جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۸۶۰۸
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

فکرشهر: کارشناس مسئول برنامه کودکان معاونت مرکز بهداشت قم گفت: یکی از علل عدم وزن گیری نوزادان شیرخوار، عدم دریافت شیر انتهایی یا پسین است.

به گزارش فکرشهر، منصوره بناهان قمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: شیرمادر بهترین و کاملترین غذا برای شیرخوار است و نکته قابل توجه اینکه ترکیبات شیر مادر در طول مدت شیردهی(بعد از تولد تا دو سالگی)، درطول یک وعده شیردهی و از زنی به زن دیگر متفاوت است و تمام نیازهای کودک را تا پایان شش ماهگی به تنهایی رفع می کند.

وی افزود: مادران شیرده باید نسبت به زمان غیر از شیردهی کالری بیشتری دریافت کنند تا دچار کاهش موادمعدنی همانند آهن و کلسیم در زمان شیردهی نشوند؛ چراکه در صورت عدم دریافت کافی، از ذخایر بدن مادر مصرف میشود.

"شیر پیشین" و "پسین" چیست؟

کارشناس مسئول برنامه کودکان معاونت مرکز بهداشت قم بیان کرد: شیر پیشین ابتدای شیرمادر در هر وعده شیردهی است و حاوی آب زیادی است که سبب رفع تشنگی کودک می شود، اما شیر پسین به علت وجود چربی و پروتئین، دارای غلظت بیشتری است و سبب سیری کودک می شود.

یکی از علل عدم وزن گیری کودکان عدم دریافت شیر پسین است

این کارشناس مامایی با اشاره به اینکه یکی از علل عدم وزن گیری نوزادان، عدم دریافت شیر انتهایی یا پسین است، گفت: در این صورت نیاز است انتهای شیر مادر دوشیده شده و با قاشق به نوزاد خورانده شود، همچنین برای نوزادان نارس و کم وزن که توانایی مکیدن قوی و فعال را ندارند نیز باید این کار انجام شود.

بناهان قمی اظهار کرد: تغذیه نوزاد باید بر اساس تقاضای او باشد و بین ۱۰تا۱۲ بار در روز تغذیه شود، دفع ادرار ۶تا۸بار در روز نشانه دریافت کافی شیرمادر است.

تا شش ماهگی تغذیه انحصاری نوزاد باید شیرمادر باشد

وی تاکید کرد: شیرمادر به تنهایی تا شش ماهگی تمام نیاز های کودک را تامین می کند و در این مدت حتی در روزهای گرم سال کودک نیاز به آب نیز ندارد ولی از روز ۳ بعد از تولد مکمل ویتامین آد روزی یک سی سی باید به نوزاد داده شود.

این کارشناس مامایی بیان کرد: بعد از پایان شش ماهگی باید برای کودک تغذیه تکمیلی، از غذاهای ساده و بدون ادویه شروع کرد، نباید قبل از این زمان به کودک غذا سفره را داد زیرا که وجود ادویه،چاشنی و نمک در غذاهای سفره موجب ایجاد حساسیت و آلرژی در کودک می شود و از طرف دیگر باعث تغییر ذائقه کودک خواهد شد.

آیا مادری که در زمان شیردهی باردارشده، میتواند به کودک خود شیر دهد؟

بناهان قمی ادامه داد: در صورتی که مادری در زمان شیردهی باردار شود با توجه به اینکه  در زمان شیردهی هورمونی ترشح می شود که سبب ایجاد انقباضات رحمی و زایمان زودرس می شود  توصیه می شود که مادر بعد از ۲۰ هفته بارداری به کودکش شیر ندهد و طبق دستور پزشک به او غذای کمکی بدهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر