انجام فرآیند ثبت‌ نام روی آنها تاثیر منفی بگذارد؟ مگر برای آنها مهم است چه کسی رییس بشود؟ مگر آنها از گزینه‌ای خاص حمایت می‌کنند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال‌ها، مگر وزارت ورزش پیش از انتخاب این تاریخ به عنوان روز ثبت‌ نام نمی‌دانسته که مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان چه روزی آغاز می‌شود؟ مگر از مدت‌ها پیش مشخص نبوده ایران از چه روزی باید مسیر المپیک ۲۰۲۰ را استارت بزند؟

ده‌ها سوال دیگر هم هستند که می‌توانند بی‌اساس بودن این ادعای داورزنی را تایید کنند. داورزنی در پایان کنفرانس خبری روز گذشته‌اش به سوالی مبنی بر حضورش در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال گفت: «هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام.» پاسخی که در فضای ورزشی ایران این شائبه را ایجاد کرده که انتخابات فدراسیون والیبال تا زمانی که آقای داورزنی به جمع‌بندی برسند، به تعویق خواهد افتاد.

ماجرای اداره فدراسیون‌ها با سرپرست یکی از چالش‌های اصلی این روزهای ورزش ایران است. داورزنی روز گذشته در این مورد گفت: «یک زمانی نیاز است که سرپرست در درازمدت حضور داشته باشد و یک وقتی هم سرپرستی باید کوتاه‌مدت باشد؛ در واقع بستگی به شرایط فدراسیون این اتفاق رقم می‌خورد. ثبت‌ نام از نامزدهای فدراسیون ورزش‌های رزمی هفته آینده شروع می‌شود. این فدراسیون مسابقه خاصی پیش‌ رو ندارد که نگران بی‌ثباتی و برهم‌خوردن برنامه‌ها باشیم. والیبال همه برنامه‌هایش در حال اجراست و مسائل پیگیری می‌شود تا در نهایت به انتخابات برسیم.»

اما اظهار نظرهای گذشته وزیر ورزش، کاملا بر خلاف گفته‌های داورزنی است. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در دی ماه سال ۹۵ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «در اساسنامه چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌ نام‌ها صورت گیرد و بعد از تایید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رییس فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است در همان روزی که رییس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد، انتخابات جدید برگزار شود.»

وزیر ورزش همچنین در بهمن ماه سال ۹۵ در این‌ باره گفته: «چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌ نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره ‌شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره‌ شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلا نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تامین منابع مالی نمی‌رود، ضمن این که ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به ‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم.»

در حال حاضر رویه وزارت ورزش کاملا بر خلاف خواست وزیر است.

از زمانی که این صحبت‌ها مطرح شده تا امروز، روسای فدراسیون زیادی به پایان دوران فعالیت‌شان رسیده‌اند اما هیچ انتخاباتی برای جایگزینی آنها برگزار نشده و فدراسیون‌ها به وسیله سرپرست اداره می‌شوند. وزیر این قدر از مدیریت فدراسیون‌ها به وسیله سرپرست گلایه‌مند است که هرگاه فرصت اظهار نظر داشته باشد به این موضوع اشاره می‌کند. سلطانی‌فر در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۶ گفته بود: «نابسامانی، گرفتاری، بدهکاری و بی‌برنامگی از جمله معایب مدیریت سرپرستی است.» اما در اواسط تیرماه، محمدشروین اسبقیان، مدیر کل امور مشترک فدراسیون‌های وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی رکورد به موضوعی اشاره کرد که هرچند کوتاه بود اما از اهمیت بسیاری برخوردار است. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «بر اساس یک تصمیم مدیریتی قرار بر آن شده که پس از دوره چهار ساله، یک سرپرست بی‌طرف منصوب شود و هیچ نامزدی در انتخابات ذی‌نفع نباشد، در واقع قرار شده که فدراسیون‌ها با سرپرست بی‌طرف اداره شوند.» این صحبت، در واقع بر خلاف تمام گفته‌های پیشین وزیر ورزش است و یک انقلاب در فدراسیون‌داری در تمام تاریخ ورزش ایران است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر