چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۶۱۱
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

فکرشهر: ساکنان روستاهای محرزی و کره بند از حاشیه نشینان تالاب حله با ارزش و کارکردهای این منطقه زیست محیطی آشنا شدند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این کارگاه آگاهی رسانی با موضوع کارکردها و ارزش های تالاب حله برای استقرار معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست در این روستاها به عنوان روستاهای حاشیه نشین تالاب برگزار شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: طرح حفاظت از تالاب های ایران به عنوان بخشی از فعالیت "استقرار معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست در روستاهای حاشیه تالاب حله" با مشارکت انجمن حیات سبز لیان و  همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اقدام به برگزاری مجموعه کارگاه های آگاهی رسانی، توانمندسازی و ظرفیت سازی برای جوامع محلی در ۲ روستای محرزی و کره بند کرد.

وی ادامه داد: در این زمینه پس از ارائه گزارشی در باره ارزش ها و کارکردهای تالاب حله، مردان کشاورز و دامدار در قالب سه گروه کاری پس از استخراج ارزش ها و کارکردهای این تالاب، پیرامون ارتباط معیشت هر یک از خانوارهای روستایی با کارکردهای  تالاب به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند. 

قلی نژاد یادآور شد: نماینده هر سه گروه پس از ثبت تجربیات و دانستنی‌های خود از تالاب اقدام به ارائه برای همه شرکت کنندگان پرداختند.

وی افزود: امیدواریم در کارگاه دوم پس از استخراج تهدیدها و فشارهایی که بواسطه معیشت‌های کنونی جوامع محلی بر تالاب وارد می آید، زنان و مردان روستایی اقدام به ارائه پیشنهادهای اجرایی برای تعدیل اثرات مخرب و فشارها بر تالاب کنند.

طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری انجمن حیات سبز لیان و اداره کل محیط زیست استان بوشهر در فاز نخست این فعالیت پس از تاسیس ۲ صندوق اعتبارات خرد سبز روستایی در قالب ۲ گروه زنان روستای محرزی و مردان کشاورز و دامدار روستای کره بند اقدام به برگزاری دوره های توانمندسازی و ظرفیت سازی برای آنها کرده است.

طرح حفاظت از تالاب های ایران در تلاش است در پایان این فعالیت علاوه بر ارتقا آگاهی و افزایش ظرفیت های جوامع محلی و با شکل گیری ۲ تشکل محلی در هر یک از این روستاها الگوی موفقی از استقرار یک نمونه از معیشت های پایدار و سازگار با محیط زیست ارائه کند.

تالاب حله بنا بر اظهارات اهالی ساکن در روستاهای مجاور منطقه، از سال ۱۳۴۲ به علت انحراف رودخانه حله و ۲شاخه شدن آن در شرق روستای کُرِه بند، تشکیل شده است.

این تالاب بخشی از منطقه حفاظت شده حله است.

این منطقه به وسعت ۴۴ هزار و ۷۸۳ هکتار سال ۱۳۵۵ به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.

سطح زیستگاهی تالاب حله نسبت به میزان آب ورودی در سالیان مختلف، متفاوت بوده و در سال های پر باران به ۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

جانورانی مانند شغال، روباه معمولی، گرگ و پرندگانی مانند دراج، شاهین، عقاب، سارگپه، کرکس و اردک‌ها و گیاهانی مانند نخل مرداب، بوریا، چمن شور ساحلی، کنار و گلرنگ وحشی در تالاب حله زندگی می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر