جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر»
فکرشهر ـ محمدعلی عبدالشیخی*: همان طور که واضح و مبرهن است، یکی از مهم ترین زیرساخت ها برای توسعه، راه و جاده های ارتباطی می باشد، در همین رابطه در چند برهه اخیر شاهد و همراه مطالبه گری های منطبق با منطق و گسترده ای در سطح مردمان محلی خطه ساحلی استان بوشهر و حتی در مواردی...
کد خبر: ۵۸۷۳۲
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸

فکرشهر ـ محمدعلی عبدالشیخی*: همان طور که واضح و مبرهن است، یکی از مهم ترین زیرساخت ها برای توسعه، راه و جاده های ارتباطی می باشد، در همین رابطه در چند برهه اخیر شاهد و همراه مطالبه گری های منطبق با منطق و گسترده ای در سطح مردمان محلی خطه ساحلی استان بوشهر و حتی در مواردی گاه شاهد انسداد مسیر فوق به علت تداوم سریال ادامه دار تصادف و یا فوت یکی دیگر از عزیزان خود، بوده ایم و در کنار نگاه جدی و جدید مردمان بومی منطقه فوق، ایجاد کمپین و برپایی نشست های متعدد از سوی فعالین سیاسی و اجتماعی استان با مدیران عالی مبنی بر لزوم اختصاص بودجه ای مشخص به جهات اصلاح وضعیت بغرنج فعلی جاده ساحلی بوشهر ـ دیر به عنوان یکی از مهم ترین محورهای مواصلاتی استان به طول ۱۹۲ کیلومتر که از چهار شهرستان عبود دارد بوده ایم ، محوری که با شروع طرح توسعه ای پارس جنوبی از اواسط دهه هفتاد با خلق ترافیکی سنگین به عنوان دغدغه دو دهه ای مردم استان بوشهر مطرح بوده است .

در چند سال اخیر به لحاظ موقعیت شغلی و شرایط تحصیلی لازم بوده است که مکررا در طول هر ماه چندین مرتبه در مسیر عسلویه و بوشهر تردد داشته باشم و همیشه مسیر مطلوب اتوبان بوشهر ـ چغادک ـ عسلویه را برای رفت و آمد انتخاب داشته باشم، اما هفته گذشته و بر خلاف روال همیشگی و تنها بابت کنجکاوی و درک و لمس بهتر وضعیت فیزیکی جاده ساحلی، این مسیر را برای گذر انتخاب داشتم که به جد بابت آن چه که در ادامه مفصل تشریح خواهد شد، آخرین تجربه من نیز خواهد بود و حدالامکان دیگر این مسیر خطرناک را برای رفت و آمد انتخاب نخواهم داشت!

متاسفانه شرایط نامطلوب و حاد این جاده بسیار فراتر از آن چیزی بود که در سال های اخیر از طریق نقل دوستان و مردم شریف این خطه دریافت کرده بودم، مشکلات عدیده ای که هر کدام می تواند به راحتی آب خوردن یک خانواده را داغدار کند که شوربختانه تا به امروز در پی خوش خیالی و تساهل مدیران مربوطه این تئاتر غم انگیز و هیولای بی رحم مرگ، همچنان بر روی پرده توی ذوق می زند.

عرض غیر استاندارد و بدون شانه و عدم وجود علائم راهنمایی و رانندگی، شما را در هر لحظه با یک سقوط و به اصطلاح چپ شدن احتمالی می تواند همراه سازد و نقطه تاسف بار تر از وضعیت و نقص های موجود و عدیده سابق در مسیر مذکور، جدیدا پاک کردن صورت مساله به روش ابداعی مدیران محترم بومی و منطقه ای شهرستان تنگستان در تقابل با درخواست و مطالبه گیری های چند مدت اخیر است.

به این صورت که در شش ماهه گذشته بابت تردد نسبتا سنگین ماشین های باربر ته لنجی و به اصطلاح شوتی در بخشی از این مسیر که باعث و بانی چندین تصادف تلخ منجر به فوت در بخشی از این جاده که در حوزه استحفاظی شهرستان تنگستان قرار دارد، بودیم که در پی آن اعتراضات به حق و گسترده مردمان روستاهای بخش ساحلی شدت گرفت و در ادامه با یک راهکار ابداعی و جالب برای فروکش کردن تنش ها مواجه شدیم که احداث ده ها مانع و سرعت گیر کاملا غیر کارشناسی و غیراصولی و بسیار خطرناک بود که هیچ کدام از پارامترهای راه در آن لحاظ نشده است و با ان ها به جنگ مقابله با سرعت های غیر مجاز و کاهش آمار فوتی ها رفتند که متأسفانه باید گفت این علاج ناکارآمد که به نوعی پاک کردن صورت مساله است، خود دلیلی واضح و مشخص بر افزایش تصادفات منجر به فوت چند ماهه اخیر بوده است.

متأسفانه در ادامه تراژدی غم انگیز شعار های رنگین انتخاباتی در چند دوره گذشته در دو حوزه انتخابیه بهره بردار از این طرح به عنوان یکی از قول های رنگین رای ساز! و جذاب مطرح بوده است، اما در عرصه عمل و اجرا و به دور از عالم شعار و شوهای تبلیغاتی به غیر از انداختن چندین عکس و ابراز همدردی های کلامی بی تاثیر به واقع مردم شریف استان بوشهر عزمی جزم را برای نجات ساکنین نجیب و زحمت کش این خطه را از سوی وکلای خویش در خانه ملت و یا دیگر مسئولین محلی و استانی خویش ندیده اند.

البته در این بین و با ذکر انتقادات فوق الذکر نباید از حوزه انصاف عدول داشت و باید پذیرفت که بخش های عظیمی از محورهای مواصلاتی استان در چند سال گذشته با تلاش های صورت پذیرفته تبدیل به بزرگراه هایی بدون خطر شده اند، که از عمده عوامل کاهش تصادفات و آمار پایین فوتی در این استان بوده است، اما فارغ از بحث کاهش تصادفات، این مساله حیاتی را نیز باید مدنظر داشت که با تکمیل و افتتاح این طرح شاهد کوتاه تر شدن فاصله مرکز استان با قطب انرژی کشور و ظرفیت های قابل توجهی به مانند تسهیل در انتقال تجهیزات فنی از حوزه پارس شمالی به پارس جنوبی و بالعکس و بهبود ترانزیت کالا از گمرکات و بزرگ ترین بندر صیادی کشور به مرکز استان و تقویت ظرفیت های ویژه گردشگری ساحلی و... خواهیم بود.

همان طور که در ابتدای شروع طرح منابع اعتباری این پروژه از محل اعتبارات وزارت نفت به مناطق نفت‌خیز جنوب پیش‌بینی شده بود، که البته اختصاصی کاملا قطره چکانی و ناقص را به دنبال داشته است، در تکمیل این بسته مالی، بهترین راهکار برای وصول اعتبار به جهات تعیین تکلیف هر چه سریع تر جاده مرگ در استان بوشهر، بهره گیری از همان عنصر کارآمد و فراموش شده مهم مالی در استان بوشهر است.

حوزه csr و فعالیت های اجتماعی وزارت نفت در استان بوشهر به عنوان میزبان نجیب و مظلوم بزرگ ترین صنایع پتروشیمیایی و پالایشگاهی وزارت خانه عریض و طویل نفت در کشور و منطقه که می تواند باعث تحولی شگرف و عظیم در توسعه و تحول استان بوشهر شود، پدیده ای ناآشنا اما قانونی به عنوان حق مسلم مردم که البته نماینده حوزه جنوب استان بابت داشتن مشاورین قوی در حوزه انرژی نسبت به آن بی تفاوت نبوده است و با اخذ پکیج های ویژه چند صد میلیاردی توانسته است، بخش عمده ای از عقب ماندگی مفرط جنوب استان را در قالب پروژه های متفاوت عمرانی، آموزشی، درمانی و... جبران نماید.

با تمام این تفاسیر باید ابراز داشت که این اتفاق و ادامه آن، زیبنده قطب انرژی و اقتصادی کشور و مردمانی قهرمان پرور مخصوصا در حوزه شهرستان تنگستان و دشتی نیست که پروژه ای که حاصل مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری به استان در اواسط دهه نود شمسی می باشد و با تکمیل آن قطعا نقشی اجتناب ناپذیر و کلیدی در ایجاد ارتباط مابین مرکز استان و مناطق نفتی و جنوبی و کاهش بار ترافیکی محور عسلویه ـ چغادک ـ بوشهر خواهد داشت، همچنان باید در گروی چند ده میلیارد برای توسعه و اتمام باشد و می طلبد که استاندار محترم و نمایندگان شریف استان در خانه ملت، علی الخصوص نماینده کارکشته حوزه انتخابیه مذکور نسبت به تامین اعتبار برای این طرح همتی وافر و کارساز به خرج دهند تا بیش از این شاهد بر نارضایتی ولی نعمتان خویش نباشیم.

*کارشناس ارشد علوم سیاسی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر