پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۶۱۹
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر حرکت به سمت پیشگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی گفت: فرهنگ کار خیر باید در جامعه تبلیغ شود تا اهمیت آن در جامعه نهادینه شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، سعید کشمیری صبح شنبه در آئین افتتاح موسسه خیریه محکم در استان بوشهر اظهار داشت: بچه‌هایی که ناهنجاری‌های مادرزادی دارند تعدادشان کم نیست و برخی ناهنجاری‌ها هزینه بالای روحی و مادی برای خانواده‌ها دارند و آن‌ها را درگیر می‌کند.

کشمیری با بیان اینکه اصل بر پیشگیری ناهنجاری‌های مادرزادی است و به سمتی برویم این ناهنجاری‌ها به وجود نیایند، اظهار داشت: در بسیاری از موارد علت اصلی ناهنجاری مادرزادی ناشناخته است اما با وجود این بسیاری از این ناهنجاری‌ها قابل‌ پیشگیری هستند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به غم و ناتوانی دیگران احساس مسئولین نشان دهیم و کمک کنیم گفت: دیدن درد و رنج دیگران برای انسان‌ها قابل تأمل نیست و برای برطرف کردن آن باید هرکس به طریقی آستین همت را بالا بزند.

کشمیری بیان کرد: صدای آرامش افراد و خانواده کسانی که از کمک موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی (محکم) استفاده کردند و به زندگی برگشتند، نشان‌دهنده اوج همدلی و انسانیت این موسسه و اعضای آن در جامعه است و با زبانی رسا، جاری بودن جریان همدلی و انسانیت در کشور را اعلان می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: مسئولین و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز تمام همت و برنامه‌ریزی خود را بر پایه حمایت از این موسسه در بوشهر به کار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته تمامی کارها توسط دولت و مسئولان انجام نمی‌شود، بلکه بسیاری از آن‌ها توسط مردم و کانون‌های خیریه انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: فرهنگ کار خیر و امور خیریه، ترویج حس نوع‌دوستی، کمک و یاری‌رساندن به نیازمندان، در جامعه ما قدمتی دیرینه و ریشه در آداب و سنن ایرانی اسلامی دارد که امروز خیرین با فعالیت‌های خیرخواهانه خود در این مسیر قدم نهاده و در بخش‌های مختلف جامعه از جمله بهداشت و درمان منشأ خدمات و برکات بسیاری شده‌اند.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ نیک و نیک‌خواهی را در جامعه گسترش دهیم تا مردم در خیر جمعی مشارکت کنند تصریح کرد: قرآن اشاره می‌کند که هر خیری انجام می‌دهید درجایی باید به‌صورت پنهان باشد و در جای دیگر به‌صورت آشکار و گاهی لازم است عمل نیک و خیرخواهانه‌ای را برای به وجود آوردن انگیزه در دل کسانی که آنان نیز توانایی انجام چنین اقداماتی دارند، اعلام کنیم.

کشمیری بیان کرد: ایجاد فرصت زندگی با آرامش برای هم نوعان، نشان از بزرگی خیرین دارد که با هیچ میزانی قابل‌سنجش نیست و باوجوداینکه خیرین نیازی به تکریم ندارند و اجر و مزد خود را از خداوند دریافت می‌کنند، لیکن به‌منظور فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ کار خیر در جامعه، تکریم آنان ارزش پیدا می‌کند.

پوشش ۴۰ نوع ناهنجاری

مدیرعامل موسسه خیریه محکم اظهار کرد: موسسه خیریه محکم در سال ۱۳۸۴ با حمایت جمعی از خیرین و با حضور متخصصین از حوزه‌های مختلف پزشکی تشکیل شد، این موسسه ابتدا در یک اتاق کار خود را شروع کرد و با درخواست همکاری از بیمارستان‌های مختلف، حمایت خود را گسترش داد.

صلاح‌الدین دلشاد بیان کرد: جمعی از پزشکان که اغلب در رشته‌های فوق تخصصی اطفال و اساتید دانشگاه بوده‌اند، هزینه‌های سرسام‌آور درمان این نوع هنجاری‌ها را تحت پوشش قراردادند، زیرا وقتی در نوزاد ناهنجاری تشخیص داده می‌شود باید از همان لحظه درمان شروع شود، اما در بسیاری موارد به علت ناآگاهی خانواده یا هزینه‌های سنگین این کار صورت نمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه دو هزار نوع بیماری ناهنجاری مادرزادی وجود دارد که نوع شیوع آن‌ها متفاوت بوده و در کشور ۴۰ نوع از این ناهنجاری‌ها تحت پوشش این موسسه قرار دارد، تصریح کرد: در دنیا هر موسسه کار خود را با یک نوع ناهنجاری آغاز کرده اما این موسسه کار خود را با ۳۰ نوع ناهنجاری شروع کرد که در دنیا بی‌سابقه بوده و پس از گذشت سال‌ها در حال حاضر این موسسه ۴۰ نوع از ناهنجاری‌ها را تحت حمایت دارد.

مدیرعامل موسسه خیریه محکم بابیان اینکه هم‌اکنون پنج هزار کودک دارای ناهنجاری مادرزادی در کشور تحت پوشش این موسسه هستند و هزینه‌هایی دارویی این افراد نیز رایگان تأمین می‌شود گفت: تعدادی از این نوع هنجاری‌ها با عمل جراحی درمان می‌شوند و گروهی از آن‌ها باید تا آخر عمر دارو بگیرند، مانند نقص هورمون رشد که اگر بیمار دارو مصرف نکند تا آخر عمر کوتوله می‌ماند که این‌ها علاوه بر جراحی به دارو هم نیاز دارد.

وی افزود: خیلی از ناهنجاری‌های مادرزادی مانند مشکلات قلبی و گوارشی قبل از تولد قابل‌تشخیص هستند و ما تنها در این موارد باید این فرهنگ را گسترش دهیم که از تولد این نوزادان جلوگیری شود، زیرا با توجه به اینکه شرع اسلام اجازه داده است می‌توان در صورت تشخیص آن‌ها قبل از چهارماهگی جنین را سقط کرد.

دلشاد در خصوص علل ایجاد این ناهنجاری‌ها گفت: مواد شیمیایی،‌ تشعشعات و شرایط محیطی زمینه‌ساز برخی از آن‌ها هستند و برخی از این ناهنجاری‌ها با مصرف دارو همچون اسیدفولیک از ایجاد آن جلوگیری می‌شود.

رئیس هیأت مدیره خیریه محکم بابیان اینکه سعی کردیم خدمات این موسسه را گسترش دهیم و بار را از روی دوش خانواده‌ها برداریم افزود: خانواده‌هایی که کودکان آن‌ها با این مشکل روبرو هستند می‌توانند با مراجعه مستقیم خودشان به موسسه یا از طریق معرفی پزشکان معالجشان یا بستری شدن در بیمارستان‌های تحت پوشش از خدمات حمایت موسسه بهره‌مند شوند.

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر و امام‌جمعه شهر بوشهر، مدیرعامل و رییس هیأت امنای موسسه خیریه محکم، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و مسئولین استانی رسماً کار خود را در بوشهر آغاز کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر