جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ عباس قاسمی: امروز، هفتم شهریورماه٬ نود و چهارمین سالروز درگذشت شادروان «سیدمحمدرضامساوات برازجانی»، از بنیان گذاران اصلی و کلیدی انقلاب مشروطه است...
کد خبر: ۵۹۷۳۴
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴

فکرشهر ـ عباس قاسمی*: امروز، هفتم شهریورماه٬ نود و چهارمین سالروز درگذشت شادروان «سیدمحمدرضامساوات برازجانی»، از بنیان گذاران اصلی و کلیدی انقلاب مشروطه است.

وی فرزند مرحوم «آیت اله سیدمحمدحسن مساوات» است و در سال 1244 شمسی در برازجان متولد شده است.

مرحوم مساوات، تحصیلات ابتدایی را در برازجان و شیراز انجام داد؛ سپس عازم تهران شد و از محضر مرحوم «میرزا ابوالحسن جلوه» بهره مند شد و با مرحوم میرزا یحیی دولت آبادی٬ ملک المتکلمین ٬جهانگیرخان صوراسرافیل٬ ناظم الاسلام کرمانی و علامه دهخدا آشنا شد. وی با همکاری آن ها توانست زمینه بروز انقلاب مشروطه را به وجود آورد که پیروزی آن در چهارده مرداد 1285 شمسی بود.

وی روزنامه ای تحت عنوان «مساوات» منتشرمی کرد که بنا بر تصریح منابع تاریخی داخلی، یکی از تند ترین روزنامه های دوره مشروطه است که درآن به حکومت استبدادی قاجار شدیدا حمله می کرد.

شجاعت و دلیری و حق گویی وی باعث شد که بعد از خلع «محمدعلی شاه قاجار» ازسلطنت و افتتاح دوره دوم‌ مجلس ٬مردم آذربایجان وی رابه عنوان نماینده به مجلس فرستادند.

در دوره های سوم و چهارم، مردم تهران وی را به نمایندگی خود در مجلس برگزیدند. مردم ساوجبلاغ هم در دوره پنجم وی را به عنوان نماینده خود در مجلس شورای ملی برگزیدند.

وی از مؤسسان اصلی حزب دموکرات در مجلس شورای ملی است.
سرانجام این سیاستمدار غیور و شجاع دشتستانی، درهفتم شهریورماه 1304 در تهران وفات یافت و در جوار امام زاده صالح (ع) تجریش به خاک سپرده شد.

* دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر