جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ با حضور سمن های 4 استان در بوشهر برگزار شد
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: یک استاد دانشگاه گفت: دلیل اصلی چالش بین انسان و حیوان منابع محدود مشترک است و باید برای دامداران توضیح داد که اولویت غذایی پلنگ، حیوان وحشی است و با از بین رفتن مرتع و رفتن حیوانات وحشی پلنگ مجبور به حمله به دام می شود...
کد خبر: ۵۹۳۳۷
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: یک استاد دانشگاه گفت: دلیل اصلی چالش بین انسان و حیوان منابع محدود مشترک است و باید برای دامداران توضیح داد که اولویت غذایی پلنگ، حیوان وحشی است و با از بین رفتن مرتع و رفتن حیوانات وحشی پلنگ مجبور به حمله به دام می شود.

به گزارش فکرشهر، این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در کارگاه حفاظت از پلنگ ایرانی که با حضور نمایندگان محیط زیست و سمن های استان های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در بوشهر برگزار شد، افزود: مثلث حفاظت از حیوانات شامل پول، دانشگاه و جوامع محلی است.

نوید زمانی ادامه داد: تعارض بین انسان و حیوان به شکل های متفاوتی رخ می دهد که در مجموع به تعارض مستقیم و تعارض غیرمستقیم تقسیم می شوند.

وی افزود: تعارضات مستقیم مانند وقتی که خسارت از نظر اقتصادی به دامدار وارد می شود را نمی توان تنها با آموزش و توصیه حل کرد و باید راهکاری نیز برای آن پیدا کرد.

زمانی از جمله مواردی که باعث مشکلات می شود را تعارض بین منافع بهره بردارن سنتی محل و حفاظت محیط زیست دانست.

مدرس کارگاه حفاظت از پلنگ ایرانی گفت: دو نوع نگرش نسبت به حیوانات گوشتخوار وجود دارد.

وی افزود: در نگرش منفی مردم از حیوان گوشتخوار وحشت دارند و حضور حیوان گوشتخوار که در این جا منظور پلنگ است را برای خود و خانواده خطرناک می دانند.

زمانی درباره خطرناک بودن پلنگ برای انسان گفت: برخلاف شیر و ببر که گاهی اوقات انسان را می خورند و یا می برند، پلنگ نه انسان را می خورد و نه با خود می برد.

وی اضافه کرد: در بحث پلنگ، وقتی تعارض رخ می دهد که انسان به پلنگ حمله می کند، واگرنه پلنگ نه تنها هیچوقت به انسان حمله نمی کند بلکه از مسیرهایی که انسان عبور می کند نیز دوری می کند.

زمانی دیگر نگرشی که باعث تعارض می شود را نگرش مثبت به پلنگ و سایر حیوانات گوشتخوار دانست و افزود: هیجان دیدن پلنگ و سایر گوشتخواران از نزدیک و در زیستگاه خود، باعث می شود که انسان ها به محل سکونت آن ها تعرض کنند.

مدرس کارگاه حفاظت از پلنگ ایرانی ادامه داد: تعارض بین انسان و حیوان چند نوع خسارت را در بر می گیرد.

وی افزود: خسارت غیرمستقیم پلنگ به انسان یکی از این موارد است که باعث ایجاد محدودیت در چراگاه ها و ایجاد محدودیت های روانی در جامعه می شود.

زمانی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در حضور حیوانات گوشتخوار در جوامع محلی انسانی و ایجاد تعارض را عدم مدیریت پسماند دانست که حیوانات را برای غذا به محل می کشاند.

عضو هیات علمی دانشگاه شید چمران اهواز خسارت مستقیم انسان به پلنگ را شکار مستقیم پلنگ و شکار طعمه های پلنگ عنوان کرد.

زمانی با اشاره به این که اکثر پلنگ های کشور در جنوب ایران شناسایی شده و حضور دارند، ادامه داد: سالانه 30 تا 50 پلنگ در ایران کشته می شوند که اکثر آن ها نر هستند و این آمار بسیار بالایی است.

وی خسارت غیرمستقیم انسان به پلنگ را تخریب زیستگاه، برداشت بی رویه گیاهان مرتعی، چرای بیش از حد دام در مراتع، آلودگی صوتی و استفاده از آفت کش و سموم دانست.

زمانی اضافه کرد: جاده، از مهم ترین و آسیب زننده ترین موارد به حیات وحش است به حدی که سالانه 700 قلاده حیوان وحشی تنها در تصادفات جاده ای پارک گلستان از بین می روند که برای کاهش این موضوع باید روگذر و زیرگذر برای حیوانات بزنیم تا این آمار تلفات بسیار بالا کاهش یابد.

وی اضافه کرد: دلیل اصلی چالش بین انسان و حیوان منابع محدود مشترک است و باید برای دامداران توضیح داد که اولویت غذایی پلنگ، حیوان وحشی است و با از بین رفتن مرتع و رفتن حیوانات وحشی پلنگ مجبور به حمله به دام می شود.

زمانی درباره جلوگیری از تعارضات گفت: استفاده از نور شدید در محل نگهداری دام، حفاظت از کریدور های مهاجرت، تهیه نقشه تعارض، مدیریت پسماند و آموزش از جمله راهکارهایی است که برای کاهش تعارض می توان به کار گرفت.

مدرس کارگاه حفاظت از پلنگ افزود: پلنگ تنها در صورتی به چند حیوان حمله می کند که توانایی ذهنی اش مختل شده و یا به بیماری هاری دچار شده باشد و مانند گرگ نیست.

وی ادامه داد: باید تمام مناطقی که پلنگ به هر شکل در آن دیده شده را شناسایی و با جی پی اس مشخص کنیم و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی بتوانیم برنامه بهتری برای این موضوع بریزیم.

زمانی در پایان گفت: حفاظت مشارکتی تنها راه حل مشکل است و باید این مورد را درست کرد تا از پلنگ و سایر گونه های جانوری حفاظت کرد.

به گزارش «فکرشهر»، این کارگاه آموزشی در راستای طرح حفاظت از پلنگ ایرانی و انتخاب دشتستان به عنوان پایلوت کشوری این طرح برگزار شد.

نظرات بینندگان
رحیمی فعال محیط زیست
|
-
|
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
با سلام

شما خودتون رو جای دامدار و عشایر مظلوم بزارید.  ،
باغبانی
|
-
|
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
درود 

 

تا زمانیکه در این طرح دامداران بصورت مستقیم حمایت نشوند ، پلنگ در خطر قرار دارد و این جلسات بدون نتیجه هست
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر