پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۵۲۲
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۶

فکرشهر ـ مرصاد پنا: در نظام جمهوری اسلامی ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند پس از راهیابی نمایندگان به مجلس در طی چهار سال وظایف مهمی در خصوص قانونگذاری و اصلاح قوانین بر عهده دارند.

حال با توجه به اینکه یک کشور اگر بخواهد در مسیر پیشرفت و عدالت اجتماعی به رشد قابل توجه‌ای دست یابد باید ابتدا در امر قانونگذاری قدرتمند عمل کند تا اینکه مسئول اجرای قانون و نظارت بر قانون در مراحل بعد وظایف خود را انجام دهند.

در شرایط وضعیت بد معیشتی و سایر معضلات اجتماعی که وضعیت قشرهای متعددی از  جمعیت هشتاد و دو میلیون نفری کشور را تحت تأثیر قرار داده است در طی انتخابات مجلس آتی باید نمایندگانی انتخاب شوند که در مسیر رفت مشکلات مردم نهایت تلاش خود را انجام دهند.

با فرض اینکه در انتخابات مردم آزادانه به کاندیدای موردنظر خود رأی می‌دهند پس باید در این زمینه روشنگری و شفافیت در خصوص ملاک ها و انتخاب اصلح نیز صورت بگیرد.

در انتخابات های گذشته متأسفانه برخی نمایندگان مجلس خلاف وعده های خود به مردم و خلاف مصلحت مردم و مطابق با خواسته های حزب و جناح خود تنها عمل کرده‌اند.

کاندیدائی که شعار بهبود وضع معیشت مردم را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد اما در عمل هزینه های انتخاباتی‌اش به صدها میلیون و حتی یک میلیارد تومان ممکن است برسد ایشان از درد قشر تحت فشار مشکلات معیشتی چه درکی می‌تواند داشته باشد و چه تضمینی است شخصی که هزینه فوق سنگینی را در انتخابات انجام می‌دهد واقعاً هدفش برای رفتن به مجلس خدمت به مردم است یا اینکه کاندیدائی تمام رسانه های تحت نفوذ حزب خود را برای تخریب رقبای انتخاباتی خود به کار می‌گیرد این شخص چگونه شعار اخلاق مداری را سرلوحه خودش قرار می‌دهد.

مگر این نیست که مشخصه اصلی مسوولین باید تقوا تعهد و تخصص باشد پس وقتی یک کاندیدا در ابتدائی ترین موضوعات اخلاقی مردود می‌شود یا اینکه هزینه های سنگین تبلیغاتی انجام می‌دهد شعار رفع فقر و رفع مشکلات معیشتی از زبان این کاندیدا آیا توهین آشکاری به مردم نیست؟!

یک اصل مهم در موضوع نمایندگان مجلس این است:
مسوولی که با رأی مستقیم مردم به مجلس می‌رود خدمت‌گزار مردم است نه آقا و بالاسر مردم که با دیدگاه ارباب و رعیتی به مردم نگاه می‌کند.

برخی نمایندگان وقتی که پایشان به مجلس می‌رسد دیگر هر چه وعده داده و هر چه اعتماد مردم به آن ها بوده را فراموش می‌کنند یا اینکه اصلاً از ابتدا ملاک و عملشان مردم و خدمت به مردم نبوده است.

مردم باید با آگاهی و هوشیاری زیادی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی افراد اصلح و شایسته را برای ورود به مجلس انتخاب کنند.

ریشه نظم اجتماعی و عدالت یک کشور قانونگذاری صحیح است و اصلاح قوانین به شکل صحیح از عوامل اصلی رفع موانع و مشکلات معیشتی است.پس باید نماینده به عنوان قانونگذار و تصحیح کننده قوانین باید از روز اول تا روز پایانی مسوولیت حرف و عملش فقط مردم باشد، نه اینکه منافع حزبی و جناحی خود را یا اینکه بازی های سیاسی را به مردم ارجحیت دهد.

وظیفه مردم است که از روز اول تا روز پایانی مسوولیت نماینده خود در مجلس به شدت مطالبه گر باشند و از نماینده خود باید بازخواست کنند که در مسیر اجرای وعده های خود به چه صورتی عمل کرده‌اند و همچنین باید مردم مسئولی را که خلاف عدالت و حق مردم عمل می‌کند را با راهکار های قانونی برخورد انجام دهند تا نماینده بداند که به عنوان خدمت‌گزار به مجلس رفته است و نه بعنوان ارباب مردم که رفتار و سخنش تغییر می‌کند.

در پایان باید گفت مردم ما مردمی آگاه و هوشیار هستند شاید گاهی اوقات انسان فریب وعده های رنگارنگ کاندیداها را بخورند اما عبرت گرفتن از حوادث کلید اصلی انتخاب اصلح و شایسته در آینده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر