پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۷۶۱
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

فکرشهر: گروه استان‌ها-رئیس پالایشگاه گاز فجر جم با بیان اینکه با دستور وزیر نفت خوراک این پالایشگاه از کیش تامین می‌شود گفت: رکورد تولید ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز در پالایشگاه فجر جم ثبت شده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، عبدالصمد نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در جم اظهار داشت: پالایشگاه فجر جم از بدو تاسیس به عنوان بزرگترین پالایشگاه گاز ایران شناخته می شد که رکورد تولید 125 میلیون مترمکعب گاز در روز را ثبت کرده و بعد از تاسیس مجمتع پارس جنوبی به عنوان دومین پالایشگاه تولید کننده گاز ایران تبدیل شد.

رئیس پالایشگاه گاز فجر جم  با بیان اینکه خوراک ورودی به پالایشگاه فجر کاهش یافته است افزود: با دستور وزیر نفت خوراک پالایشگاه فجر از کیش تامین می‌شود و این پروژه که در آینده اجرایی می‌شود می‌تواند حداقل پالایشگاه را به مدت 20 سال دیگر در چرخه سودآوری و تولید نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون خوراک پالایشگاه از منطقه گازی نار و کنگان دریافت می‌شود گفت: 20 میلیون مترمکعب خوراک نیز از حوزه مشترک پارس جنوبی به پالایشگاه فجر تزریق می‌شود که با توجه به تفاوت نوع گاز، تعمیرات اساسی را  در این خصوص انجام داده‌ایم تا با مشکل مواجه نشویم.

رئیس پالایشگاه گاز فجر جم با تاکید بر اینکه در سال آینده به میزان 90 میلیون مترمکعب در روز تولید گاز خواهیم داشت خاطرنشان کرد: مشکلی برای تولید گاز و میعانات گازی نداریم و در صورت افزایش خوراک ورودی به پالایشگاه، همچنان جزو صنایع سودآور و با تولید بالا خواهیم بود.

نجفی از ساخت اسکله بندرسیراف با اعتبار 220 میلیارد ریال در شهرستان کنگان خبر داد و افزود: با توجه به صادرات میعانات گازی پالایشگاه فجر جم از طریق ساحل سیراف، اسکله‌ای را شروع به ساخت کرده‌ایم تا نیازهای ما و مردم منطقه از طریق این اسکله رفع شود.

رئیس  پالایشگاه فجرجم خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته به سبب استقرار اسکله بارگیری معیانات گازی در سیراف، هرساله مبلغ 20 میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری سیراف پرداخت شده است.

وی افزود: هم اکنون فاز دوم پروژه احداث جاده جم به پالایشگاه در دست ساخت است که ان‌شالله با بهره برداری این طرح، شاهد کاهش سوانح رانندگی باشیم.

نجفی با بیان اینکه پالایشگاه فجر جم سالانه 900 هزار مترمکعب آب را از سفره‌های زیرزمینی جم برداشت می‌کند افزود: آب استخراج شده برای صنعت و نیاز مصرفی روستاهای اطراف پالایشگاه است که به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و هزینه آن نیز به اداره آب منطقه ای و اوقاف پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در احداث سد باغان  - سرچشمه مشارکت کرده‌ایم و پس از بهره برداری از این پروژه، سالانه 3 میلیون مترمکعب آب را خریداری خواهیم کرد تا سفره‌های آب زیرزمینی منطقه احیا شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر