پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۷۲۵
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴

فکرشهر:  هنر صنعت عبا بافی روستای "بحیری" دشتی استان بوشهر ثبت ملی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، فرماندار دشتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هنر صنعت عبا بافی سابقه ۵۰۰  ساله در دشتی دارد  و با پیگیری های به عمل آمده و دفاع صورت گرفته در هفته گذشته در مرکز کشور عبای روستای بحیری این شهرستان ثبت ملی شد.

عبدالله نادری افزود: چند سالی است با توسعه آموزش هنر صنعت عبا بافی در روستاهای دشتی استان بوشهر توسط مرکز آموزش فنی و حرفه ای دشتی ۱۴ کارگاه جدید در بحیری و دیگر روستاهای بخش مرکزی این شهرستان دایر شده و این هنر صنعت دستی دو باره رونق خوبی یافته است.

نادری اضافه کرد: هم اکنون سالانه بیش از ۳۰۰  قواره عبا در روستاهای دشتی تولید می ‌شود که بیشتر آن در شهر نجف عراق،  کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و بازار شهر قم با قیمت  بسیار خوبی عرضه می شود.

فرماندار دشتی ادامه داد: عبای تولیدی در دشتی از پشم  شتر و به رنگ های سیاه،  سفید، قهوه‌ای، کرم و طلایی و  به طول  ۶.۵ متر و عرض ۸۵ و ۱۵۰ سانتی‌متر تولید می شود.

نادری بیان کرد: ۳۰ روستای کشور درخواست ثبت ملی این هنر صنعت در حوزه صنایع دستی را داشتند که سه روستا آثار آنها ثبت ملی شد که یکی از آنها بحیری از دشتی استان بوشهر بود.

فرماندار دشتی به برنامه این شهرستان برای توسعه کارگاه‌های تولیدی و آموزشی عبا بافی اشاره کرد و افزود: امسال برای توسعه صنایع دستی و هنر صنعت عبا بافی سه میلیارد ریال اختصاص یافته است.

روستای بحیری شهرستان دشتی با یکهزار نفر جمعیت در ۸۵ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر