جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر- مصطفی منفرد: آثار باستانی و میراث فرهنگی هر کشوری شناسنامه آن کشور است. آثار باستانی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می کند؛ پس حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است و نسلهای مختلف نیز چون پیشینیان باید از این میراث اجدادی پاسداری کنند. شاید حرف های زیادی برای توصیف حفاظت از بناهای تاریخی استفاده شود اما، حفاظت چیست...
کد خبر: ۵۸۷۹۰
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

فکرشهر- مصطفی منفرد: آثار باستانی و میراث فرهنگی هر کشوری شناسنامه آن کشور است. آثار باستانی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می کند؛ پس حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است و نسلهای مختلف نیز چون پیشینیان باید از این میراث اجدادی پاسداری کنند. شاید حرف های زیادی برای توصیف حفاظت از بناهای تاریخی استفاده شود اما، حفاظت چیست؟

به گزارش فکرشهر، حفاظت عملیات فنی برای بناهای تاریخی می باشد که شامل کارهای فیزیکی برای حفظ استخوانبندی و مصالح بناهای تاریخی می شود. درک اشتباه از حفاظت، گرایش عموم را نسبت به حفاظت از بنای میراث محلی تا حدودی ملالت انگیز ساخته است.

عموم مردم، حرفه ای ها و پژوهشگران نسبت به میراث فرهنگی هوشیارتر و آگاه تر شده اند و این هوشیاری فقط در مورد آثار و بناهای تاریخی نیست بلکه فرآیند حفاظت و تصویر نهایی بناهای تاریخی را نیز دربر می گیرد. 

اکثر مشکلات مختص به میراث فرهنگی و تاریخی جزیره خارگ همچنان پابرجاست

کشور ما ایران نیز در ردههای اول دارنده آثار باستانی و ابنیه های تاریخی و فرهنگی در جهان می باشد و دارای کهن ترین فرهنگ و تمدن جهان است ما نیز چون کشورهای دیگر جهان وظیفه صیانت از این میراث پدری را داریم، به راستی چقدر توانسته ایم از میراثمان به درستی حفاظت کنیم؟
 
باید گفت همواره وجود دارند بناهایی که پس از گذشت آن همه سال و پیگیری های مکرر همچنان ثبت آثار باستانی نشده اند و بدلیل بی اهمیتی رفته رفته در حال فراموشی هستند.

 از مکان هایی که می توان گفت جزو میراث فرهنگی و تاریخی خارگ محسوب می شود، بقعه علمدار بوده که نیاز است مسوولین امر در اداره کل میراث استان، نسبت به نسب شناسی و رفع مشکلات پیرامون آن بصورت جدی پیگیری نمایند. 
بقعه علمدار، امروزه به حال خود رها  و متاسفانه به مکانی متروکه تبدیل شده است .

نماینده افتخاری میراث فرهنگی خارگ، تنهایی و دست خالی قادر به حل مشکلات نیست

درست در تاریخ ۹۷/۰۷/۲۶ بود که، ناصر امیرزاده مدیرکل وقت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، نماینده افتخاری میراث خارگ را انتخاب کردند تا بتواند با همراهی مردم برای حفاظت هر چه بیشتر از آثار تاریخی جزیره خارگ و توسعه صنعت گردشگری در این جزیره کوشا باشد.

در راستای شفاف سازی مسائل و مشکلات پیرامون میراث فرهنگی و تاریخی، «فکرشهر» با جوکار نماینده افتخاری خارگ گفت و گو کرد:

جوکار گفت: اگر قرار است سطح تخریب‌ها و تهدیدها کاهش یابد باید میزان مشارکت عمومی مردم را افزایش داد و برای این امر نیاز است که، طرح میراث بانان افتخاری در کنار ارائه اختیارات بیشتری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد چراکه میراث بان افتخاری با دستان خالی و بدون داشتن اختیارات لازمه قادر به حل مشکلات ریز و درشت نمی باشند .

وی گفت: نیاز است همه دستگاه ها چه در بخش دولتی چه خصوصی به کمک اداره میراث بیایند تا بتوان اقدامات خود را به درستی انجام داد.

جوکار اضافه کرد: یکی از دلایلی که باعث کند پیش رفتن‌ برنامه کاری ما در جزیر شد، بلاتکلیفی مدیر کل میراث در این مدت بوده است، چراکه ما برنامه ریزی های زیادی برای حل مشکلات میراث خارگ داشتیم اما دیری نگذشت که مدیر کل میراث با سرپرست دیگری تغییر کرد و این مهم باتوجه به تغییر در نوع نگاه مدیریت جدید باعث ایجاد وقفه ای در کار شد. 

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های من برای بهتر پیش رفتن کارها، هماهنگی مجموعه  مدیران استان و مدیر کل جدید مجموعه میراث می باشد که بی شک با ایجاد تعاملی هدفمند و پایدار می توان به شیوه درستی مشکلات پیش رو را حل کرد.

جوکار بیان کرد: در جزیره خارگ  دغدغه بخشداری و بقیه مسوولین انجام کارهای عمرانی و ساماندهی آثار  باستانی می باشد ضمن اینکه کل مجموعه شهری به دنبال تسهیل ورود  گردشگر با سازوکار قانونی و مدون  هستند.

در ارتباط با مرمت بقعه امامزاده میر محمد جوکار اضافه کرد: بودجه ای از طرف اوقاف و عملیات عمومی خارگ در نظر گرفته شده است که البته عملیات عمومی برای پرداخت هزینه فوق نیازمند صدور مجوزهای لازم می باشد، بنابراین همچنان در انتظار پرداخت آن مبلغ می باشیم .

جوکار در رابطه با  بقعه علمدار اظهار کرد: بنای فوق به منظور یک آثار ملی مورد تایید میراث استان واقع نشده است، لازم به ذکر است با پیگیری هایی که داشتیم درنهایت مکاتبات لازم بجهت ثبت این اثر در زمره آثار  ملی انجام شده و همچنین بزودی و در آینده نزدیک، هیات بازدید کنند‌ه به منظور تایید و بازنگری مجددا از بقعه علمدار وارد جزیره خواهند شد.

آموزش نسل ها، بهترین راه حفظ میراث فرهنگی است

اگر بر روی آشنا كردن و اهمیت میراث فرهنگی برای كودكان سرمایه گذاری كنیم شاهد خسارت های انسانی به بناهای تاریخی از جمله دیوار نویسی و حكاكی و آسیب به آثار تاریخی در آینده نخواهیم بود. 

رفتارهایی كه موجب تخریب آثار تاریخی می شود ناشی از عدم شناخت ارزش های این آثار است، بسیاری فكر می كنند چون كشور ما آثار تاریخی فراوانی دارند پس آسیب زدن به برخی از آنها لطمه قابل توجهی نیست در حالی كه باید آموزش داده شود كه هر یک از این آثار در جای خود از اهمیت فوق العاده و بی نظیری برخوردار است كه باید صیانت شود. 

اگر می خواهیم كودكان ما به میراث فرهنگی اهمیت دهند باید آنها را با گذشته تاریخی خود و ارزش های فرهنگی كه از نسل های گذشته به ما رسیده آشنا كنیم. 

به گزارش فکرشهر،  «ظرفیت جزیره خارگ بیشتر از نفت و گاز به سمت گردشگری است ولی به دلیل موقعیت استراتژیک و منطقه‌ای در سطح امنیت ملی با قوانین و بایدها و نبایدهایی روبرو است که اگر این مشکل حل شود ، گردشگران زیادی به این جزیره خواهند آمد.»

امروزه متولی میراث فرهنگی همه ارگانها و مردم هستند و باید در کنار هم برای حفظ این میراث کوشا باشیم و تمام توان و تلاش خود را برای احیا فرهنگ ها و سنت ها به کار بگیریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر