پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: وزیر بهداشت به برخی اظهارات مبنی بر لزوم آزاد شدن ارز دارو و تجهیزات پزشکی، پاسخ داد...
کد خبر: ۵۸۷۸۲
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

فکرشهر: وزیر بهداشت به برخی اظهارات مبنی بر لزوم آزاد شدن ارز دارو و تجهیزات پزشکی، پاسخ داد.

به گزارش فکرشهر، دکتر سعید نمکی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره درخواست تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر آزاد شدن ارز دارو و تجهیزات، گفت: برای امسال اگر ارز دارو را آزاد می‌کردیم، اولین ضرر متوجه خود تولیدکنندگان و واردکنندگان بود؛ چراکه در حال حاضر هم با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، بسیاری از کارخانه‌های داروسازی که ضعیف‌تر هستند، در نقدینگی مشکل دارند و در صورت دو برابر شدن قیمت ارز، بی‌تردید در گشایش‌های اعتباری‌شان دچار مشکل می‌شدند.  

وی افزود: از طرف دیگر در بودجه سال ۹۸ سازمان‌های بیمه‌گر مانند سازمان بیمه سلامت، اضافه سهم دارو دیده نشده بود و قطعا اگر ارز دارو تغییر می‌کرد، باید از جیب مردم پرداخت می‌شد. به همین دلیل تلاش کردیم که در این زمینه فرصتی داشته باشیم تا سال ۹۹.

وزیر بهداشت ادامه داد: در قانون بودجه ۹۹ که تقریبا رسیدگی به آن از اوایل مهرماه شروع می‌شود، این موضوع مد نظر خواهد بود و ما هم موافقیم که ارز دارو را به سمت ارز نیمایی بریم، اما در عین حال منابعش را در بودجه‌های بیمه‌های سلامت به گونه‌ای ببینیم که فشاری به مردم وارد نشود.

نمکی افزود: از طرف دیگر هم لازم است بانک‌ها تسهیلات ویژه به صنعت دهند تا صنعت با کاهش سرمایه در گردش و نقدینگی، دچار مشکل نشود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی مباحث مبنی بر امکان سوء استفاده از دفترچه‌های بیمه به دنبال آزاد شدن ارز دارو، گفت: با نسخه‌نویسی الکترونیک، دفترچه‌های بیمه تا پایان امسال برچیده می‌شوند. به این ترتیب در تجویزها هم سقف گذاشته می‌شود و هم طبق گایدلاین‌ها عمل خواهد شد و کسی نمی‌تواند دارویی را خارج از عرف و نُرم بنویسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر