چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: در شماره قبل هفته نامه «به فکرشهر» نوشتیم که«17 مردادماه، برای گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی ـ خبرنگاری که در افغانستان به شهادت رسید ـ با نام خبرنگار، نامگذاری شده است» و از شما پرسیدیم...
کد خبر: ۵۸۸۴۳
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

فکرشهر: هفته گذشته در بخش «شما می گویید...» نوشتیم که «17 مردادماه، برای گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی ـ خبرنگاری که در افغانستان به شهادت رسید ـ با نام خبرنگار، نامگذاری شده است» و از شما پرسیدیم:

ـ به نظر شما خبرنگار کیست و خبرنگاری چیست؟

ـ دوست داشتید خبرنگار باشید؟ چرا؟

ـ تا به حال پیش آمده که از خبرنگاران بدتان بیاید یا متنفر شوید؟!

ـ اگر خبرنگار بودید، چه نوع خبرهایی را منتشر می کردید و چه نوع خبرهایی را حذف می کردید؟

ـ به نظر شما، خبرنگاران چه نقشی در جامعه دارند؟

ـ و اگر بخواهید جمله ای به خبرنگاران بگویید...؟

از شما خواستیم دیدگاه های خود را برایمان ارسال کنید و این هم پاسخ های شما به این پرسش:

****

درود بر شما وتمامی خبرنگاران عزیز.

پژمان رحیمی قره میرشاملو

****
 خب اگه خبرنگار بودم سعی می کردم خبرام متنوع باشه و همش از یک موضوع مثل سیاست یا مثلا ورزش نباشه.
خب خبرنگارا اصولا آدمای کنجکاوی هستن و اینکه ذهنشون نسبت به پیرامونشون بازتره... و همین  باعث میشه که تقریبا از همه چی بالاخره یه جورایی سر در بیارن... مثلا کسی که ورزشکاره شاید خیلی آگاهی راجع به هنر یا اقتصاد نداشته باشه... اما خب خبرنگار چون تو همه اینا سرک می کشه، بالاخره یه اطلاعات مختصری راجع به هر کدوم داره.
نقش خبرنگارا خیلی مهمه.... فقط این نیست که مثلا یه جا زلزله اومد خبر بدن که آقا فلان جا زلزله اومده... نقش مهمی تو آگاهی مردم نسبت به اطرافشون دارن... مثلا با اطلاع رسانی مشکلات فضای مجازی میتونن به افراد جامعه کمک کنن که گول خیلی از چیزا رو نخورن.... یه جور نقش آگاه سازی مردم رو هم دارن که خب این خیلی خوبه.
روزتون مبارک.

آناهیتا استوار

****

برای من که اصلاً مهم نیست.

جواد 

****

سلام، ما خبرنگاری که توی شهر نداریم. فقط هرگاه هرازگاهی که برنامه ای چیزی توی سالن های شهر باشه یه عده بچه های قد و نیم قد در معیت یه پیرمرد یا خانم میانسالی میان با گوشی موبایل یا خیلی با کلاس تر دوربین چند تا عکس میگیرن و شب ما هم ميريم از توی گروه ها و سایت ها نگاهشون می کنیم و تمام. روزمرگی فزاینده جامعه هم به واسطه مشکلات معیشتی ارزش گذاری تلاش های خبرنگران برای ایجاد روحیه جریان سازی یا کنش اجتماعی شهروندان رو از بین برده و لاقیدی مفرطی رو حاکم کرده. والسلام

علیزاده

****

خبرنگاری یعنی خارکوری

یعنی ایقد زحمت بکشی که مشکلات خودتو گم کنی، بعد یه آدم دربیاد بهت بگه  «تو فکر میکنی خیلی خبرنگار موفق بودی!؟» و آدم بمونه چی جوابش بده.

الهام 

****

خبرنگاری که آزادی بیان نداره، اسمش خبرنگار نیست. وقتی جرات نداری به هر چیزی اونجور که هست نگاه کنی و ریز به ریزشو در بیاری، حالا چی گیر دادید به این موضوع؟!

زهرا حسین نیا

****

من خبر نگار نیستم اما خبرنگاران را دوست دارم.

خبرنگار باید خبر  نگار باشد.... هر خبری که می تواند کمک به سعادت و خوشبختی جامعه کند گزارش کند. مثبت اندیش باشد. شاید همه خبرها را لازم نباشد رسانه ای کند. ضمناً مردم امروزه فکر نمی کنند....

سید محمد موسوی

****

خبرنگاران آینده را به نیکی و درستی پیش بینی می کنند.

هستی

****

خبرنگار کسی هست که بدون لابی و توجه به مسوولان، اصل واقعیت رو منتشر کنه، مردمی باشه نه مسوول مدار.

احمدزاده

****

سلام فقط در یک کلام می تونم بگم خسته نباشید، چون شغل بسیار پر درسری هست باز هم خسته نباشید.

علیرضا فرزان

****

درود
والا ما که عاشق این کار بودیم و دوره های مختلفی را نیز گذروندیم ولی همکاران رسانه ای شما، خبرنویسی و خبرنگاری را تو چشممون سیاه کردن...

صفری

****

کارتون بیسته. 

میلاد

****

آزادی مطبوعات که نیست؛ آزادی بیان که نیست؛ خبرنگاری هم معنی نداره به اون صورت.
با عرض پوزش

امید

****

ا. دوستتان دارم. 
2. نقش بسیار تاثیر گذاری در جامعه دارید. 

یعقوب

****

درود بر شما عزیزان زحمتکش، خدا قوت.

زری

****

خبرنگار کسی هست که حقایق را پیدا می کند و به عموم مردم می گوید و چهره پلید را نمایش می دهد.
بله. دوست دارم خبرنگار باشم.

آیات نیوز

****

تمام من خلاصه می شود در تصویر که بگویم آن چه از درونم به بیرون برمی خیزد که از دورغ نگویم.

فروغ زمانی

****

خبرنگار روشنگر، آموزش دهنده و آگاهی بخش است.

۱۷مردادماه در تقویم به عنوان روز خبرنگار ثبت شده است. روزی که عموم جامعه، مردم عادی و خواص و دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی باید قدردان زحمات ارزشمند افرادی باشند که وظیفه خود را اطلاع رسانی و ارتباطات دانسته، شفاف سازی را سرلوحه کارخود می دانند.

افزایش سطح آگاهی از رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی، آگاهی مردم از تصمیمات خرد و کلان نمونه هایی از فعالیت این قشر زحمتکش می باشد.

در کنار تمجید از تلاش های ارزنده خبرنگاران و فعالان حوزه خبر در اقسام و انواع مختلف آن، نقدهایی نیز بر این جریان و سیر تحولی آن در جامعه کنونی حاکم است.

امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و به خصوص افزایش چشم گیر فضای مجازی و برنامه های مختلف آن از قبیل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و... در نوع های خارجی و سروش، ایتا و... در برندهای داخلی آن، شاهد بروز پدیده ای به نام ایجاد تعداد زیاد کانال های خبری و خبرگزاری های مختلف با نام ها و عملکردهای گوناگون هستیم.

آیا به راستی همه افراد و اشخاصی که اقدام به ایجاد پایگاه به اصطلاح خبری می نمایند خبرنگار هستند؟ آیا هر شخصی بدون داشتن مهارت و مجوزهای لازم با در دست گرفتن دوربینی و ارائه چند گزارش تصویری خبرنگار است؟

به نظر می آید در سطح جامعه کنونی، این یک معضل است که افراد مختلف بدون داشتن مجوز و مدرک خاص با در دست داشتن صرفا یک دوربین عکاسی گروهی درست می کنند، خود را خبرنگار و متصدی پایگاه خبری تحلیلی می نامند.

همه می دانیم که خبرنگار و پایگاه خبری جایگاه قانونی و دارای تعاریف مشخص است. البته مخالف آزادی بیان و اندیشه نیستیم اما رشد این پایگاه های بدون وجه قانونی و حرفه ای از هر لحاظ درست و قابل دفاع نیست.

آیا درست است که شخصی در مراسمات و برنامه های مختلف به راحتی و بدون هیچ گونه مجوزی اقدام به تصویر برداری نماید و مشخص هم نباشد که این تصاویر کجاها استفاده می گردد  و صرفا به دلیل اینکه خود را خبرنگار می نامد، برخوردی صورت نگیرد؟

مسلما ممکن است رفتار غیر حرفه ای چنین شخصی جایگاه خبرنگاران واقعی را خدشه دار کند، پس لازم است خود اهل فن حوزه خبر و مسوولان، جلوی رشد قارچ گونه این به اصطلاح پایگاه های خبری را بگیرند.
خبرنگار روشنگر، آموزش دهنده و آگاهی بخش است.

قدردان زحمات یکان یکان خبرنگاران فعال شهرستان دشتستان به خاطر فعالیت ها و تلاش های ارزشمندشان به خصوص در حوزه آموزش و پرورش، مدارس و تعلیم و تربیت هستیم و روز خبرنگار را صمیمانه تبریک عرض می کنیم.

و در خصوص سوال خبرگزاری و هفته نامه خوب «به فکرشهر» که انصافا از پایگاه های خوب، کاربلد و پرطرفدار خبری هستند، به عنوان روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان هرچند که خودم خبرهای حوزه آموزش و پرورش را تهیه، تدوین و انتشار می دهم، اما فعالیت در حوزه خبر ورزشی را نیز دوست دارم، اگر روزی خبرنگار باشم!

شهریار عیدی ـ کارشناس روابط عمومی آموزش و پرورش دشتستان 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر