چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ معاون صنایع کوچک شهرک شرکت های صنعتی استان بوشهر تشریح کرد:
فکرشهر: معاون صنایع کوچک شهرک شرکت های صنعتی استان بوشهر می گوید راهکارهایی برای تامین منابع مالی و نقدینگی صنایع کوچک و مراکز تولیدی وجود دارد که می تواند جایگزین وام گرفتن و بانک ها شود.
کد خبر: ۵۹۱۷۵
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴

فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: معاون صنایع کوچک شهرک شرکت های صنعتی استان بوشهر می گوید راهکارهایی برای تامین منابع مالی و نقدینگی صنایع کوچک و مراکز تولیدی وجود دارد که می تواند جایگزین وام گرفتن و بانک ها شود.

به گزارش «فکرشهر»، «حسین خزان» در این باره توضیح داد: هم در سازمان و هم خود ما در شرکت شهرک های صنعتی، اعتقاد زیادی به تامین نقدینگی به شکل سیستم بانکی و سود و دوره بازپرداخت موجود نداریم و زیاد هم این نحوه تامین مالی بانکی را مفید نمی بینیم و به همین دلیل، سازمان ما دنبال راهکارهای عمومی و روش های دیگری است که بتواند تامین نقدینگی را تامین کند. 

وی ادامه داد: برای همین در سال های گذشته، تفاهم نامه ای بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سازمان فرابورس منعقد شد. تا قبل از این، امکان حضور صنایع کوچک در فرابورس وجود نداشت و حدودا سه سال پیش این امکان برای صنایع کوچک به وجود آمد که سهامشان را در بورس عرضه کنند و نسبت به تامین نقدینگی اقدام کنند. 

خزان گفت: در کشورهای دیگر، بانک ها، چهارمین یا پنجمین روش برای تامین نقدینگی هستند ولی متاسفانه در کشور ما و بین واحدهای صنعتی ما، تامین نقدینگی از بانک ها، نخستین روشی است که واحدهای صنعتی به سمتش می روند این در حالی است که بانک ها بیشتر شریک سودند و همیشه سود ثابتی هم درخواست می کنند و اصلا کاری به این ندارند که این واحد چقدر سود کرده ولی فرابورس اصلا به این صورت نیست و سهامداران در سود و ضرر، شریکند.

وی توضیح داد: صنایع، با 10 درصد سهام می توانند در فرابورس حضور داشته و تامین نقدینگی کنند. شاید صنایع استان بوشهر خیلی به این مبحث آشنا نباشند؛ در سهام، هر قدر سود کرده باشید به سهامدارانتان سود می دهید و مثل بانک نیست که هر ماه سود ثابتی بخواهد و دوم این که صنایع، از معافیت های مالیاتی می توانند استفاده کنند و اگر عضو فرابورس شوند و می توانند به عنوان یک برند برای خود تبلیغ کنند و ما توصیه امان این است که صنایع به سمت بورس بروند، به خصوص صنایع صنعتی که برندهایی شناخته شده هستند و در استان ما هم وجود دارند؛ می توانند تامین نقدینگی کنند و دردسرهای مالیاتی هم ندارند.

حسن خزان ادامه داد: بانک ملی و بخش خصوصی هم به تازگی سامانه ای ایجاد کرده اند به نام سامانه کسب و کار یا «سکوک» که در آن امکان خرید و فروش غیر نقدی وجود دارد و یک واحد صنعتی می تواند تامین کننده مواد اولیه و خریدارش را عضو این سامانه کند و کار کنند. 

معاون صنایع کوچک شهرک شرکت های صنعتی استان بوشهر افزود: الان اگر یک تولید کننده، یک تامین کننده و یک خریدار بخواهند کارشان را انجام دهند، باید وام بگیرند و تامین نقدینگی کنند و شاید سه تا 18 درصد سود بدهند، ولی اگر یکی از این اعضا در سامانه «سکوک» برای خودش اعتباری ایجاد کند، می تواند از طریق براتی که دارد، هم از تامین کننده مواد اولیه اش خرید کند و هم فروشنده از تولید کننده خرید کند و به واسطه اعتباری که در کل دنیا است، خرید و فروش و مواد اولیه اش را انجام دهد که لازم است این سامانه نیز به واحدهای صنعتی معرفی شود که بتوانند تامین مالی اشان را از طریق این سامانه انجام دهند.

خران اضافه کرد: خیلی از واحدهای صنعتی عضو سامانه سکوک هستند و از این طریق خرید و فروش انجام می دهند. الان هیچ واحد صنعتی ما در استان بوشهر، عضو فرابورس نشده است، ولی در کشور صنایع زیادی عضو هستند. برای صنایع کوچک هم شرایط عضویت فرابورس کم تر از سایر شرکت هاست و می تواند جایگزین خوبی برای بانک ها باشد.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر