پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۳۲۶
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

فکرشهر ـ  سید ناصر شهبازی*: در تعریف جدید مددکاری که در نشست عمومی فدراسیون جهانی و مجمع عمومی انجمن بین الملی مدارس اجتماعی به تصویب رسیده است. مددکاری اجتماعی یک حرفه کاربردی و رشته تحصیلی دانشگاهی است که توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی و توانمند سازی و آزاد سازی افراد را تسهیل می کند.

اصول اساسی در مددکاری اجتماعی شامل عدالت  اجتماعی، حقوق بشر، مسوولیت جمعی و احترام  به تفاوت ها در مددکاری اجتماعی است.

با توجه به پیشینه 62 ساله مددکاری اجتماعی ایران و تغییراتی که در تعریف جدید مددکاری اجتماعی و ارائه خدمات در حوزه گروه های هدف صورت گرفته، استفاده از افراد غیر متخصص در پست ها و دستگاه های اجرایی و عدم وجود  دستگاهی مستقل برای نظارت مستقیم بر پست های مددکاری اجتماعی در دستگاه های دولتی، انجمن ها و کلینک های مددکاری باعث شده که فارغ التحصیلان این رشته کنار رفته و افرادی غیر متخصص، پست های آنها را اشغال کنند که این باعث پایین آمدن کیفیت خدمات رسانی و درک لازم از معضلات و مشکلات  پیش روی کشور شده است؛ لذا طرح  پیشنهادی برای این چالش در راستای تغییرات لازم تاسیس کار گروهی در قلب خانه مددکاری اجتماعی در استان ها زیر نظر انجمن مددکاران ایران است.

وظیفه خانه مددکاری اجتماعی، ثبت تمام مددکاران بر اساس جنسیت، سن، پست، سابقه کاری است که در دستگاه های دولتی، انجمن ها، کلینک ها، دانشجویان و فعالان حوزه اجتماعی در استان و شهرستان ها زیر مجموعه آن هستند. از آنجا  که ارتباط متقابل بین نیروهای حوزه مددکاری اجتماعی به صورت  پایدار و موثر بالقوه نیست، مددکاران اجتماعی در تمام دستگاه های اجرایی دولت مشغول  به کارند (نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بیمارستان ها و...) ولی بین این نیروها در خارج از دستگاه های دولتی خود همکاری موثری وجود ندارند تا جایی که گاهی این همکاری متقابل  به قدری کم رنگ می شود یا اصلا وجود ندارد که در یک حوزه شهری، یکدیگر را نمی شناسند. وجود خانه مددکاری اجتماعی در استان ها باعث اتحاد و ارتباط و بالابردن خدمات رسانی به مراجعه  کننده می شود؛ از این روی، حوزه فعالیت در خصوص گروه های هدف، بالابردن سطح کیفیت و ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی، شناسایی جامعه آماری شهری و روستایی (قشر کم در آمد، حاشیه نشین ها و مهاجران  از روستا به کلان شهرها ومعتادین، بیکاران... ) برای دریافت خدمات رفاه اجتماعی و شناسایی بهتر آسیب های اجتماعی (پیشگیری، درمان و پیگیری) در قالب برگزاری کلاس های آموزشی و مهارتی مشخص ثبت شده و به اطلاع انجمن مددکاران ایران می رسد.

از آنجا  که رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، جناب آقای سیدحسن  موسوی چلک، تاکید دارند که دولت باید برای پایداری تمام محلات ناکارآمد، پایگاه خدمات اجتماعی بزند و مدیریت  آن را به خود مددکاران اجتماعی بدهد، لذا با ایجاد چنین کار گروهی، انجمن مددکاران ایران، نظارت  مناسبی بر  دستگاه و پایگاه های خود خواهد داشت.

*کارشناس مددکاری اجتماعی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر