شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۰۳۹
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تصویب اجرای طرح نخلستان در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور گفت: این طرح در راستای تغییر شیوه آبیاری نخلستان‌های استان بوشهر از سنتی به نوین تصویب شده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر تولید خرما است که سالانه افزون بر 160 هزار تن خرما از شش میلیون اصله نخل در شهرستان‌های مختلف استان بوشهر تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 شهرستان دشتستان با  داشتن بیش از 4 میلیون اصله نخل نقش مهمی در تولید خرما و صادرات آن دارد که تغییر شیوه آبیاری غرق‌آبی به تحت فشار در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

تصویب طرح نخلستان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  در بوشهر با بیان اینکه طرح نخلستان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور تصویب شده  اظهار داشت: در اجرای این طرح شیوه آبیاری نخلستان‌ها در دشتستان از سنتی به تحت فشار و نوین تغییر می‌کند.

محمدتقی منوچهری با بیان اینکه مطالعات طرح نخلستان  در اراضی نخلستانی دشتستان اجرا می‌‌شود افزود: طرح نخلستان در 34 هزار هکتار اراضی نخلستانی استان بوشهر اجرا می‌شود که بعداز اتمام طرح پایلوتی 170 هکتار در آب‌پخش دشتستان عملیات اجرایی طرح آبیاری نوین در 2 هزار و 400 هکتار اراضی سعدآباد آغاز شد.

وی، از اتمام طرح مطالعاتی آبیاری نوین در سطح 7 هزار و 700 هکتار نخیلات آب‌پخش و کلل دشتستان خبر داد و بیان کرد: برای اجرای طرح آبیاری نوین در این اراضی اعتبارات آن تامین شده است.

وی،  از اتمام طرح مطالعاتی در اراضی 8 هزار و 700 هکتاری اراضی نخیلات شبانکاره خبر داد و افزود: برای اجرای طرح  نخلستان در اراضی شبانکاره اقدامات مورد نطر انجام شده که زیرساخت‌های آن با اعتبارات دولتی انجام می‌شود.

اعتبارات طرح نخلستان برای اجرای آن  در 10 هزار هکتار اختصاص یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اختصاص اعتبارات برای  اجرای طرح نوین آبیاری افزود: اعتبارات ویژه‌ای از منابع ملی به استان بوشهر برای اجرای طرح نوین آبیاری در 10 هزار هکتار اختصاص یافته است.

منصور نوذری نیز، با بیان اینکه شهرستان دشتستان قطب کشاورزی استان بوشهر است اظهار داشت: بیش از 50 درصد محصولات کشاورزی استان بوشهر در دشتستان تولید می‌شود و امسال از 160 هزار تن گندم تولیدی استان بوشهر 80 هزار تن آن در دشتستان تولید و برداشت شد.

 120 هزار تن خرما سالانه در دشتستان تولید می‌شود

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی استان بوشهر، با بیان اینکه 95 درصدآبهای سطحی دشتستان از طریق دو رودخانه شاهپور و دالکی تامین می‌شود خاطر نشان کرد: از تولید 160 هزار تن خرمای نخلستان‌های استان بوشهر 120 هزار تن آن در دشتستان تولید می‌شود.

وی  از وجود 85 درصد نخلستان‌های استان بوشهر در دشتستان خبر داد و بیان کرد: در راستای بهبود فرایند آبیاری نخیلات و تغییر آبیاری سنتی به نوین، طرح نخلستان از سال 1394 در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت.

نوذری با بیان اینکه طرح نخلستان به صورت پایلوت در سطح 170 هکتار در آب‌‌پخش اجراء شد گفت: اجرای این طرح فرهنگ آبیاری در اراضی نخلستانی دشتستان از غرق آبی به تحت فشار تغییر داد و اکنون طرح نخلستان در همه اراضی این شهرستان اجرایی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، از اجرای طرح نخلستان در اراضی سعدآباد خبر داد و بیان کرد: در اجرای این طرح 2400 هکتار اراضی نخلستانی سعدآباد تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس اجرای طرح نخلستان 26 میلیارد تومان برای تغییر شیوه آبرسانی اراضی نخلستانی 2400 هکتاری سعدآباد اختصاص یافت.

مساحت اراضی نخلستانی استان بوشهر 34 هزار و 250 هکتار است که با اجرای تغییر شیوه آبیاری سنتی به نوین در طرح نخلستان  149 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال در باغات از دیگر مزیت‌های طرح نخلستان است که امسال این طرح در اراضی نخلستانی تسریع می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر