جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۱۸۹
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

فکرشهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به مراقبت‌های بهداشتی از واحدهای دام، طیور و آبزیان در سطح استان، گفت: گزارشی از بیماری‌های آبزیان در استان بوشهر نداریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، مرتضی بحرانی صبح شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری واگیر دام، بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری‌های نوپدید و . . . اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی از کنترل بهداشتی فرآورده‌های پروتئینی خبر داد و بیان کرد: در زمینه قرنطینه و انجام عملیات جلوگیری از ورود بیماری به کشور و جلوگیری از پخش آن و کنترل بیماری‌ها اقدامات متعددی داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به جلوگیری از بیماری‌های دام و طیور و آبزیان در استان بوشهر اضافه کرد: در زمینه صادرات و واردات فرآورده‌های پروتئینی بوشهر نقش مهمی را بر عهده دارد.

وی پتانسیل‌های مهم استان را دو آزمایشگاه معتبر ملی برای صادرات و واردات دانست و خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی از دیگر استان‌ها نیز برای آزمایش به استان بوشهر ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

بحرانی در ارتباط با وضعیت بیماری‌های استان بیان کرد: در حال حاضر بیماری اخطارکردنی در استان بوشهر نداریم و برخی بیماری‌های بومی را نیز تحت کنترل داریم و هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو نداشته‌ایم.

وی افزود: استان بوشهر شرایط فراهمی برای این بیماری دارد ولی به خاطر اقدامات کنترلی که صورت گرفته است، از استان‌هایی هستیم که بهترین کنترل‌ها صورت گرفته و موردی از این بیماری را نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه در زمینه سایت‌های پرورش میگو نیز گفت: در استان بوشهر علی‌رغم گستردگی بالای سایت‌های پرورش میگو، تاکنون مورد مثبتی از بیماری نداشته‌ایم و مراحل پرورش و تکثیر در دست اقدام است.

وی از تولید حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه پست‌لارو در استان بوشهر خبر داد و افزود: مقداری از این پست‌لاروها به دیگر استان‌ها ارسال شده است و تاکنون مورد مثبتی نداشته‌ایم. با توجه به تغییرات دمایی ممکن است ویروس‌های خفته بیدار شوند و آموزش‌ها و بازرسی‌ها را در دستور کار داریم.

بحرانی خواستار رعایت مسائل امنیت زیستی توسط پرورش‌دهندگان میگو شد و خاطرنشان کرد: سال گذشته یکی از استان‌هایی بودیم که بعد از سال‌ها دوره پرورش میگو را بدون بیماری گذراندیم.

وی در خصوص بیماری طیور نیز اظهار داشت: در زمینه حمل دام غیرقانونی نیز اقدامات لازم را انجام دادیم و مواردی شناسایی شد و اقدامات لازم برای حذف آن با حساسیت بالا انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: امسال چهار میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان بوشهر انجام شده است و سال گذشته ۱۶ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته بود.

وی در ارتباط با تولید میگوی پرورشی در استان نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ هزار تن به صورت منجمد و هزار و ۴۰۰ تن هم به صورت میگوی تازه صادر شد که بیشترین میزان صادرات به قطر بوده است.

بحرانی با اشاره به صادرات شش هزار و ۶۰۰ کیلوگرم خرچنگ تازه از استان بوشهر خبر داد و افزود: سفره‌ماهی، خرچنگ آب‌های شور، لابستر و . . . از دیگر محصولات آبزیان استان بوشهر بوده است.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون هزار و ۴۰۰ تن میگوی منجمد و ۳۵۸ تن میگوی تازه از استان بوشهر صادر شده است ادامه داد: ۸۸ تن میگوی دریایی تازه در سال گذشته از استان بوشهر صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: در صورتی که بیماری وارد واحدهای طیور شود بلافاصله نسبت به کنترل آن اقدام می شود و اجازه انتشار بیماری را نمی‌دهیم و معدوم‌سازی انجام می‌شود.

وی گفت: در نیمه دوم سال میزبان عشایر از استان‌های مختلف هستیم که حدود یک میلیون راس دام وارد استان می‌شود که عملیات واکسیناسیون و عملیات مبارزه انجام می‌شود.

بحرانی در زمینه تب برفکی نیز خاطرنشان کرد: در استان بوشهر کانون بیماری را در استان بوشهر نداشته‌ایم و علی‌رغم اینکه ویروس از مرزهای کشور وارد می‌شود تلاش شده تا دام کنترل نشده وارد سایت‌های پرورش دام نشود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر