پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر در واکنش به سوال و گزارش «فکرشهر»:
فکرشهر: مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر گفت: به جرات می گوییم که هیچ واحد صنعتی در بوشهر، مشکل زیرساختی ندارد و شهرک صنعتی برازجان هم برون سپاری شده است و خود بنگاه ها باید مشکلاتشان را حل کنند...
کد خبر: ۵۹۰۶۱
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵

فکرشهر- مصطفی محمدزاده فرد: مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر گفت: به جرات می گوییم که هیچ واحد صنعتی در بوشهر، مشکل زیرساختی ندارد و شهرک صنعتی برازجان هم برون سپاری شده است و خود بنگاه ها باید مشکلاتشان را حل کنند.

به گزارش فکرشهر، مهدی صفوی در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار و 21 مردادماه، روز صنایع کوچک برگزار شد، در واکنش به گزارش «فکرشهر» درباره شهرک صنعتی برازجان و مشکلاتش با عنوان «شهرک صنعتی برازجان و مشکلاتی که می توانند معضل شوند»، اظهارداشت: از شما تشکر می کنیم به خاطر حضورتان در شهرک برازجان. آن جا ایراداتی هم داشت که شما متذکر شدید و این خیلی خوب است.

وی در پاسخ به سوال «فکرشهر» که برای رفع این ایرادات به خصوص بحث مبلمان شهرک صنعتی برازجان چه برنامه ای دارید؟، گفت: به جرات می گوییم که هیچ واحد صنعتی در بوشهر، مشکل زیرساختی ندارد. واحدی نیست که به خاطر آب، برق یا گاز معطل مانده باشد یا تولید نکند یا مشکلی در تولیدش به وجود آمده باشد و نقش ما همین است که بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کنیم و تمرکز واحدها روی تولید باشد. البته این کار سختی است و واحدهای ما پراکنده و دور از شهر هستند و همکاران ما خیلی تلاش می کنند.

صفوی افزود: جاهایی که مشکلاتی می بینید ـ مثل شهرک صنعتی برازجان ـ از نظر ما خیلی ضرورت ندارند، مثل زیباسازی ها، مبلمان شهرک و...؛ البته این ها خیلی مهم هستند؛ در نگاه کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند این موارد به خصوص مبلمان شهرک و منظر شهرک اهمیت دارد ولی ما اهم و مهم می کنیم؛ سعی می کنیم از منابعی که داریم، درست استفاده کنیم. خیلی از زیرساخت ها زیر زمین است و شما نمی بینید؛ مثلا فیبر نوری و شبکه های آب و برق و...؛ همه این ها واقعا هزینه بر است و چیزی نیست که من بخواهم آنجا کار لوکس انجام دهم یا پیاده رو را آن جور که انتظار است کار کنم. 

شهرک صنعتی برازجان برون سپاری شده است

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر ادامه داد: یک جاهایی هم منابع را خود واحدهای صنعتی باید متقبل شوند. قانون، این را می گوید که واحدها باید حق شارژ بدهند که ما بتوانیم سرویس های بهتری بدهیم. از این طرف هم ما می بینیم واحدها همکاری نمی کنند؛ حق شارژشان را نمی دهند و یا عقب می اندازند و به تناسب همین مشکلات شاید ما هم نتوانیم امور جاریشان را مدیریت کنیم؛ هر چند در شهرک صنعتی برازجان هم برابر قانونی که وجود دارد، شهرک را برون سپاری کرده ایم و به خود صاحبان صنایع داده ایم و آنجا تکلیفی برای اداره امور جاری نداریم. 

وی اضافه کرد: طبق قانون، اداره امور شهرک صنعتی برازجان را به یک شرکت خدماتی سپرده ایم که اعضایش خود بنگاه ها هستند و سهامدارند و مدیرعامل تعیین می کنند و کارشان را بایستی انجام دهند. یعنی در شهرک برازجان، ما یک عضو هستیم. ما هم به ازای اراضی که داریم و واگذار نشده به آن ها حق شارژ و پول می دهیم ولی آن ها هستند که امور را باید اداره کنند؛ چون آن ها نتوانستند امورشان را خوب انجام دهند، شما رفتید و مشکلاتی را دیده و گزارش کرده اید که برمی گردد به آن ها. با این حال ما هم گفتیم چون می دانیم بخش خصوصی مشکلاتی دارد، به آن ها کمک می کنیم تا حداقل در بحث ظاهرسازی بتوانند کارشان را انجام دهند.

مزایای حضور در شهرک های صنعتی برای واحدهای تولیدی

مهدی صفوی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره مزایای استفاده و حضور در شهرک های صنعتی هم توضیح داد: ما یکی از مزایامان این است که امکانات و زیرساخت های مورد نیاز یک واحد صنعتی در شهرک ها، فراهم است و واحدی که می آید برای هیچ موردی به هیچ اداره ای مراجعه نمی کند و سرویس ها و خدمات از طریق خود شرکت شهرک ها به آن ها تحویل می شود که این خودش بزرگ ترین مزیت است. اگر واحدی بخواهد بیرون شهرک کارش را راه بیندازد، حداقل 6 ماه باید استعلاماتش را انجام دهد؛ محدودیت زمان هم دارد؛ مثلا یک ادراه می گوید این برگه را به اعتبار یک ماهه می دهم و تا به مجوز آخر برسد، اعتبار مجوزهای اولیه تمام شده است.

وی ادامه داد: سرعت شروع کسب و کار در دنیا حائز اهمیت است. در شرکت شهرک ها، از زمانی که جواز به دست ما می رسد تا متقاضی قرارداد ببندد، یک ساعت زمان می برد و یک روزه هم ما زمین را در اختیارش می گذاریم. این یکی از مزیت های مهم ماست. دوم بحث های معافیت های مالیاتی است. همینطور بحث های صدور مجوزهای ساخت و پایان کار، اسنادی که در اختیار ماست و به صورت تفکیک شده به رهن بانک های عامل می رود این خیلی برای متقاضیان مهم است. همین که قیمت اراضی را نقد و اقساط می گیرم؛ بازپرداخت های 4 ساله داریم و حمایت از شرکت های دانش بنیان با بازپرداخت های 5 ساله است؛ راهکارهایی برای بازپرداخت های اقساط و... داریم و نمی گذاریم در این زمینه مشکلی برای صنعتگر پیش بیاید. 

صفوی افزود: خیلی ها وثیقه ندارند و برای نداشتن وثیقه ممکن است پشیمان شوند که این امر را هم سازمان ما به عهده گرفته است. در بحث اراضی، همانطور که عرض کردم، در سیستم شرکت شهرک های صنعتی، ما پول زمین را نمی گیریم و در واقع پولی که ما از متقاضیان می گیریم، پول امکاناتی است که ما در آن اراضی ایجاد می کنیم. در واقع حساب و کتابی دارد و محاسباتی انجام می دهیم و امکاناتی را که تامین می کنیم را حساب می کنیم. من به جرات اعلام می کنم که در استان بوشهر، تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی را 50 درصد تخفیف داده ایم. یعنی نا 50 درصد قیمت تمام شده را می گیریم آن هم نقد و اقساط با 20 تا 30 درصد پیش پرداخت و مابقی هم اقساط 4 ساله و 5 ساله. ما از این امکانات استفاده کرده ایم که قیمت زمین خیلی زیاد نباشد.

هزینه های آب و برق یکی از چالش های واحدهای صنعتی 

وی درباره هزینه های آب و برق هم گفت: هزینه های آب و برق با ما نیست. ما زیرساخت ها و شبکه ها را ایجاد می کنیم و امتیازات را خود شرکت های آب و برق به متقاضیان می دهند. 

صفوی افزود: افزایشی که در قیمت آب وجود داشته، صحیح است و این یکی از چالش های واحدهای صنعتی ماست و ما با پیگیری هایی که داشته ایم، شرط حداقل 15 میلیون برای خرید کنتور را برداشته ایم و قرار است بر اساس آب مورد نیازشان که در مجوزها هم آمده، هزینه پرداخت کنند و بر اساس ظرفیتی که تقاضا می شود هزینه پرداخت می شود. در بحث برق هم، در همه کشور رویه یکی است و خود شرکت نیرو هم آن را لحاظ می کند و نرخ ها از بیرون شهرک کم تر است؛ ولی این درست است که هزینه ها بالاست و ما هم معتقدیم که برای تولید و صنعت باید کم تر شود چون به خصوص در صنابع کوچک، تولید کنندگان که می آیند، خیلی  از لحظا مالی توانمند نیستند و باید با مشارکت بانک ها کارشان را انجام دهند و اگر دولت بتواند هزینه انشعابات را کاهش دهد، خیلی کمک می کند و هزینه سرمایه گذاری را پایین می آورد.

وی این را هم گفت که شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، به دنبال «روش های تامین مالی غیر بانکی» است تا در کنار بانک ها به تولید کنندگاه کمک کند.

فعالیت مجدد 30 واحد غیرفعال در سال گذشته

مدیرعامل شهرک های صنعتی استان بوشهر در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره واحدهای فعال و غیر فعال شهرک ها، واحدهایی که در این مدت تعطیل و ورشکسته شده اند و تعداد شاغلین آن ها نیز گفت: تعطیلی واحدها دلایلی دارد که این دلایل می تواند مدیریتی باشد یا متاثر از عوامل بیرونی باشد.
وی ادامه داد: ما در اقتصاد کلانمان مشکلاتی داریم؛ بحث تحریم ها، نوسانات نرخ ارز و...، عواملی است که روی بنگاه ها تاثیر می گذارد. به همین دلایل، سالانه برخی واحدها ممکن است غیر فعال و تعطیل شود و برخی هم به عرصه تولید برگردد. این یکی از موضوعاتی است که ما سالانه هدف گذاری می کنیم که واحدهای غیر فعال را فعال کنیم. دلایل تعطیلی را شناسایی می کنیم و آمار و اطلاعات احصاء می شود که واحد تعطیل به تولید برگردد. 

صفوی افزود: با رفع موانع و مشکلات، ما سال گذشته، 30 واحد غیر فعال را فعال کردیم. البته این شناور است و ممکن است امسال واحدهایی هم غیرفعال شوند. در تعطیلی، نقشمان این است که واحدها را نگه داریم. بعضی تعطیلی هم درون بنگاهی است که باید واحدها بتوانند مدیریت کنند. با حمایت هایی سعی می کنیم از تعطیلی واحد جلوگیری کنیم و بنگاه ها هم باید به روز باشند و همه عوامل تهدید را بیرونی نبینند. بنگاه ها باید در مقابل تهدیدها پیش بینی کنند و راه حل داشته باشند. 
وی ادامه داد: امسال، در شهرک صنعتی بوشهر 2، به نسبت سال های قبل، بنگاه های ما فعال شده اند. صادرات به این امر کمک کرده و الان فعالیت در ینگاه ها بیشتر شده و واحد تعطیل کم داریم؛ شاید در موضوع خود فعالیت نکنند ولی با تغییر فعالیت، فعال هستند چون هدف ما اشتغال است و این شاید خیلی فرقی نکند. هر موضوعی که واحدهای ما بتوانند فعالیت کنند؛ خوب است.

مدیرعامل شرکت های صنعتی استان بوشهر اضافه کرد: واحدهای فعال ما خوشبختانه بیشتر در حوزه آبزیان و خرما است که مزیت های خود ما هستند و به درستی شکل گرفته اند و به همین دلیل دو خوشه صنعتی خرما و آبزیان را ایجاد کرده ایم. در بحث صادرات هم در این دو خوشه، رتبه خیلی خوبی داریم.

500هکتار زمین در منطقه ویژه پارس برای ایجاد صنایع پایین دستی

مهدی صفوی، درباره نقش شهرک های صنعتی استان بوشهر در صنایع پایین دستی پتروشیمی ها در منطقه ویژه انرژی پارس نیز اظهارداشت: منطقه ویژه حدود 500 هکتار زمین در خود منطقه ویژه برای صنایع پایین دستی در خود منطقه پیش بینی کرده. صنایع پایین دست هم خوراکشان را از همان منطقه ویژه می گیرند و تا جایی که من خبر دارم آن زمین ها دست نخورده مانده و واگذار نشده و دلایلی مختلفی هم می تواند داشته باشد؛ مثل بحث های وزارت نفت و... که باید از آن ها پرسید. ما هم این منطقه را به عنوان ظرفیت لحاظ کرده ایم و همه هم با هدف استقرار صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده است.
وی افرود:  به اندازه کافی صنایع پایین دست نداشته ایم تا خوشه برای این مورد ایجاد کنیم و باید 50 تا 60 واحد صنعتی باشد تا توسعه خوشه ای انجام دهیم. 4 شهرک صنعتی ایجاد کرده ایم که در تفاهم نامه ای با وزارت نفت گفته ایم که سرمایه گذارانشان را برای ایجاد واحدهای پایین دستی به این شهرک ها هدایت کنند و شاید نظام مبادلات پیمانکاری فردی را بتوانیم در منطقه اجرا کنیم و درباره مدل با وزارت نفت باید به توافق برسیم.
صفوی ادامه داد: تلاش داریم ارتباط با منطقه ویژه را داشته باشیم و نشست هایی هم داشته ایم با حضور بنگاه ها که بنگاه های ما خود را معرفی کنند و  تلاش داریم دفتری هم در منطقه داشته باشیم. در همین راستا اولین نمایگاه تخصصی توانمندی های صنایع کوچک استان هم در بهمن ماه در منطقه انرژی پارس جنوبی برگزار خواهد شد.

ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی در رابطه با ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: خوشه های خرما و آبزیان را دانشگاه در دست گرفت و ما خواستیم و به آن ها اعتماد کردیم و الان شناخت خوبی از ما دارند  و ما الآن به شناخت خوبی از هم رسیده ایم و حتی دانشجویان و دانش آموزان را هم برای باردید می آوریم تا صنعت را معرفی کنیم. ارتباطمان با فنی حرفه ای هم برقرار است و برای کارهای دیگری هم برنامه ریزی کرده ایم.

اختصاص مناطقی برای انتقال صنوف آلاینده به شهرک های صنعتی

مهدی صفوی درباره انتقال صنوف آلاینده به شهرک های صنعتی اظهار داشت: انتقال صنوف آلاینده، بخشی از تکالیفش به عهده ماست و ما در استان جلساتی داشتیم با اتاق اصناف و صمت که بخشی از شهرک ها را به صنوف آلاینده اختصاص داده ایم و زیرساخت هایش هم فراهم شده ودر برازجان، چند سال پیش این کار شروع شد و بخشی از صنوف هم آمدند و مستقر شدند. در بوشهر 2 هم به همین طریق و در کنگان هم پیش بینی لازم را انجام داده ایم که صنایع مزاحم منتقل شوند ولی گوشه ای از کار با ماست و اتاق اصناف، صمت، اتحادیه ها و به ویژه شهرداری ها باید اراده کنند و مشوق هایی بگذارند تا صنایع آلاینده و مزاحم شهری تشویق شوند که به شهرک ها بیایند و اجباری نباشد بلکه ترغیب به این کار شوند و حتی اگر لازم باشد ما برایشان شهرک های صنفی ایجاد می کنیم.

وضعیت کنونی شهرک های استان بوشهر

وی در رابطه با وضعیت کنونی شهرک های صنعتی استان نیز افزود: ما در استان 20 شهرک صنعتی و مطقه ویژه ایجاد کرده ایم که باعث ایجاد پنج هزار شغل در این مناطق گشته است. 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی افزود:  349 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 6650 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و در همین راستا مجموعا 403 هکتار زمین تا کنون به متقاضیان واگذار شده و آماده واگذاری حدود 900 هکتار دیگر نیز هستیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر