جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ الهام راسخی: تابستان است و تب جابجایی اجاره نشینان خانه به دوش، بازار مسکن را جوری داغ کرده که حتی زمین از شنیدن قیمت خانه ها دود از سرش بلند می شود...
کد خبر: ۵۹۱۷۶
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶

فکرشهر ـ الهام راسخی: تابستان است و تب جابجایی اجاره نشینان خانه به دوش، بازار مسکن را جوری داغ کرده که حتی زمین از شنیدن قیمت خانه ها دود از سرش بلند می شود. 

گران شدن مسکن و اجاره بها چیز تازه ای نیست؛ اما امسال به لطف وجود ترامپ و بازار دلالی دلار، همه برای گران فروشی و کلاه گذاشتن بر سر همدیگر، بهانه دم دستی و به ظاهر معقولی  دارند تا هروقت کسی لب به اعتراض باز کرد، دهان طرف را با گرانی دلار گِل بگیرند. هر چند این افزایش قیمت ها، در تمام ایران وجود دارد اما گاهی قیمت ها جوری لجام گسیخته افسار پاره می کنند که در قانون هیچ شهر هرتی پیدا نمی شوند. رهن آپارتمانی کوچک در شهری مثل برازجان که به اندازه کافی هم زمین دارد و هم خانه، به بیش از 40 میلیون تومان رسیده درحالی که رهن همین آپارتمان سال گذشته 20 میلیون تومان بوده است و این یعنی افزایش 100 ‪درصدی قیمت آن. درست است که قیمت همه چیز بالا رفته و ارزش پول ملی کاهش یافته است، اما نه به این حد که هرکس هر قیمتی که دلش بخواهد روی خانه اش بگذارد و مستاجر بینوا مجبور به پرداخت آن شود.

اما به نظر می رسید هیچ مسوولی در این زمینه وارد نشده و حتی رییس صنف املاک شهرستان دشتستان می گوید دادستانی هم نمی تواند به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود کند.

آن چه در ادامه می خوانید، گفت و گوی «فکرشهر» با «اکبر حاجیانی» ـ رییس صنف املاک شهرستان دشتستان است.

فکرشهر: به نظر شما چرا در سال های اخیر به خصوص امسال، قیمت مسکن و به طبع آن رهن و اجاره به شدت افزایش داشته است؟ 

با توجه به تورم افزایش داشته است. متاسفانه در کشور ما مافیای اقتصادی پشت این مسائل است. یک سری افراد هستند که پول های کلان دارند و زمین و مسکن خریداری می کنند. بعد عرضه در بازار کم می شود و قیمت بالا می رود و وقتی قیمت بالا رفت، آن وقت آن ها زمین و ساختمان هایی را که خریده اند به بازار با قیمت بالا عرضه می کنند. این مساله از تهران شروع می‌شود و بعد به همه شهرها کشیده می شود.

فکرشهر: آیا اجاره بها یا رهن نرخ خاصی دارد؟ 

میزان اجاره بها یا رهن هیچ گونه نرخ خاصی ندارد که بگوییم سالی 10 یا 20 درصد افزایش می یابد؛ با توجه به تورم افزایش داشته است. هیچ گونه بخشنامه ای هم برای ما نیامده است که ما به اعضای تحت پوششمان اعلام کنیم. یک زمانی دولت اعلام کرد که 10 درصد اجاره بها افزایش یابد، اما تصویب نشد. الان هر قیمتی هست، توافق و شروط مابین طرفین (مالک و مستاجر) است.

فکرشهر: اساسا قیمت گذاری مسکن بر چه اساسی است؟ 

بر اساس ملک است و ملک بر اساس موقعیت مکانی آن در شهر است. مثلا اگر دو ملک در برازجان که از نظر ساخت و امکانات یکی باشند اما یکی در خیابان فردوسی و یکی در خیابان حسین آباد باشد، قطعا آن خانه که در خیابان فردوسی است، بالاتر است.

فکرشهر: جناب حاجیانی، در گذشته میزان اجاره بها در مناطق کم برخوردار یا محله های حاشیه ای نسبت به خانه های مرکز شهر کمتر بود، اما امسال طوری شده که این تفاوت برداشته شده و قیمت همه یکسان شده و بالا رفته. چرا؟

نه یکی نیست. الان هم اگر دو آپارتمان با شرایط یکسان را در نظر بگیرد که یکی در خیابان فردوسی و دیگری در خیابان حسین آباد باشد، منزل حسین آباد رهن آن 53 میلیون و خانه فردوسی 60 یا 70 میلیون است.

فکرشهر: شما به عنوان صنف املاک نمی‌توانید اقدامی در این زمینه انجام بدهید؟ مثلا با بنگاه های املاک صحبت کنید که میزان اجاره بها و رهن از حد خاصی بالاتر نرود؟

بعضی از بنگاه ها تبلیغات راه انداخته اند که از پذیرفتن رهن و اجاره زیاد معذوریم، اما همه این ها الکی و تبلیغات است. 

فکرشهر: یعنی شما هیچ کاری در مورد کاهش قیمت رهن و اجاره نمی توانید انجام بدهید؟ 

دست ما نیست که بخواهیم جلوگیری کنیم. هیچ کاری نمی توانیم بکنیم چون این موضوع خصوصی است و ملک، مالک شخصی دارد. دست ما نیست و ما قانون خاصی هم نداریم که بتوانیم برخورد کنیم. حتی دادستان هم که مدعی العموم هست نمی تواند ورود پیدا کند. 

فکرشهر: پس وظیفه صنف املاک چیست؟ 

وظیفه صنف طبق قانون، کارهای نظام صنفی، پروانه کسب است و دستورالعمل هایی که می آید را به اعضای تحت پوشش ابلاغ می کند. متاسفانه در خصوص میزان رهن و اجاره بها چیزی به ما ابلاغ نشده است. این موضوع باید از سازمان صنعت و معدن تهران ابلاغ کنند.

فکرشهر: به نظر شما، چه کسانی بیشترین سود را از افزایش قیمت رهن و اجاره می برند؟ بنگاه های املاک؟ 

نه، بنگاه های املاک واسطه بین طرفین هستند و کمیسیون می گیرند و برخی حتی کمیسیون هم به آنها نمی دهند، مگر اینکه بنگاه املاکی که خودشان به صورت عمده در کار ساخت و ساز باشند که آن هم در شهر ما وجود ندارد.

فکرشهر: کمیسیون به چه شکل محاسبه می شود؟ 

میزان کمیسیونی که در حال حاضر بنگاه های املاک می گیرند مربوط به سال 8‪9 است. برای اجاره بها 1‪/4‪ اجاره از طرفین معامله گرفته می شود. مثلا اگر ملکی ماهیانه 400 هزار تومان باشد 100 هزار تومان باید مستاجر و 100 هزار تومان باید موجر بدهد. اگر رهن تمام باشد به ازای هر یک میلیون تومان، 10 هزار تومان می شود.

فکرشهر: این امکان برای شما وجود ندارد که به بنگاه های تحت نظرتان بگویید که از پذیرفتن مسکن هایی با رهن و اجاره بالا خورداری کنند؟ 

بنگاه های املاک قطعا خودشان به صاحبان ملک می گویند، چون می‌خواهند کارشان رواج داشته باشد و بتوانند معامله کنند. هرچقدر قیمت پایین تر باشد به نفع بنگاه ها است. اما برخی از مالکان از قیمت پیشنهادی خودشان پایین نمی آیند.

فکرشهر: به نظر شما آیا قیمت مسکن هایی که در برازجان تا این حد بالا رفته واقعی است و می ارزد؟ 

چون قیمت ملک بالا رفته، قیمت اجاره و رهن هم بالا رفته است. هرجا مشکلاتی وجود دار؛ قطعا عده ای سودجو پشت آن جریان قرار گرفته اند. مساله مسکن هم همینطور است.

فکرشهر: در حال حاضر معاملات مسکن انجام می شود؟ 

خرید و فروش خیلی کم است، اما رهن و اجاره انجام می شود. مردم نیاز دارند، مجبورند. 

به گزارش «فکرشهر»، به نظر می رسد مسوولین از قبول مسوولیت قیمت های افسارگسیخته اجاره و رهن شانه خالی می کنند و این سوالات را پیش می آورند که آیا هیچ ارگان، نهاد یا صنفی قادر به کنترل قیمت مسکن، رهن و اجاره نیست؟ آیا کشوری که در تنگنای تحریم ها دم از مقاومت می زند و حاضر به عقب نشینی در مقابل هيچ ابرقدرتی نیست، توانایی مقابله با دشمنان خانگی و به نوعی مافیای مسکن را ندارد یا اینکه دست خودش هم زیر نیم کاسه است و تنها برای سرگرمی هشتگ «صاحبخانه_ خوب» را به راه انداخته است؟ و در این میان، مردمی هستند که در تنگناهای اقتصادی گیر افتاده اند و در کشور پهناوری زندگی می کنند که برای یک وجب جا باید تن به هر ذلتی بدهند و هر روز صبح که بیدار می شوند، به خبرهای تازه ای از زمین خواری گوش بدهند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر