سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
ارسالی خوانندگان «فکرشهر»
فکرشهر ـ سید مهدی امیری*: در تاریخ 98/5/15 به همت انجمن زمین پاک دشتستان از برخی مکان های تاریخی و کهن و مشاغل سنتی در شهرستان دشتستان بازدید به عمل آمد...
کد خبر: ۵۹۶۲۴
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴

فکرشهر ـ سید مهدی امیری: در تاریخ 98/5/15 به همت انجمن زمین پاک دشتستان از برخی مکان های تاریخی و کهن و مشاغل سنتی در شهرستان دشتستان بازدید به عمل آمد.

در این بازدید از خانه قدیمی آقای حسینی در خیابان دانش آموز با قدمت تقریبی 70 سال، خانه قدیمی آقای رئیسی در کوی قلعه با قدمت تقریبی 80 سال، حمام عمومی مرحوم خیراندیش با قدمت 63 سال، شغل آهنگری و آخرین بازمانده این شغل در برازجان، شغل کوزه گری، کاروانسرای مشیرالملک، دالکی و کاخ چرخاب و آثار تاریخی روستای ارغون بازدید به عمل آمد.

نکته قابل توجه اول این بازدید، حمام مرحوم خیراندیش بود که به همت فرزندان ایشان بافت قدیمی این بنا کماکان حفظ شده است و کمتر کسی در شهرستان از وجود آن باخبر است. ساخت این بنا به دست کربلایی محمدصادق و استاد ماشااله بنیادی در سال 1335 انجام شده است. در سراسر ایران حمام های عمومی قدیمی وجود دارد که تبدیل به نقاط گردشگری آن شهر شده است در حالی که این بنا در شهرستان دشتستان مغفول مانده است. مرحوم خیراندیش خدمات زیادی را در راستای اعتلای شهر برازجان به سرانجام رسانده اند، از آسیاب هاب آبی تا بازار شمالی و... که در باب خدمات ایشان، فرزند آن مرحوم، حبیب خیراندیش، توضیحاتی را ارائه کردند.

نکته قابل توجه دوم، درهای بسته آثار ملی چون کاخ چرخاب و کاروانسرای دالکی بود، حال کاروانسرای دالکی رو به وخامت است، جایی که می تواند قلب شهر دالکی باشد و منبع درآمدزایی این مردم باشد، در حال از بین رفتن است. شاید درب های این بناها را بسته اند تا در خفا و سکوت و بدون هیچ هیاهویی در خود بمیرند. متاسفانه کاروانسراهایی همچون دالکی و مشیرالملک، به جای درآمدزایی هنوز هم درگیر مسائل مالکیتی اوقاف و میراث فرهنگی هستند.

در پایان این بازدید، از آخرین بازمانده مغازه آهنگری در شهر برازجان که توسط آقای شکراله فخری اداره می شود و شغل کوزه گری که توسط آقای رضا لاری دشتی اداره می شود، بازدید به عمل آمد.

و اما با توجه به از بین رفتن بافت های کهن دشتستان، ضرورت ایجاد یک موزه مردم شناسی که شناسنامه فرهنگی و بومی این مردمان را یادآور شود، بیش از پیش احساس می شود؛ و نکته دیگر این که مشاغل سنتی ذکر شده به مرور زمان به دست فراموشی سپرده خواهند شد و به طور حتم تا چند سال آینده اثری از آن ها باقی نخواهد ماند؛ لذا مسوولین ذی ربط باید همت خود را دوچندان نموده و برای ثبت و حمایت از این آثار و مشاغل هرچه زودتر دست به کار شوند.

لازم به ذکر است که راهنمای این بازدیدها آقای دکتر عباس قاسمی، عبدالرسول دانش پژوه و خداکرم آویژگان بودند.

نظرات بینندگان
فخرایی
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
با سلام و ادب

 

متاسفانه دشتستان بلحاظ مدیریت در حوزه تاریخ و فرهنگ و آثار تاریخی دچار فقدان انسان دلسوز و فعال هست 
مهدی زنده باد
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
درود بر شما
شهرستان دشتستان بلحاظ گردشگری قابلیت های بسیاری بالایی دارد که بنا به دلایل متفاوت مغفول مانده است.
جاذبه هایی که به مرور زمان به فراموشی کامل سپرده شده اند.
بافت قدیمی که نفس های آخر خود را میکشد
مشاغلی که کم کم محو شده اند
و بناهایی که همسایگانشان هم از آن بی خبرند
و مسئولانی که چشمانشان را به تمام این زیبایی ها بسته اند
شهروند
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹
با سلام 

چرا برازجان اداره میراث فرهنگی نداره . من از هر کسی می پرسم اظهار بی اطلاعی میکنه
غلامی باستان شناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
با سلام. کار بسیار جالبی انجام دادید. بافت های قدیمی نیاز به مرمت و نگهداری هستند. بخاطر هویت خودمان باید آنها را حفظ کنیم نه بخاطر دیگران. پاینده باشید.
قاسمی
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
با عرض سلام و ادب . 

مشکی میراث فرهنگی در برازجان و دشتستان 

نبود مسؤل دلسوز هست

مسؤلان با تخصص و تعهد بهتر کار میکنند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر